{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.311 visninger | Oprettet:

john h
john h
Tilmeldt:
18. feb 2006
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 7

Hjælp til gelcoat reparation.. {{forumTopicSubject}}

Ohøj
Jeg har slebet fribord på min båd. Bunden har jeg smurt ind i brunsæbe og et husholdningsfilm lign. materiale. Herefter har jeg forsøgt at fjerne bundmalingen med en højtryksrenser. Projektet er kun delvis lykkes, da der stadig sidder rester af bundmalingen. Resterne har jeg tænkt mig at vådslibe væk. I forbindelse med dette arbejde har jeg observeret flere små huller i gelcoaten. Hullerne er på størrelse med en 25-øre,- et enkelt er lidt større. Nogle steder kan jeg se polyesteren og glasfiberen. Andre steder er glasfiberen helt flosset.
Det overrasker mig i øvrigt, hvor tynd gelcoaten er.
Mine spørgsmål er følgende:

Hvordan udbedre jeg disse skader?

Jeg har tænkt mig efterfølgende at give båden et lag primer og to lag 2 komponent epoxymaling, er dette nok?
Mvh. John H.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til gelcoat reparation..
  • #1   28. mar 2006 Jeg kan ikke lige sige hvordan du kan udbedre skaderne, men epoxy filler kan i det mindste reparere mindre huller.

    Under vandlinien skal der en del maling til, hvis det er en båd som skal ligge i vandet i længere tid.

    Min egen fik den store tur da jeg købte den.

    6 lag primer
    2 lag begronings hindrende maling

    Primeren indeholder epoxy, så der er ikke tale om primer og derefter epoxymaling. Epoxymaling er ikke den maling man giver til sidst. Det starter man faktisk med.
    Man giver så mange lag for at der ikke skal gå osmose i glasfiberen.

    Med hensyn til at fjerne bundmaling, vil jeg hellere skrabe det af. Det kræver lidt "gefühlen" for ikke at ridse gelcoaten for meget.
    Jeg synes at man har bedre kontrol over processen når man skraber det af. Gelcoaten hænger bedre ved end malingen, så der er ikke nogen fare for at man ødelægger noget med det samme.

    Når man sliber det af, kommer man tit til at slibe hvor malingen allerede er fjernet. Altså når malingen har forskellig vedhæftning, nogen steder sidder det godt fast og andre steder ryger det let af.

    Dog vil jeg fortrække at bruge malingsfjerner så vidt muligt, over vandlinien.


Kommentér på:
Hjælp til gelcoat reparation..

Annonce