{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Utæt karburator
  • #1   12. aug 2018 Prøv at gå ind på https://www.boats.net/ og så find din motor, så kan du se split tegninger af alle dele...... nu er det en lidt ælder motor .... så måske er den der ikke, men evt en anden med karburator kan bruges...

  • #2   12. aug 2018 Det er “stangen”, som forbinder alle 3 gasspjæld på karburatorerne.

  • #3   12. aug 2018 hvis du har fundet din karb .... så se på tegningen om der sidder en pakning...

  • #5   13. aug 2018 Som jeg husker det så sidder der ikke nogen pakning. Der kan sikkert godt fugte lidt der, fordi gasspjældet sidder efter venturien. Altså der hvor bensin og luft blandes, og derfor vil noget af bensinen ramme spjældet og siver lidt der. Men det er ikke normalt at det løber ud. Og hvis det løber så er der sikkert noget galt med svømmer systemet.
    Karburatoren minder meget om dem der sad på min tidligere Mercury 115hp fra 1989, og det er ikke verdens bedst designede karburator. For hvis man køre meget rundt med sin motor og båd på trailer, mens motoren er trimmet helt op. Så kan den aksel som styre svømmeren godt bøje lidt over tid. Og derved kan svømmeren hænge lidt, men den kan rettes op, med et stykke aksel med et hul i, der passer ned over akslen.
    Det kunne være sådan noget der driller lidt. Men de har tendens til at savle lidt, og hvis du kigger nede under din nederste karburator. Så sidder der sikkert en lille opsamlings bakke, hvorpå der sidder en slange som leder dryp og savl ud. Som sagt ikke verdens bedste karburator, som formentlig blev designet en gang i 50-60 erne, dog med små forbedringer hen af vejen. Og hvis en af svømmerne lukker lidt sent så kan der godt løbe/dryppe lidt ud af indsugningshullet når man trimmer den helt op.
    Og det du formentlig ser som gør din forbindelsesarm våd, er totaksolien som fedter efter at benzinen er fordampet. Og det er helt normalt for sådan en model, det er jo også med til at smøre spjældakslen. smiley

    https://www.baadgalleri.dk/album/storbilledevisning/1595-mercury_115hp__aar_1984?n=27993


  • #6   13. aug 2018 Lige en kommentar uden for det du spørger om, så brugte jeg rigtig meget tid på min gamle 115hp motor. Og fandt ud af et par ting som fik min til at gå bedre. Jeg gjorde følgende.
    1: Fjernede den boks som kaldes idle stabilizer, som fik min til at gå dårlig i tomgang fordi den var defekt, og ikke var til andet end gene.
    2: Reducerede fortændingen med ca 2 grader ved WOT. (måske også en anelse ned ved primary pickup)
    3: Dysede hoved dyserne i karburatoren op med to numre.
    Det fik min til at gå meget bedre, og så skal de jo justeres i tomgangs blandingsskruen sådan til lige før de hoster af formeget benzin. Dvs åbner den så meget at den begynder går i det man kalde 4 takt, og så skruer tilbage lige til hosten forsvinder.
    Men det var jo på en 115hp, og ved ikke hvordan det er med en 90hp.
    https://www.youtube.com/watch?v=6ApV-wG5rpw&t=41s
    https://www.youtube.com/watch?v=86W34WTfAJE


  • #7   13. aug 2018 For det første, mange tak for svar.

    Thomas M:
    Den mængde, der løber ud, synes jeg er lige i overkanten til at være “normalt”.
    Det er jo en ældre motor, som sidder på en trailerbåd, så den aksel du nævner kunne måske godt være årsagen. Kan ikke lige se “opretningen” for mig, da jeg ikke har haft dem af endnu.

    Jeg har også siddet og kigget lidt på bosts.net... Måske er det et rookie spørgsmål, men er det modelnummer eller serienummer man kigger efter?


  • #8   13. aug 2018 Se tegning på følgende link, og se det billede der viser en håndtegning.
    https://www.baadgalleri.dk/album/storbilledevisning/1595-mercury_115hp__aar_1984?n=27974

    Og du behøver ikke kigge efter en o-ring eller tætning, der er nemlig ingen, da det er pasningen omkring akslen og oilefilmen der danner tætningen.
    Hvis du har serienummer er det som du skal finde den under. Jeg har her bare valgt en tilfældig.
    https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/90hp/7190903-thru-7208847-can-90-6-cyl/carburetor-assembly


  • #9   13. aug 2018 Sådan Thomas M smiley god stil smiley smiley

  • #10   13. aug 2018 Tak for et rigtig godt svar, Thomas!
    Det er sgu top klasse! smiley

    Så er der lidt jeg kan komme i gang med smiley


  • #11   13. aug 2018 Det var så lidt, og god fornøjelse,
    smiley


  • #12   19. aug 2018 Jeg kommer lige med et ekstra spørgsmål her:
    Er det normalt, at motoren ryster lidt i tomgang?

    Også, når jeg giver lidt gas, op til ca. 1000 rpm, kan den godt (efter 10 - 20 sek) pludselig stige til omkring 1500 rpm.
    Den kan også finde på at gå ud, når jeg tager gassen igen - ikke lige med det samme, men efter ca. 5 - 10 sek.

    Kan det også have noget at gøre med svømmer systemet?

    Beklager de måske lidt dumme spørgsmål, men det er min første båd.


  • #13   19. aug 2018 Nu ved jeg jo ikke hvad arbejde du har gjort indtil nu. Men er kræver en del omhyggelighed at få det hele til at spille sammen. Der er jo bevægelige arme der skal være velsmurt og gå ubesværet. Hvis du har haft karburatore af, så skal de justeres præsis sådan at når den øverste karburators spjæld begynder at åbne. Så skal alle de andre være præsis samme sted. Så er der jo tændingsindstillingen, som skal indstilles. Og der starter man med at checke om tændings mærket matcher svinghjul og stemplets topposition. Derefter indstilles max. fortænding med fuld åben gasspjæld (måske 1-2 grader under fabriksindstillingen). Så kommer der det man kalder primary pick-up, som er det punkt hvor gasspjældene lige nøjagtig begynder at åbne (Også her vil jeg justere tændingen måske 0,5 grad under fabriksindstillingen.
    Derefter justere man tomgang indtil den passer med ca 550-650 rpm med motoren i fremad gear og ude på vandet.
    Og hvis det ikke allerede er gjort så fjern den box som hedder idle stabilizer. Den skal for øvrigt frakobles under tændings indstillingen, da den eller vil forstyrer arbejdet med at korrigere fortændingen.
    Prøv at hjælpe benzin pumpen ved at pumpe med bolden mens den køre, hvis det hjælper kan det være at den trænger til at eftersyn.

    Der findes et par bøger man kan købe på nettet hvor man kan læse noget om indstillingerne osv. Prøv at google efter følgende:

    Seloc 1408
    og
    Clymer B726

    kan både findes på Amazon og E-bay


Kommentér på:
Utæt karburator

Annonce