{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Søger et virkelig godt råd vedr. Evinrude 35 HK fra 1997 {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har fået mig en Evinrude 35 HK, 3 cyl fra 1997. Model: ~E35TKLEUR
Jeg vidste ikke om den fejlede noget men den så yderst pæn og velholdt ud, så jeg tog chancen.

Til at starte med ville den ikke starte (ingen gniste på alle 3 tændrør), så jeg har skiftet tændrør og lavet div. målinger mm iht. service manualen, renset sensorer, stel forbindelser og fået styr på kill switchen mm.
Den har snortræk og jeg ved at den kan starte for det er lykkedes, men kun 1 gang og derefter kom den i skuret vinteren over.

Nu har jeg forsøgt at starte den igen men uden held (ingen gnist, igen). Øv.
Jeg har fra bunden af målt og fejlsøgt på motoren og alle målinger ser gode ud iht. service manualen. Renset sensorer og forbindelser mm. Men der er én måling jeg har noteret mig, nemlig at ohm målingerne for statoren viser at den burde være med el-start. hmmm, måske har en tidligere ejer taget el-starteren ud, det vides ikke.

Og egentlig burde det ikke være et problem for jeg har fået den startet med snor, men så læser jeg følgende på side 69 i CDI Troubleshooting:
At cranking speed the voltage from the stator may not be enough to operate the circuits inside the power pack,
therefore there is battery voltage supplied from the starter solenoid via the Yellow/Red striped wire. The extra voltage
is needed in order for the optical sensor to operate correctly as low voltage from the battery and/or stator can cause
intermittent spark or no spark at all.


Som jeg forstår det, så kan motoren have svært ved at snortræk-starte hvis ikke at der er forbundet et batteri. Korrekt forstået ?

Som sagt, så ser målingerne fine ud iht. service manualen. Dog har jeg ikke kunne teste timer sensoren, men den virkede da jeg stillede den i skuret.

Jeg har overvejet at smide et batteri på, men jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal tilslutte det for at sensoren får nok strøm. Synes ikke at jeg kan finde noget brugbart blandt diagrammerne i service manualen.

Er der nogen der har forslag eller et godt råd for hvordan jeg skal at gå frem?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Søger et virkelig godt råd vedr. Evinrude 35 HK fra 1997
  • #1   21. maj 2018 på med det batteri. har aldrig rodet med evinrude, men de skriver det ikke for sjov

  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #2   21. maj 2018 jeg havde sådan en i 97 den var på værksted hele tiden de brugte el komponenterne fra alle de motorer de havde i butikken og det blev aldrig godt jeg byttede båden væk til en anden forhandler da den virkede og hørte senere at ham der købte den ved forhandleren også havde problemer

  • #3   22. maj 2018 elan og endeavuor motorerne har ikke haft et godt ry...de er lækre når de virker. kvaliteten er bare for ringe på de elektriske komponenter

  • #4   29. maj 2018 Jeg fik smidt et batteri på. Jeg fik den nu ikke startet.

    Der sidder en rød diode ved træksnoren som lyser op mens man trækker. Det har altid været ret svag. Men efter at jeg har haft batteriet på, så har den lyser den lystigt når man trækker i snoren.

    Mon der sidder et slags batteri i CDI'en der skal lades op?


Kommentér på:
Søger et virkelig godt råd vedr. Evinrude 35 HK fra 1997

Annonce