2.820 visninger
|
Oprettet:
kølestråle og alarm {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Evinrude fra 2000 4 takt 50hk.
Har været på vandet en gang i år, hvor alarmen for kølevandet gik i gang.
Har efterfølgende skiftet empeller og renset div. slanger for snavs.
Der kommer fint kølestråle men alarmen starter straks efter at motoren er startet og uden den er varm.
Termostaten er også tjekket ok.
Nogle forslag til hvad kan være galt eller hvor jeg skal starte fejlfindingen
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.401
jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Men pas på fingerene, hvis der er noget galt kan du brænde dig!
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/IR-termometer-2000018821/
https://www.jemogfix.dk/infraroedt-termometer/5136/9034216/
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.401
Hans temp. censor skal jo heller ikke fjernes. Ledning til censor skal afmonteres. Her efter starter han motor op. Er alarmen væk, ja så er fejlen i censoren, og denne skal så skiftes. Hvis alarm stadig er der, ja så kan det være ledningen op til censoren, som har overgang til stel. Hvis heller ingen fejl på ledningen, ja så kan fejlen være overgang i hans nøgleafbryder. Det gælder bare om at kredse fejlen ind, indtil den er fundet. Og her er det nemmest at starte ved censoren, og så bevæge sig videre til fejlen er fundet.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Det er mange gange sensoren der laver balade.
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 15 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 247
Efter at have skilt kølesystemet ad 4 gange, fandt jeg ud af at vandpumpen var samlet forkert. Jeg mener det var pakningen der lå over stålpladen i stedet for under. Så slutter impelleren ikke tæt nok. Det kom fin stråle, men efter 10-15 min hvor temperaturen åbenbart steg og steg, gik alarmeren og motoren i "slow -mode" indtil den var kold igen.
Har også hørt at der kan kan komme en lille tæring mellem udstødning og vandpumpehus, som kan give bypass flow. Check lige montagen på dette link
https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/2000/e50pl4ssc/gearcase
kølestråle og alarm