{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.164 visninger | Oprettet:

Den mest brændstof økonimiske påhængsmotor ca. 100 hk {{forumTopicSubject}}

Hej folkens
Som overskriften siger

Med jeres kendskab hvad er den mest brændstof økonomiske motor i denne størrelse.

En motor der nok ret ofte vil få godt med gas.
Den skal sidde på en fiskebåd men hovedmotoren vil ikke blive brugt under fiskeriet der var vi en elmotor.

Håber i kan hjælpe.

Båden er en 19 fods limbo 6-700 kg let planene båd
Angivet vægt er forventet vægt med alt udstyr og oppakning


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Den mest brændstof økonimiske påhængsmotor ca. 100 hk
  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #1   1. sep 2019 Her er en test, som nok mere kan bruges hvis du ser på brugte motorer, da den vidst ikke er helt ny.
    Dog er mange principper for hvert mærke nok stadig det samme, så du kan nok godt bruge den en del:-)

    http://www.batvaruhuset.se/Documents/Batvaruhuset/documents/2008_markedets%20115%20hk_tcm34-273576.pdf


  • #2   4. sep 2019 spørgsmålet er om du ofte sejler stærkt(med håndtaget i bund) for så ville det muligvis være billigere i drift at finde en lidt større maskine og dermed ramme samme hastighed med færre omdrejninger

  • Brian  M
    Brian M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 10 Følgere: 1 Svar: 3
    #3   5. sep 2019 Man skal tænke sig grundigt om, et er brændstoffet, noget andet er den samlede økonomi, mange køber en super økonomisk motor til voldsomt mange penge, så sejler de 10 gange om året mens de betaler de månedlige afdrag på deres nye motor. Der er mange fine billige 2-taktere til salg af samme årsag, med indsprøjtning og elektronisk styring er de ikke voldsomt meget dyrere i brug, største forskel er prisen som udgangspunkt. Kan købes ekstra brændstof i mange år for 40.000. Ved godt at det ikke er decideret svar på spørgsmålet, men værd at overveje.

  • #4   6. sep 2019 Oxe laver diesel påhæng. tror ikke det bliver billigere i drift. men de koster så heller ikke gratis

  • Torben T
    Torben T Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   6. sep 2019 Evinrude er billige i service. De går tre år mellem service of skal ikke klargøres hver vinter. Men afhænger helt af brug. Og så har den en super høj ladestrøm, hvis du skal lade dit forbrugsbatteri under sejlads.

  • #6   6. sep 2019 Det ser ud til at den er godkendt til 30 heste, er det ikke lidt for meget for sådan en båd?
    http://limbo.dk/produkter/limbo-19/

    Evinrude e-tec skulle være billige i drift.


  • #7   6. sep 2019 Har selv haft flere 4 takt motorer, men har sejlet med en 60hk E tec i 4 år nu. Og jeg skal helt klart have en E tec igen når den skal skiftes ud. 3 år mellem planlagte service besøg ingen motorolie og filter skift og evt tandrem det tiltaler mig. Og den er sparsom med den lidt dyre 2 takt olie( xd 100 olie) som min køre på.
    Det eneste minus er måske den er en anelse mere støjende i tomgang i forhold til en 4 takt.. Ellers er der nok ikke den store forskel på de 2 motorer, andet end noget mere vedligeholdelse på 4 takt motoren.


  • #9   6. sep 2019 #6 Det må vil være den de kalder Limbo 585 den er nok godk til omkring de 100 hk vil jeg tro..

  • #10   6. sep 2019 https://www.boat-fuel-economy.com/dansk
    Og så er der en del religion indblandet smiley
    Om den bruger 32 eller 36 liter i timer på fuld gas er ikke det afgørende.
    Det vigtigste er en lang levetid og ingen pludselige udgifter til andet en service.
    Hvis en 100 hk motor koster 75.000 kr og holder 2000 timer på 20 år koster det 37,50 kr pr time.
    Hertil i snit måske 12 liter benzin til 140 kr pr time, samt service til 3000 kr pr 100 timer = 30 kr pr time
    Her står Yamaha ret godt med lang levetid, og høj driftsikkerhed, men Mercury, Suzuki, Evinrude, Honda og Tohatsu (og sikkert flere) er jo også gode motorer
    mvh
    Søren


  • #11   7. sep 2019 #8 Hasse, 2 liter på en eftermiddag lyder ikke af meget race...
    Nå spøg til side, jeg har hørt at Suzukierne er en af de mest nøjsomme 4 taktere, og folk virker generelt rigtigt godt tilfredse med kvaliteten. Har selv en 300 HK, den bruger lidt - men mindre end min 250 HK Yamaha og 300 HK mercury Verado, som jeg tidligere har haft. Ved tomgang mener jeg den tager 1,2-3 ltr/timen.


  • #12   9. sep 2019 ATT Morten H
    Det er da en tastefejl der vil noget ha ha ha ha der skulle stå 20 liter
    men det har du da vist regnet ud


  • #13   9. sep 2019 Jeg har 1 Evinrude E-Tec 115 Ho og det er ved gud den mest økonomiske motor jeg nogetsinde har haft .
    Den bruger 0,7 liter i timen når vi troller / dørger og hvis vi bruger den til race og vandski er det sjældent at jeg har brugt 20 liter på en eftermiddag.
    Før havde jeg en 115 yamaha 2 takt og den brugte 59 liter i timen ved fuld gas og ca 3 liter i timen ved trolling men den kunne ikke klare at gå i tomgang i flere timer så begyndte den at gå ujævnt og gå i stå.
    Min e-Tec kan høre i timevis i tomgang og nå grejet så er taget op og jeg lægger håndtager ned til fuld gas så tager den gassen med det samme uden problemer


Kommentér på:
Den mest brændstof økonimiske påhængsmotor ca. 100 hk

Annonce