{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.250 visninger | Oprettet:

Motor bliver varm, manglende køling {{forumTopicSubject}}

Hej Derude,

Fotoalbum som viser det beskrevet http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/4947-varm_motor?status=1&jli=true#_=_

Jeg har en gammel Evinrude 200 hp fra 1988. Båden skulle ud af vinterhi, så motoren skulle selvfølgelig afprøves (i et kar) inden første tur på vandet i år. Efter ca. 5 min går motoralarmen, som indikerer at motoren bliver for varm, jeg slukker motoren. Tænker det måske er termostaterne der ikke åbner korrekt, og piller dem ud kontrollerer dem og kører motoren uden dem i, Motoren bliver stadig varm (På billedet af termostat huset er der et lille hul, hvor vandet gerne skulle stå ud af i en stråle, hvis der var tryk, men det gør den ikke, det drypper kun en smule ud). Nå tænker jeg så, kan det være impellerne er slidt ned, piller benet af og kontrollerer impellerne, de er fine. Så tænker jeg der må være noget der blokerer eller galt med vand gennemstrømningen fra kobberrøret i benet op til termostaten. For at afhjælpe det problem sætter jeg kompressoren på kobberrøret for at se om jeg kan puste hul igennem systemet, ved brug af trykluft, det lyder lidt som om der kommer hul igennem systemet efter en 2-3 min pusten. Så tænker jeg lækkert, hvis der ikke skulle mere til at afhjælpe det problem. Samler det hele igen og afprøver motoren i baljen, Det virker ikke, den bliver stadig varm. Piller termostarterne ud igen, kører med motoren igen for at se om der er tryk, det viser at det kun drypper ganske lidt ud. Hmmm tænker jeg, det kan være hvis den får lidt mere gas, at det støre tryk medfører at det bliver renset. Det prøver jeg så, og på et tidspunkt i ca. 3-5 sekunder står der faktisk en 2-3 m lang stråle ud af hullet i termostat huset, som tyder på der var gennemløb, det stopper så igen og efter kort tid bliver motoren varm, jeg slukker. Prøver så at afmontere underbenet igen, og sætter en vandslange på det kobberrør, for at se om dette kunne medføre øget gennemstrømning, men det gør det ikke.

Det er her jeg er nu, har efter min egen opfattelse identificeret at fejlen er gennemførelsen af vand er fra kobberrøret og op til termostaten.
Er der nogen der har nogle gode råd til, hvordan jeg kommer videre, eller hvad der kan gøres for at afhjælpe problemet ?

Mange Hilsner
Kristian Sørensen


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor bliver varm, manglende køling
Kommentér på:
Motor bliver varm, manglende køling

Annonce