{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.516 visninger | Oprettet:

flemming l
flemming l
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Motor bliver varm Mercruiser 3,0 årg. 84" {{forumTopicSubject}}

Efter vi havde sejlet ca. 10 min og kommer halvvejs ud på fjorden synes vi det lugter lidt. så kan vi se at motor temperaturen næsten er i det røde felt, så vi skynder os at slukke med det samme og lad den køle af. efter noget tid, var den blevet tilstrækkelig kold til at vi kunne sejle den ind. Nu lyder mit spørgsmål så. Hvad det kan skyldes.? Vi har for nylig lige skiftet klappen i udstødningen da bælgen til knæet også skulle skiftes. Og den vender rigtig. Vi havde startet den op for leden hvor vi havde øreklapper på den, og der kommer masser af vand ud bagtil. Synes bare det er mærkeligt hvorfor at den så bliver varm ? Er der termostat på sådan en motor, og i så fald må den vel sidde i cirkulationspumpen forrest? Lagde mærke til at da vi havde knæet afmonteret var der rustskaller i de små aflange kanaler ude i siderne, men disse kanaler bliver vel kun brugt hvis den er ferskvandskølet?? for de aflange huller sidder der hvor man kan skrue propper ud. håber i kan hjælpe. impellen fejler ikke noget.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedrivning af væg 4.000 kr.
  • Ingen lyd på TV 500 kr.
  • Udskiftning af armatur til køkkenvask 1.150 kr.
  • Genbrugspladsen/ slå græs og fjerne ukrudt 1.650 kr.
  • Placering af opvaskemaskine inklusiv sokkel 1.250 kr.
  • Installation af opvaskemaskine 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motor bliver varm Mercruiser 3,0 årg. 84"
  • flemming l
    flemming l Tilmeldt:
    jul 2004

#1   22. aug 2011 Det skal lige siges at båden altid er blevet taget op, efter hver tur, og er blevet skyllet igennem med ferskvand.

• #2   23. aug 2011 der er termostat i, sidder ved øverste slange fra vandpumpen

• #3   23. aug 2011 Manglende flow igennem dit kølesystem.

Mulige årsager:
    - Impeller
    - Cirkulationsvandpumpe
    - Termostat
    - Blokering af kølekanaler i manifold og afgangsknæ
    - "slap" kilerem
    - Knæk på kølevandsslanger

Lidt info omkring din service og vedligeholdelse på drivlinien er ønskeligt.

Impelleren sidder i drevet.

• flemming l
    flemming l Tilmeldt:
    jul 2004

#4   23. aug 2011 Så har vi lige tjekket følgende ting idag.

Termostaten har været afmonteret, og den åbner og lukker fint. Tjekkede den i en gryde vand,.

Vi har prøvet at tage slangen af som sidder oppe i termostathuset, som kommer fra drevet hvor den pumper kølevand op nede fra impellerne. Der kommer også en fin mængde vand ud af slangen. Men men. Vi havde den til at stå og køre i 10 min efter vi havde monteret slangen igen og den bliver stadig varm. Det næste jeg vil prøve er at afmontere cirkulationspumpen, for at se hvordan den har det. Skal der ikke meget til, før den ikke kan få vandet til at cirkulere. Skal kølesystemet egentlig udluftes efter man har haft nogen slanger afmonteret ?

Jeg har også tjekket min kilerem og den er fin.

• flemming l
    flemming l Tilmeldt:
    jul 2004

#5   23. aug 2011 Jeg har også tjekket at det ikke var min temp. føler der tog pis på mig, men temp. føleren og instr. fejler ikke noget.

• #6   23. aug 2011 Det lugter i retning af defekt impeller eller blokeret udstødningssystem.....

• flemming l
    flemming l Tilmeldt:
    jul 2004

#7   25. aug 2011 Så der lige opdate. Idag har cirkulationspumpen været pillet af for at blive tjekket. Den så fin ud. Vi har også skiftet impellen i benet. Den gamle så ik så slem ud. En af dagene vil vi lige have fat i noget gearolie, så vi kan få noget på den inden vi prøver at starte den op igen. Hvordan skulle udstødningskanalen være stoppet ??

• #8   26. aug 2011 Med rustflager osv., så vandpassage er besværliggjort.

Send evt. et billede af kølekanalerne i manifold og afgangsknæ.
    Mail: nytdrev@nytdrev.dk

• #9   26. aug 2011 Husk nu på, at gearolien skal pumpes ind via aftapningshullet i drevet ellers er der luftlommer i drevet.

• flemming l
    flemming l Tilmeldt:
    jul 2004

#10   26. aug 2011 Det er også det næste jeg vil tjekke. jeg har købt en pumpe til gearolie, som pumper gearolien op nede fra. selve udstødningsmanifolden, er den delt op i både vand og udstødningskanaler ?? de små aflange huller må vel så være vandkanaler ??

• #11   26. aug 2011 Ja, vandkakalerne sørger for at reducere den varmeudvikling som udstødningen afgiver under drift.

• flemming l
    flemming l Tilmeldt:
    jul 2004

#12   31. aug 2011 Så er fejlen fundet. Det var tilstoppet vandkanal i knæet. som sidder allersidst i knæet, hvor det bar bliver til eén aflang sluse. Den var helt groet til. Så det klart at motoren ikke kan komme af med kølevandet. Vi vil se om vi kan få hul igennem, men et nyt knæ er bestilt. Det har gjort det godt, hvis det er fra 84´. tak for hjælpen alle sammen. dejligt at finde ud af hvaf problemt var.

Kommentér på:
Motor bliver varm Mercruiser 3,0 årg. 84"

Annonce