{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.505 visninger | Oprettet:

Mercruiser 3.0 går ujævnt. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg har lidt problemer med min motor. Den går lidt ujævnt og vil ikke under 1000 omdr/min, i tomgang.

Jeg har skiftet rotor, tændingsdæksel og tændkabler.
Og self almindelig service.

Skal karburator renses..?

Eller skal tændingen stilles..?

Eller begge ting..?

Jeg har uploaded en video af motorgangen.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercruiser 3.0 går ujævnt.
  • #1   20. maj 2018 Ja til begge ting... en gang ultralyds rens af carb, der skal ikke ret meget til for at der kommer skidt i div dysser.
    Gør det til en ÅRLIG vane at give den en gennemgang FØR sæson start...
    Altså et STORT service.... nye rør, nyt olie og filter, rens af brændstof filter - tank - ledninger - samt nyt brændstof på, en gennemgang af ALLE strøm forbindelser og rens af disse.
    Der kan være langt ind til land, og man hopper jo ikke lige ud og skubber smiley smiley
    Håber du får løst det og får en kanon sæson...


  • #2   20. maj 2018 Enig med alle Filter og olie og væsker, men ikke nye rør hvert år det er overkill.

  • #4   20. maj 2018 Jeg har lavet service på den med, olier og filtre og den har også fået nye tændrør, samtidig med at jeg skiftede tændingsdæksel og kabler.

    Jeg skruede tomgangs skruen helt ind igår og den var skruet 5-6 omgange ud.
    Så måske skal den indstilles på ny.?

    Kan selve tændingen rykke sig bare sådan, så den skal indstilles igen..?


  • #5   21. maj 2018 Tomgangs skruen ? ? er det den der sidder og trykker på et lille anlæg ved/på gas kablet, eller er det den på selve carb... for er det den på selve carb, så er det blandings skruen du har pillet ved... du bliver nok nød til at få sat alt på grund indstillinger, og så tage den derfra. få evt nogen til at hjælpe med nogle instrumenter til at måle med ( tændings pistol osv )
    Få renset carb ( ultralyd ) og få nye Oringe ( dysser skal tjekkes for størrelse ) og nye pakninger i (køb helst et rep kit med alle ting i ) så er du 100% sikker på at den ikke laver lort i det for dig, Når du har en helt renset og ok carb, så få sat den til alle standart indstillinger ( står også i rep bogen ).
    Sørg for at tændrør har rigtigt gnist gab, sæt/indstil tændning efter bogen ( TDC og evt forskydning... står i rep bogen ) .. og jep .. tænding kan godt rykke sig, tænk på alle de ryk og rystelser der er, og hvis der er en ting der ikke er spændt rigtigt ... såååå smiley
    Regner ikke med at du har haft båden fra ny af, så du ved nok ikke hvad der er lavet af rep ( evt dårlige rep ) se på det som om alt er galt og gennemgå ALT metodisk og efter bogen smiley smiley
    sååååååååååå smiley
    1. hvis du ikke har en rep håndbog.... KØB EN ( de er rigtigt godt givet ud de penge, hvis du selv vil rode og pille smiley )
    2. Vær omhyggelig.... tag det stille og roligt.
    3. Køb gerne kvalitets reservedele.. jep.. ved de koster, ( alt med båd koster ) men bare EN dårlig del kan gøre at alt andet ikke spiller.
    4. hvis du kan, så få den kørt rigtigt ind hos en prof = du får/har noget, du ved bare virker 100% ( der skal IKKE ret meget til før en carb spolerer glæden )


  • #6   21. maj 2018 Ok. Tak for de gode input. Så har jeg da lidt at gå igang med.
    I får en Update når jeg har fået problemet løst.;-)


  • #7   1. jun 2018 Hej herinde. En lille Update. Jeg har haft mange problemer med at finde serie nummeret på motoren, så jeg kunne finde den rigtige service manual til den.
    Jeg fandt så nummeret igår, og tjekkede tændingen.
    Den stod ca. 6 grader forkert.
    Nu står den korrekt inden for 1/2 grad.
    Så kiggede jeg lidt på karburatoren, og den var indstillet helt forkert. Så den stillede jeg tilbage til fabriksindstillingen iflg. Service manualen.
    Jeg fandt også ud af at det var de forkerte tændrør som sad i. Dem som sad i var med kort gevind, men der skulle bruges et tændrør, magen til bare med langt gevind.

    Den går nu med 800 omdr/min i tomgang, på land.

    Jeg har ikke haft den i vandet endnu, så jeg kan se hvordan den opfører sig.

    Men Update følger.;-)


  • #8   2. jun 2018 Hvor er det godt smiley smiley smiley ! ! !
    Self sejler den perfekt smiley smiley smiley .... med alt det arbejde du har ført for dagen..
    Man får en ret dejlig fornemmelse når det bare spiller det man har lavet...
    Syntes det er utroligt så meget ( undskyld for ordvalget ) LORT der bliver lavet, både på biler, mc og både, især på både forstår jeg ikke at folk gør det..... det er en dyr og til tider en "farlig" hobby......... MEN nøhj det er altså dejligt der ude på bølgen bål.... pas nu på jer selv derude, og hold øje med hinanden, og nyd det...


  • #9   12. jun 2018 Hej herinde.
    En sidste Update på mit lille motor problem.
    Jeg var ude at sejle i lørdags, og den stod lidt lavt i tomgang til at starte med, så den skruede vi lidt op.
    Så sejlede vi en lille god tur, både i tomgang og med god gas. Derefter stillede jeg blandingsskruen lidt ind til den faldt i omdr., noterede mig indstillingen på skruen. Så drejede jeg den ud til den faldt i omdr. igen, og noterede også dette.
    Så stillede jeg skruen lige midt imellem, de 2 noterede punkter.
    Så gav jeg lidt gas og sejlede lidt.
    Jeg indstillede så tomgangs skruen igen, og jeg har nu en utrolig rolig motorgang, med en tomgang på 730 omdr. og et rigtig godt optræk i forhold til før..;-).
    Rigtig god sommer..!;-)


  • #10   12. jun 2018 sådan ! ! smiley smiley smiley smiley
    God sommer til dig også.... og MANGE dejlige ture smiley smiley smiley smiley


  • Kaptajn I
    Kaptajn I Tilmeldt:
    maj 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #11   17. maj 2021 Hvor Finder i service manuel henne ?

  • #12   20. maj 2021 Jeg mener at jeg fandt den på nettet et sted. Bare prøve google det, så skal der nok komme noget frem.

Kommentér på:
Mercruiser 3.0 går ujævnt.

Annonce