{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinterklargøring af motor?
  • #1   17. sep 2011 (link fjernet)

  • #2   17. sep 2011 Måske kunne du gøre følgende:

    - Spray motoren med en beskyttende hinde f.eks. WD40
    - Køre motoren igennem med kølervæske
    - Skifte motorolie ( hvis 4-takt motor )
    - Afmontere propellen og smøre propellerakslen med fedt
    - Afmontere underhuset og skifte impeller
    - Hænge fugtposer i båden ( husk en spand under )
    - Gennemgå motoren for evt. nødvendige reservedele, som kan skiftes i løbet af vintermånederne, så båden er sejlklar til foråret



  • #3   17. sep 2011 Tak for svar! Det er 2.takt - Så er der vel ikk noget olie der skal skiftes? Kun tjekkes gearolie?

  • #4   17. sep 2011 Jeg har lige lavet min 2-takter ( 50 HK Johnson ) vinterklar idag. Og jeg gør følgende ( som jeg har gjort de sidste mange mange år ).

    1. Motor trimmes op, og Tændrør tages ud, og der sprøjtes godt med WD40 ind på toppen af stemplerne. Så tørner jeg motoren et par omgange manuel på svinghjulet.

    2. Slange til kølevands sladrerhul tages af, og jeg sprøjter en dl. ren glycol ind denne vej, til det begynder at løbe ud af vandindtag på motorbenet. Så tørner jeg igen motoren et par omgange. ( dette gør jeg, for at imprægnere gummiet på vandpumpen ). Så sætter du tændrør i igen.

    3. Alle fedtnipler tilføres fedt, og motor vippes op/ned, samt drejes fra side til side.

    4. Hele motoren spayes over med tynd tåge WD40, og især karburator indsugning får lige en ekstra tåge WD40, og motor-cover sættes så på igen.

    5. Udv. får hele motoren også, en tynd tåge WD40 over alt.

    6. Forbindelse til styrekabel på motor får også WD40.

    7. Til slut sænker du motoren, så den står lodret ( så evt. vand kan dryppe ud ). God vinter og glædelig jul.


  • #5   18. sep 2011 tap resterende benzin ud af karburator.

  • #6   18. sep 2011 husk rens karburator der er næsten altid lidt skidt

  • #7   18. sep 2011 At rense karburatorer, skifte impeller, skifte tændrør m.m. er vel nogle af de ting man normalt ville lave om foråret.
    Og kan ikke se formålet i at tømme karburatorer for benzin, så de står udtørret hele vinteren igennem.


  • #8   19. sep 2011 hvis der står gammel benzin i karburatoren kan det irre det bedste er at tømme helt for gammel benzin og rense karb og så plejer jeg lige at give svømmer huset et sprøjt wd40 inden det bliver samlet så den totalt klar når det bliver forår
    min motor får hele turen lige så snart den kommer op af vandet
    så der ikke noget der ruster sammen iløbet af vinteren
    også ved man det virker når det skal bruges


  • #9   19. sep 2011 Øhhh................kan benzin irre ?

  • #10   19. sep 2011 Ja Kim C, vidste du ikke det smiley smiley

    Tror nu ikke benzin kan få noget som helst til at irre


  • #11   19. sep 2011 eller endnu værre... benzin kan frostspænge dit svømmerhus...så kør den tør eller tøm den

  • #12   19. sep 2011 nej det nok ikke benzinen der får det til at irre nok mere det kondens vand der kommer sammen med benzinen


  • #13   19. sep 2011 nemlig bjørn har en mindre suzuki som havde frostsprængt svømmerhuset..det var en halvdyr rep

  • #14   19. sep 2011 Hmmm...kan godt følge jer, men med det benzin der er på markedet tilsat 5% ethanol som så giver benzinen et frysepunkt på næsten -60 grader, er det jo ikke det som vil fryse til. Og skal et svømmerhus sprænge grundet frost, så skal der vel utilsigtet være kommer meget vand ind i svømmerhuset. Selve svømmeren vil vel også blive ødelagt, før svømmerhuset sprænger. Så nogle vanddråber i bunden af svømmerhuset og resten fyldt op med benzin, sker der nu ikke noget ved.

  • #15   20. sep 2011 i kan gøre som i vil
    jeg er ligeglad min motor er iorden venter kun på forår


  • #16   21. dec 2011 Hvad er grunden til at i bruger WD40?

    For WD40 smører jo ikke alt i krumtapshuset...
    Og så skal man hive så mange gange for at starte den bag efter da det ikke brænder..

    Gør heller sådan:
    - Skru tændrørene ud, fyld 2 takts olie i krumtap huset, hiv et par gange i snoren, (Ps: brug kun 2 takts olie hvis det er en 2 takter, og motoren skal IKKE være på ON imens du hiver.
    Efter du har hivet et par gange fylder du krumtapshuset op, og skruer tændrørerne et par omgange ind. Og den er klar til vinteren. Så hvidt det er muligt, gå ud og hiv et par gange under vinteren.


  • #17   21. dec 2011 Hvis du kommer WD40 eller 2-taks olie ind af tændrørshullerne, ja så vil WD40 fordele sig bedre, grundet den meget lavere viscositet i forhold til 2-taks olien. Så det er lidt noget vrøvl du siger Lucas.
    WD40 smider en tynd og beskyttende olie-film på de indv. dele.
    Jeg har brugt det både på motorer med el-start og snor-start. Og de har startet første gang om foråret.
    Og flammepunktet på WD40 er helt nede på kun 40 grader, hvor 2-taks olien er over de 200 grader. Så mon ikke WD40 antænder før 2-taks olien.


  • #18   23. dec 2011 hey det en dårlig ide at fylde op med 2 takts olie
    så skal man da hive 500 gange før den starter
    og alt det røg der kommer plus at tændrør helt sikkert også skal skiftes


  • #20   23. dec 2011 Ang fugtposer er det kun nødvendigt hvis båden bliver (pakket helt) ind ellers tager posen bare fugten fra den luft uden for

  • #21   24. dec 2011 WD40 er og bliver en syrefri olie. Det må have været syreindholdet i babymosen du har aflæst Brian.
    Se link.
    http://www.cchobby.dk/syrefri-olie-wd-40-200-ml.aspx

    Test og diverse egenskaber kan læses her.
    http://www.wd40.dk/markenportfolio_wd40_faq_dk.php

    Og nej, WD40 er sgu` ikke "GUD", men det kan dæleme bruges til mange ting. Og ja, der findes mange forskellige produkter, som man kan imprægnere en motor med, og WD40 er bare en af dem.



  • #23   24. dec 2011 Jammen kære Brian.
    Så findes der jo et hav af "joke" links vedr. WD40.
    Se nedenstående.
    (link fjernet)
    og
    http://www.grafical.dk/syrefri-olie-wd-40-200-ml_2.aspx
    og
    (link fjernet)

    Ud over dette oplyster Silvan, XL-byg, Bauhause,Texas, Weber osv. osv større firmaer, incl. diverse MC og bil sider, at WD40 er syrefri.

    Men siden du er så skrå-sikker, så find et datablad eller anden dokumentation, som oplyser, at WD40 ikke er syrefri. Og ikke bare info fra en Grundfoss brugsanvisning, eller hylden med barnemad.


  • #25   25. dec 2011 He, jeg tror sgu`vi bare lukker den her, og konstaterer at utrolig mange net-butikker, alle danske byggemarkeder osv. osv. sælger produktet under falske omstændigheder, for at fremme salget med lånte fjer.

Kommentér på:
Vinterklargøring af motor?

Annonce