{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.526 visninger | Oprettet:

Motor klikker men starter ikke. {{forumTopicSubject}}

Vores motor gik død, dvs ingen reaktion ved drejning på nøglen overhovedet. Batteri blev testet og nyt sat på, men stadig ingen reaktion. Vi har nu skiftet starter relæ, og den ville stadig ikke. Tog starteren ud og tjekkede kul, de er som nye og ved tilsat strøm på starter drejer den rundt.Men påsat drejer den ikke.
Vi fandt tegning over ledningsnet og flyttede én ledning, nu klikker den i det mindste, men på tegningen ser det ud som om der skal være en sikring, men den kan vi ikke finde på motoren.

Hvorfor vil den ikke starte. Ved måling viser motoren at der er strøm igennem og alt ser fint ud??? Hår i nogen idéer til hvorfor den ikke bare starter.
Der er nyt benzin på også.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor klikker men starter ikke.
  • #1   11. jul 2013 Måske du allerede har styr på det. Ridser dig lige op.

    Du har 4 terminaler på dit startrelæ. De 2 tykke ledninger (+ 12 V fra batteri og + 12 V til starter), samt 2 tynde ledninger (stel og + 12 V fra din nøglestart).

    Når relæet får + 12 V fra nøglen skabes der forbindelse fra batteriet gennem relæet og ud på din starter.

    Jeg ville prøve, at pille + 12 V ledningen fra din nøglestart fra og så lave en lus fra + 12 V batteri til terminalen hvor din nøglestart sad før.

    Hvis relæet klikker når du drejer nøglen, må jeg dog indrømme, at det lyder som om, at relæet får + 12 V fra nøglen = den virker. Tyder måske nærmere på for lidt spænding på batteri. Har I opladt det nye batteri?


  • #2   11. jul 2013 Har 2 opladet batterier, men ingen af dem får gang i motoren. Det mamle relæ var med 2 store skruer + 2 små over for hinanden, den nye sidder stor og lille over hinanden, men marinecentret siger det ikke har nogen betydning.

    Vi har ikke fundet fejlen endnu og der er ingen sikring på motoren...hmm.


  • #3   11. jul 2013 Det er ligegyldigt. Relæet er yderst simpelt. Når det får hhv. stel og +12V på de 2 små terminaler, så tillader det strømmen at passere igennem de 2 store terminaler.

    Jeg tror godt, at du kan udelukke en fejl på relæet, når nu det er nyt. Men det skal selvfølgelig forbindes korrekt.


  • #4   11. jul 2013 Har du tjekket at kabelskoene er skruet godt fast på batteriet??

  • #5   11. jul 2013 Jakob J: Så er relæet jo nok ok. Der er tjekket via tegning.

    Thomas G, det er tjekket.


  • #6   11. jul 2013 Du må gå lidt systematisk til værks.

    1. Udelukkelse af fejl på din nøglestart

    Prøv at starte motoren uden nøglen. Vær helt sikker på, at ledningerne er forbundet korrekt på dit relæ. Tag et kort stykke ledning, sæt den ene ende på + 12 V fra batteri og den anden ende på den terminal, hvor ledningen fra nøglestarten er monteret på relæet. PAS PÅ. Starteren vil gå i indgreb, hvis det er her fejlen er!

    2. Hvis relæet bare "klikker", men starteren ikke drejer rundt, så start med at måle om der er gennemgang i dit relæ, når det er aktiveret. Mål mellem de 2 store terminaler. mens der er spænding på de 2 små terminaler (relæet aktiveret).

    3. Hvis der er gennemgang, så gennemgå forsyningsspænding fra batteri til relæ og videre fra relæ til starter. Er du helt sikker på, at alt er korrekt forbundet? Du skriver, at du har flyttet en ledning?? Hvilken, hvorfor...


  • #7   11. jul 2013 Jacob J:

    Vi har talt med en der giver os lidt hjælp til løsning på problemet.
    Ellers vender jeg lige tilbage til tråden her smiley
    Tusinde tak for udførlig vejledning, dejligt med hjælp.

    Svar til ledning. Der var ikke målbar strøm og ud fra min tegning fra gammel relæ skulle den røde ledning sidde et andet sted, ud fra motortegning var det noget andet...nok en kvindefejl i egen tegning smiley Men nu sidder ledningen efter tegning. Vist fra den sorte flyttet til Gul....Godt jeg personligt ikke laver motor, men hjælper da hvor jeg kan med båden smiley vil jo gerne ud og sejle.


  • #8   12. jul 2013 prøv da at sætte en skruenøgle hend over se 2 store skruepoler på dit start relæ, det kan gniste lidt men så burde din start motor køre rundt. ellers kan det være ledningen fra din start nøgle som er def. Man kan sagtens måle strøm på en dårlig ledning med et voltmeter, Når jeg skal fejlfinde på ebs kabler på mit arbjde, plejer jeg at bruge en forlygte pære, da denne typisk er på 70w= 6A ved 12v og det vil kunde afsløre en dårlig ledning

  • #9   12. jul 2013 Kenneth b, den med skruetrækkeren er prøvet, den trak ikke starteren rundt, så vi gik ud fra starteren var i stykker, derfor tog vi den af og afprøvede med strøm og så virker den, det nye relæ også, men tilsammen virker de ikke, det er det der er vores problem.

    Ser hvad min bror og ham der skal se på det finder ud af, det må vel være noget ledning der kikser et sted eller nøgletændingen tænker vi lidt.


  • #10   12. jul 2013 Altså hvis i har forsøgt med en skruenøgle og starteren stadig ikke kører rundt så er det jo ikke i relæet at fejlen ligger! Få tjekket batteri og strømkabel fra batteri til starter.

  • #11   14. jul 2013 en dårlig stel forbindelse fra batterri til motor.
    en ledning kan sagtens se rigtig fin ud ved lodningerne ved klemmene, men hvis du evt tager et startkabel fra motor til batterri så kan du udelukke den hvis den stadig ikke vil


  • #12   16. jul 2013 Ja ja, da vi kom frem med båden ville motoren jo næsten starte alligevel, men dog ikke uden hjælp. Kompretionen (staves garanteret anderledes, sorry) er meget dårlig, så motoren er nu erklæret for færdig. Der var også problemer med gnist, den viste kun gnist ved 2. Benzinen havde problemer med at komme frem i motoren. Ja sådanne kan det gå med en gamle motor, tusinde tak for hjælpen.

  • #13   16. jul 2013 hvad er det for en motor??



  • #14   17. jul 2013 80 hk. 2 takt Mariner fra 1989

Kommentér på:
Motor klikker men starter ikke.

Annonce