{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

Jacob J
Jacob J
Tilmeldt:
10. nov 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Vinterklargøring af motor {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens!
Det er vist på tide at få jollen op og få den gjort klar til vinteren.
Hvad gør i ved jeres motorer, forud for vinteropbevaringen?
Min motor er en Yamaha F80 fra 2007 og den ender måske med at stå ude, pakket godt ind i en presenning.
Den fik fuld service i foråret og har gået 70 timer siden.
Mvh Jacob


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinterklargøring af motor
  • Jacob J
    Jacob J Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   1. okt 2020 Dejlig beskrivelse, Rasmus! Det kan jeg bruge. Tapper du den benzin af, som står i motorens system?

  • #3   1. okt 2020 Jeg plejer også at skifte filtre, motorolie og gearolie, og så generel bare grundig vask og smørelse😀

  • Jacob J
    Jacob J Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #4   1. okt 2020 Ok, Kasper!
    Jeg tror jeg gemmer filter/olieskift til foråret. I samme ombæring skifter jeg også anoder og tændrør smiley


  • #5   1. okt 2020 skift olie, filter og tændrør nu i efter året, har læst ( ved så ikke om der er noget om det, men heller være sikker ) at der dannes en slags syre i olien når den har været i brug, samt affalds stoffer, disse skulle kunne gøre et eller andet ved lejer og div i motoren, og der kan være vand fra kondens i også....
    Vi sejler hele året, så vi laver løbende service på vores og så bruger vi noget der hedder prolan til at beskytte ALT under hætten... det virker fantastisk, men det klister lidt og så er det noget lort at fjerne .. men det er vel derfor at man bruger det, for at det bliver hvor det skal, små hak/ridser i malingen bør du også fjerne/lave.
    Fjern benzin i div slanger og evt det i tanken, eller fyld tanken og tilsæt noget benzin konservator i den, er det med karb. så fjern benzin tilslutningen og kør den tør, så står der ikke gammel benzin i dem og nåleventilen vil være åben så den ikke sætter sig fast.
    god arbejdslyst !


  • #6   1. okt 2020 Da jeg havde min RIB, dog var det en to-takter, gjorde jeg ikke andet end at køre en omgang frostvæske igennem kølesystemet.

    Den fik skiftet gearolie, impeller og tændrør hvert tredie år eller 300 timers drift.

    Alle led og smurte dele blev checket, men det var ikke nødvendigt at eftersmøre dem.


  • #8   1. okt 2020 Ja,gennemskyl motoren med ferskvand og tilsæt evt fuel stabilisator i benzinen eller anden additiv, gear/motorolie og evt olifilter bør udskiftes inden evt frost i tilfælde af vand i gearben og smøring af bevægelig dele samt diverse smøre nipler med vandfast fedt. Sprøjt evt motor og div tændspoler/kabler over med lidt udvendig beskyttelse spray som er egnet til det.

  • #9   2. okt 2020 Rasmus K .. takker for info om diesel og olien... det var så der den var og ikke benzin smiley

  • #10   3. okt 2020 Udover alle de gode råd du allerede har fået, ville jeg i det mindste kontrollere olien i gearet. For om der skulle være kommet vand ind ved propel akslen. Hvis der er fri vand i olien, ville det kunne skabe rust på tandhjul og lejer. Hvis olien er blevet lys og hvidlig i farven, så er der sikker pisket vand ind i den. Og i begge tilfælde er det et tegn på, at der er en utæt akseltætning.

Kommentér på:
Vinterklargøring af motor

Annonce