2.386 visninger
|
Oprettet:
Utæt karburator {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Nogle der kan svare mig på, hvorfor min karburator er utæt her? (Se billede)
Sidder der en pakning eller en O-ring, som kan skiftes?
Motoren er en 90hk Mercury 6 cyl fra ‘84.
Håber i kan hjælpe
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 89 Emner: 75 Svar: 1.195
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 18
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 89 Emner: 75 Svar: 1.195
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 828
Karburatoren minder meget om dem der sad på min tidligere Mercury 115hp fra 1989, og det er ikke verdens bedst designede karburator. For hvis man køre meget rundt med sin motor og båd på trailer, mens motoren er trimmet helt op. Så kan den aksel som styre svømmeren godt bøje lidt over tid. Og derved kan svømmeren hænge lidt, men den kan rettes op, med et stykke aksel med et hul i, der passer ned over akslen.
Det kunne være sådan noget der driller lidt. Men de har tendens til at savle lidt, og hvis du kigger nede under din nederste karburator. Så sidder der sikkert en lille opsamlings bakke, hvorpå der sidder en slange som leder dryp og savl ud. Som sagt ikke verdens bedste karburator, som formentlig blev designet en gang i 50-60 erne, dog med små forbedringer hen af vejen. Og hvis en af svømmerne lukker lidt sent så kan der godt løbe/dryppe lidt ud af indsugningshullet når man trimmer den helt op.
Og det du formentlig ser som gør din forbindelsesarm våd, er totaksolien som fedter efter at benzinen er fordampet. Og det er helt normalt for sådan en model, det er jo også med til at smøre spjældakslen.
https://www.baadgalleri.dk/album/storbilledevisning/1595-mercury_115hp__aar_1984?n=27993
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 828
1: Fjernede den boks som kaldes idle stabilizer, som fik min til at gå dårlig i tomgang fordi den var defekt, og ikke var til andet end gene.
2: Reducerede fortændingen med ca 2 grader ved WOT. (måske også en anelse ned ved primary pickup)
3: Dysede hoved dyserne i karburatoren op med to numre.
Det fik min til at gå meget bedre, og så skal de jo justeres i tomgangs blandingsskruen sådan til lige før de hoster af formeget benzin. Dvs åbner den så meget at den begynder går i det man kalde 4 takt, og så skruer tilbage lige til hosten forsvinder.
Men det var jo på en 115hp, og ved ikke hvordan det er med en 90hp.
https://www.youtube.com/watch?v=6ApV-wG5rpw&t=41s
https://www.youtube.com/watch?v=86W34WTfAJE
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 18
Thomas M:
Den mængde, der løber ud, synes jeg er lige i overkanten til at være “normalt”.
Det er jo en ældre motor, som sidder på en trailerbåd, så den aksel du nævner kunne måske godt være årsagen. Kan ikke lige se “opretningen” for mig, da jeg ikke har haft dem af endnu.
Jeg har også siddet og kigget lidt på bosts.net... Måske er det et rookie spørgsmål, men er det modelnummer eller serienummer man kigger efter?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 828
https://www.baadgalleri.dk/album/storbilledevisning/1595-mercury_115hp__aar_1984?n=27974
Og du behøver ikke kigge efter en o-ring eller tætning, der er nemlig ingen, da det er pasningen omkring akslen og oilefilmen der danner tætningen.
Hvis du har serienummer er det som du skal finde den under. Jeg har her bare valgt en tilfældig.
https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/90hp/7190903-thru-7208847-can-90-6-cyl/carburetor-assembly
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 89 Emner: 75 Svar: 1.195
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 18
Det er sgu top klasse!
Så er der lidt jeg kan komme i gang med
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 828
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 18
Er det normalt, at motoren ryster lidt i tomgang?
Også, når jeg giver lidt gas, op til ca. 1000 rpm, kan den godt (efter 10 - 20 sek) pludselig stige til omkring 1500 rpm.
Den kan også finde på at gå ud, når jeg tager gassen igen - ikke lige med det samme, men efter ca. 5 - 10 sek.
Kan det også have noget at gøre med svømmer systemet?
Beklager de måske lidt dumme spørgsmål, men det er min første båd.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 828
Derefter justere man tomgang indtil den passer med ca 550-650 rpm med motoren i fremad gear og ude på vandet.
Og hvis det ikke allerede er gjort så fjern den box som hedder idle stabilizer. Den skal for øvrigt frakobles under tændings indstillingen, da den eller vil forstyrer arbejdet med at korrigere fortændingen.
Prøv at hjælpe benzin pumpen ved at pumpe med bolden mens den køre, hvis det hjælper kan det være at den trænger til at eftersyn.
Der findes et par bøger man kan købe på nettet hvor man kan læse noget om indstillingerne osv. Prøv at google efter følgende:
Seloc 1408
og
Clymer B726
kan både findes på Amazon og E-bay
Utæt karburator