{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Mads Skov A
Mads Skov A
Tilmeldt:
1. apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Honda 30 HK 4 takter drejer stramt {{forumTopicSubject}}

Hej Baadgalleri,

Jeg har købt mig en fin Jetfish2000 båd med en monteret Honda 30HK 4 takter fra 1995 som jeg går og renoverer lige nu. Modellen er en BF30 så vidt jeg kan se på motoren. Jeg er kommet til motoren. Når jeg drejer på rattet med monteret teleflex så går motoren utrolig stramt. Når jeg har afmonteret teleflexen fra motoren så går teleflexen lettere mens jeg drejer på motoren manuelt så er den stadig stram. Så min konstatering må være, at problemet ligger i motoren.

Jeg har påfyldt nyt marinefedt i de 3 smørenippler som sidder på motoren uden ændring i letheden, at få den til at dreje.

Jeg har vedhæftet et billede af en reservedels oversigt og noget af motoren. Hvis i åbner billedet og finder tallet 2 og reservedelen så er den del helt rusten på min del. Det ligner, at den har en væsenlig betydning i hvordan motoren drejer. Jeg har dog ingen erfaring på området og håber på jeres hjælp smiley

Alternativet er, at jeg afmonterer motoren og gennemgår alt. Ville dog være rart hvis jeg kommer noget nærmere med jeres ekspertise.

Mvh Mads


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Honda 30 HK 4 takter drejer stramt
  • Mads Skov A
    Mads Skov A Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #1   1. apr 2019

    profilbillede
  • Mads Skov A
    Mads Skov A Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   1. apr 2019 @Jens S: Der må jeg være dig svar skyldig men jeg ved faktisk ikke hvad det er og hvor den evt. skulle sidde. Det kan du være du kan være lidt mere præcis og konkret i dit svar smiley

  • #4   2. apr 2019 En friktions bremse er en anordning der gør at der er en vis modstand, så motor kan stå i den position som den drejes til af sig selv.... MEN den er vist kun på mindre motorer.
    Når man smører er det både for at det kører som det skal, og at holde vand lidt udenfor stedet, da fedt bliver presset ud under brug, kan det måske være en gammel " skade " manglende smørring fra gammel ejer, eller gammel/forkert "stiv" fedt i den samling nr 2 kører i.
    Så prøv at skille det hele ad ( skal lige siges at det KAN blive et "heste arbejde ", hvis det viser sig at det er irret sammen ), så er det " bare " at rense/slibe ( meget let slibning så du IKKE ændre div tolerancer ) smørre op og gøre det lækkert..
    Hvis du kan overtale din tegnebog, så kik efter en hydraulisk styrring når du har lavet din motor, det er altså noget mere bruger venligt og kræver ikke så meget vedligeholdelse som et teleflex.
    Husk at smøre/bruge fedt beregnet til påhængs motor når du har fixet din, og lige at give den et lille skud fedt hver/hver anden gang du har været ude, efter en dag på 8-12 timer på vandet, kan virkelig godt presse noget fedt ud, jeg troller og bruger auto pilot , den står og arbejder konstant, så motor hele tiden står og små justerer, efter en weekend kan jeg godt give min 5-8 pump fedt i HVER nippel, og når jeg gør det kommer der en LILLE LILLE smule vand ud inden der kommer fedt..... så det er en vigtig ting at huske....


  • søren s
    søren s Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 10
    #6   2. apr 2019 hej Mads, Friktionsbremsen som i snakker om, den kan du se på det bilde du har vist
    vis du tager benzin stiket og følder skråt ned så sider den i toppen af dreje ledet.


  • Mads Skov A
    Mads Skov A Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   3. apr 2019 Det skulle vel aldrig være den skrue som sidder med en fjeder spændt ind?

    Tak for alle jeres svar indtil videre. Jeg modtager gerne flere hvis andre sidder med gode råd.

    Jeg får gennemgået motoren i weekenden og vender da retur når jeg er blevet klogere smiley


  • Mads Skov A
    Mads Skov A Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #8   10. apr 2019 Jeg lovede lige og vende tilbage. En stor del af udfordringen var friktions skruen som de fleste af jer nævnte, tak for det smiley

    Problemet lå også i det rør som sidder på motoren hvor selve flex stangen køre igennem. Den var godt rusten. Det hele er blevet renset og smurt. Nu køre det hele langt bedre.

    Mange tak for alles hjælp smiley


Kommentér på:
Honda 30 HK 4 takter drejer stramt

Annonce