{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.730 visninger | Oprettet:

Påhængsmotor - mest støjsvag? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg har på min Corona monteret en 90HK Honda 4-takt fra 98, som der efterhånden har gået 100 timer siden den blev overdraget uden, at nogen mislyde - utrolig driftsikker, samt god brændstof økonomi taget alderende i betragtning. Men støjmæssigt, hvilke motorer laver færrest decibel? I 90-100hk klassen...


Kommentarer på:  Påhængsmotor - mest støjsvag?
  • #1   16. jun 2020 Hold du dig bare til din Honda, tror ikke det kan betale sig at jagte 1-2 DB i støj. Eller vent til der kommer en eldrevet model. Måske det er det som Evinrude vil over i med deres total ned lukning af nuværende motorproduktion. smiley

  • #2   16. jun 2020 Hej,

    Jeg har en Ørnvik 650 Weekend som jeg købte for 1 år siden med en 2009 Mariner 115 (Mercury), den har jeg skiftet til en 2019 Mercury 115, det gav en lille støjreduktion når du er udendørs ved motoren (Ligegyldig) og samtidig er en voldsom resonansbulder i kabinen reduceret til ingen resonansbulder når jeg planer. Som jeg har oplevet kører Suzuki og Honda motorer mere stille og vibrationsfrie end den Mariner jeg havde, også de lidt ældre motorer.

    /Peter Z


  • #3   16. jun 2020 Vi har en Yamaha F100F årg. 2019 .... den er godt nok støjsvag.. vores gamle 60 hk efi mercury... den sagde godt nok meget i forhold uha uha ..
    Men syntes at der har været en støj test engang i et blad, og der var Honda den der sagde mindst... godt nok nogle år siden .. men tror de stadigvæk ligger i toppen ang støj...


  • #4   17. jun 2020 Jeg er også godt tilfreds langt hen af vejen, det jo trods alt ingen sejlbåd - og set i lyset af min gamle 125hk elpto er der stor forskel.. Forsøgte mig for nogle uger siden at lave et motor skjold som skulle dæmpe lidt på støjen, men overraskende nok ingen effekt. Lavet i træ, som skabelon ville have haft støjdæmpende uld i også, også efterfølgende lave det i alu. Målt med db app på telefonen.

    Blot en tanke, måske der var en forhandler som var brændt inde med noget nyere til jyde-priser her i pandemi tiderne :)) men det er hverken besværet eller pengene værd kan jeg høre.


  • #5   18. jun 2020 Vil lige komme med en note,,,.
    Du skal holde dig fra alt der står Racing på, det er lig med mere lyd.
    Min siger sådan,,,,.
    https://www.youtube.com/watch?v=xcdmIo7ue3k


  • #6   18. jun 2020 Hehe ja, den hvæser sku godt nok lidt ;)) min er jo heller ikke andet end en sleaper. Coronaen går omkring 25 knob din er jo knap det dobbelte vil jeg tro

  • #7   19. jun 2020 Jo den har været oppe og snuse til 53.83knob som max. på en god dag iflg. Garmin.
    Men ellers er det normale 51-52knob.


  • #8   19. jun 2020 Så går det os jævnt, jeg syntes dog at brændstof økonomi er godt nok at have i mente hvis man påtænker længere ture. Tror min er opgivet til en 15-20L i timen ved max omdrejninger. Hvilket ikke er længe af gangen 👍

  • #9   19. jun 2020 Min skal man regne 35L/timen ved 3500rpm. og fuldskrue så er det over 100L/h. Jeg sammenligner det med at det koster det samme som at køre i taxa. Det koster at have det sjovt smiley
    Men ved fuld gas har jeg flyttet mig 95km på en time, som så koster omkring 800-900kr i brændstof (taxa pris smiley )
    ved 3500-4000 rpm mener jeg at sejle omkring 40-45kmt, og forbruger ca 35L/h dvs ca 1/3 af prisen 300kr for 40-45km.


  • #10   19. jun 2020 Thomas ! ! ! FUCK det var en forslugen dims du har smiley smiley smiley smiley
    Godt jeg ikke bruger min til fart, vi bruger på en 8-10 timers trolling og ca 40-50 min for fuld skrue ca 20 til 25 L IALT, så en hel dag 250 til 325 kr i brændstof ( bruger oktan 100 fra shell, derfor den høje liter pris smiley smiley )
    Men det er jo heller ingen fart i forhold til dig .... fuck det er altså hurtigt 95 i timen smiley smiley


  • #11   20. jun 2020 115 hk test:
    http://www.kallhallsmarin.se/Documents/Batvaruhuset/documents/2008_markedets%20115%20hk_tcm34-273576.pdf

    Honda: lidt i den tunge ende, lidt højere benzinforbrug, men mest lydløs.
    Og helt sikkert god kvalitet. Og det er de nu nok alle sammen. Det er jo mest religion.
    Har selv haft Suzuki 115 hk (2005), Mercury 115 hk (2006) og nu Yamaha 115 hk (2011), som jeg selv synes har gået bedst. Den kan nærmest ikke høres i tomgang


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 169
    #12   21. jun 2020 har selv haft flere mærker, den mest lydløse jeg endnu har haft er Suzuki 140 hk (2016), som nærmest er identisk med 115 hk (folk spurgte tit om jeg ikke skulle ha startet motoren..) smiley min Yamaha siger lidt mere.. smiley
    Honda har jeg ikke god erfaring med, hvad holdbarhed angår.. men de larmer nu heller ikke meget.




  • #13   21. jun 2020 Thomas M - Det glade vanvid, men sjovt må det være 👍

    S L - Tak for link, når man kigger tabellerne igennem er det os som de nævner efter testen, at marginalerne kårer vinderen. I forhold til knob kan jeg genkende at hondaen bestemt ikke er den hurtigste knallert på havnen 🤓

    Hans H - okay, mange her hvor jeg ligger går med mercury, overordnet nyere indsprøjtnings motorer - de går virkeligt godt.


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 169
    #14   22. jun 2020 Mercury har jeg kun haft som 20 hk så dem kender jeg kun fra andre, de kører nu også godt.. smiley

  • #15   23. jun 2020 Lige en kommentar til testen af 115 hk motorene. Så vidt jeg kan se, er der ikke valgt propel på samme grundlag for motorene.
    Eksempel: Selva = Yamaha, men den ene har en 19" propel den anden 21". (dog Alu og RS)
    Så Selva'en burde accellerere hurtigere, larme mere og bruge mere benzin end Yamaha'en, men have en lidt mindre topfart.


  • #16   28. jun 2020 Har lige (ikke) hørt en Suzuki DF140 hk årg 2006 i tomgang i dag
    Den siger godt nok ikke ret meget smiley
    Sejlede en tur. Lidt mere rå ved gas, passer egentlig godt med testresultaterne. Men fin motor.
    Søren


Kommentér på:
Påhængsmotor - mest støjsvag?

Annonce