{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.134 visninger | Oprettet:

Propel / opsætning / erfaringer med PVS {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg leger lidt med propel opsætning på min Fletcher (og jeg er ikke færdig endnu), men har lige brug for lidt feedback.
Pt. har jeg en Trophy 2 4-bladet 17" med lukkede PVS-juller og en Laser 2, 20" med åbne PVS-huller.
Laser 2-propellen passer i stigning, da den løber med 5300 RPM ved WOT, men synes godt nok den har et langsomt optræk. Ydermere "fedter" den når jeg sejler omkring planingsgrænsen og helt galt er det hvis jeg har to/tre andre voksne med. Så sejler jeg 15 mph ved 4000 RPM. Jeg har desværre ikke propperne til den.

Trophyen har i princippet for lille stigning, da RPM-begrænseren slår til ved WOT. Den har dog til gengæld et dejligt optræk. Her har jeg pt. kun testet med lukkede PVS-huller.

Hvad er jeres erfaringer med Laser 2 / åbne/lukkede PVS-huller?
smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel / opsætning / erfaringer med PVS
  • #1   13. aug 2018 Hvad menes der med åbne og lukkede PVS huller?

  • #2   13. aug 2018 PVS er et system Mercury anvender på nogle af deres propeller. Huller bag ved propel bladene lader udstødningsgas udblæst foran næste propelblad som skulle øge ventilation og RPM og derved bedre optræk. smiley

  • #3   13. aug 2018 Propellerne er normalt leveret med et sæt propper tilpasset køberens ønske. Og de findes i fire forskellige modeller.
    Small (part no: 889725028)
    Mediul (part no: 889725T35)
    Large (part no: 889725047)
    Solid (889725)
    https://doc.jamestowndistributors.com/userportal/pdfs/Mercury_Marine/Mercury_Performance_Vent_System.pdf
    Du kan købe dem her.
    https://www.mercuryparts.dk

    Normalt skal man lave hullet større hvis motoren har svært ved at komme op i omdrejninger. Og det er rigtig at Laser 2 kan virke lidt slap og slatten hvis den er fuld åben, og man ønsker at cruice med moderate omdr. Når de er pillet helt ud er det best med et let set up. Dvs. gøre båden så let som muligt. Og der er de best med enten fuld gas eller ingen gas. Prøv at købe lidt forskellige propper, så kan du jo eksperimentere lidt indtil du finder dit ønskede resultat. Propper du dem helt af kan det være at du bliver lidt langtsommer i optrækket. Men topfarten vil være den samme.


  • #4   14. aug 2018 Jeg mener også at, du er nød til at investerte i lidt plastic-prop´s. For at få mest mulig optræk.
    Men der er altså også et stort spring fra 17" ti 20"


  • #5   14. aug 2018 jeg vil anbefale dig at blive i den 4 bladet propel, til speedbåde er de firebladet klart de bedste propeller.

    en speedbåd som er beregnet til at plane og ligge i vandoverfladen kan de 3bladet propeller tit give problemer, de vil gerne trække luft og drejer man skarpt er det samme problem med at de mister greb.

    en laser 2 er en elendig propel medmindre, man kun sigter efter topfart, så er den suveræn, den egner sig heller ikke til andet.

    ang pvs propper så glem det. hvis jeg var dig ville jeg finde en 4bladet 19" så har du en allround skrue som kan klare det hele, hurtigt optræk, bedre greb i vandet, fuld besætning uden problemer, og du kan dreje skarpt uden at trække luft.

    laser 2 propellen er ikke værd at bruge energi på.
    og den 4bladet du har nu er tydeligvis for lille i stigning.


  • #6   14. aug 2018 Tak for jeres feedback. smiley
    Jeg er tilbøjelig til at arbejde videre med min 4-bladet.
    Jeg vil se om jeg kan låse / anskaffe mig en Trophy i 19" til test.


  • #7   14. aug 2018 Nu kan jeg forstå at du har nogle propper i din Trophy propel. Prøv da at flytte dem over i din Laser, og se hvad der sker. Hæld noget varmt vend på propper og propel, så bliver de lidt blødere og nemmere at få ud.
    Der findes jo et hav af propeller, og det er ikke sikkert at man kan nøjes med en propel. De 3 bladede propeller er bedst til topfart. Så det kommer helt an på hvad du prioritere mest.
    Og det er helt klart at du oplever en enorm forskel i optræk når du går fra 20" til 17" pitch. Og hvis du vælger at investere i en ny 19 tommer 4 bladedet propel, så vil du også mærke at der er forskel i optræk.
    Det er jo sådan at PVS hullerne ikke ventilere når der fart på båden. Så når du har vennerne med, når du simpelt hen ikke at komme op i den fart der skal til, for at udstødningsgassen ikke komme ud. Og dermed får propellen ikke bid i vandet.


  • #8   14. aug 2018 Tak for tippet!
    I min Laser propel er PVS-hullerne firkantede. På min Trophy er de runde, så de passer ikke sammen. Ellers havde det jo været oplagt smiley
    Selvfølgelig vil jeg også kunne mærke forskel på en 17 og 19" Trophy, men jeg er nysgerrig efter at vie hvor meget forskel der er. Jeg tænker at de fire blade må have en vis betydning kontra de 3 blade på Laseren.


  • #9   14. aug 2018 4 bladet propeller er stille og roligt ved at komme frem på marked, grundet de mange fordele den har med sig jeg sejler selv kun med 4 bladet på mine speedbåde.
    og jeg har aldrig mistet topfart kontra en tre bladet.
    Honda er begyndt at levere deres motorer med 4 bladet fra solar.
    Suzuki er os begyndt at benytte dem som standart valg fra 150hk og op.


Kommentér på:
Propel / opsætning / erfaringer med PVS

Annonce