{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.005 visninger | Oprettet:

hvordan kan jeg få flere knob {{forumTopicSubject}}

Har en norsk skibsplast sea master 17 fod den er med en volvo penta b20 115 hk, den sejler ca 19 knob og kunne godt tænke mig af få den hurtigere. Hvis muligt og uden motor skift. Hvordan eller hvad kan jeg gøre?
Har hørt man kan skifte skruen/proplen og opnå højere fart, er dette konrekt?

Og har hørt man kan opnå højete fart via trim, Er dette korekt?

Mit trim virker ikke optimalt tror jeg, den vil ikke trimme under sejlas hydrauliken køre men der sker ikke noget men det virker når båd ligger ligger stille.

Tak for hjælpen


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hvordan kan jeg få flere knob
  • #1   18. jun 2014 Du kan f.eks. skifte til en stålskrue med større stigning på bladene, hvis dine omdrejninger altså er til det smiley

    Det med trimmet... MENER nogle af de ældre modeller af volvo motor/drev ikke kan trimme, når de sejler?? Men kan ikke huske det helt, så du må ikke hænge mig op på noget smiley
    Eller kan det være en ødelagt pakning et sted smiley


  • #2   18. jun 2014 17 fod 115hk 19knob.... der er noget der ikke stemmer. enten skal du få fixet det trim eller også trækker din motor ikke som den skal
    men ja man opnår meget højere fart når motor(drev) er trimmet korrekt.
    kender ikke så meget til indenbords men lyder underligt hvis det ikke kan trimmes mens man sejler synes jeg.
    ellers prøv at trimme lidt ud mens du ligger stiller og så start og se om ikke det går hurtigere, tjek også båd for skaller og begroning(det tager rigtig meget)


  • #3   18. jun 2014 Hvis du ikke har haft den til service, skulle du nok tag at få renset karburatorerne og sæt hele mekanikken igennem...havde set det som 29 knob, men 19 er da noget slow smiley

  • #4   18. jun 2014 Set*

  • #5   19. jun 2014 alternativt kan du være en af de uheldige mennesker der har en gammel båd hvor skum er fyldt med vand. har du den på trailer så kør forbi en brovægt og få den vejet. så kan det i hvert fald udelukkes

  • #6   19. jun 2014 Okay så var jeg ikke gal på den. Men hensyn til farten. Hvis nu min ikke kan trimme når den sejler. Kan man så ikke sætte andet trim system på. Syntes motoren starter dårligt men lyder meget godt når den sejler hvordan bør omdrejningerne være på den nu, hvis alt skulle være iorden og kan det være skruen er for lille hvad lyder mest realistisk. Skrue, trim eller begge eller omdrejninger

  • #7   19. jun 2014 Og hvordan tjekker jeg om tændningen er optimal

  • #9   19. jun 2014 Min 21 fod fjord på ca 2 T . Sejler 26 kn med 115hk men kan godt tage en skrue med højere stigning

  • #10   19. jun 2014 De fleste ældre volvo penta drev 270 290 osv har ikke en trim funktion men derimod kun tilt til at hæve og sænke (ikke under sejlads)

  • #11   19. jun 2014 Okay er der vejledning med til den tændningspistol eller hvordan bruges den, og kan man så bygge trim over på min gamle volvo

  • #12   19. jun 2014 Har lige fundet ud af mit drev er uden trim funktionen, der er kun hæve funktion til at kun som er til hjælpe med at løfte motoren op i en manuel lås. Kan man på en eller anden måde eftermontere et trim system eller skal man finde et andet z drev og det er på.

    Og i forhold til flere knob er der kun tændning og anden skrue tilbage af muligheder? Overvejer kraftigt at købe en 4 bladet rustfri skrue som er lidt større og med højere stigning burde det ikke give nogle knob


  • #14   19. jun 2014 Tror det vil blive for dyrt at eftermontere og det burde ikke være nødvendigt hvis din motor og båd er i fornuftig stand

  • #15   19. jun 2014 Omdrejningerne som max ligger på 5100 ifølge nedstående link. Kan ikke huske hvad jeg selv har haft den oppe på men mener den var lidt mere. Og min vejer mellem 600 og 800 kg

    http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/DENMARK/DA-DK/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx


  • #17   20. jun 2014 Hvor msnge omdrejninger bør jeg ligger på for at kunne montere en 4 bladet rustfir

  • #18   20. jun 2014 Og hvor mange knob vil det ca kunne give

  • #19   20. jun 2014 før du begynder at investere i diverse dele, så kør forbi en mekaniker og få tjekket at motoren er sund(kompressionstest) og justeret korrekt.
    jeg ville som skrevet tidligere også prøve at køre forbi et sted hvor de har brovægt og få vejet sættet


  • #20   20. jun 2014 kompressionstest? Hvordan udførres denne og hvilke værdier skal der være? og hvis de er iorden, er næste skridt så en tændnings måling med tændnings pistol

  • #21   20. jun 2014 den udføres men noget der ligner en baglæns dækpumpepistol til kompressor.
    (husk at stelforbinde tændrør, og luk for benzin tilførslen. sæt den i en cylinder ad gangen og så tørne motoren et par gange med elstarteren. aflæs måler og fortsæt til næste cylinder.. kender ikke værdierne for indenbords, men de kan nok findes på nettet. vigtigt er det at målingerne på alle cylindre er ret ens.


  • #22   20. jun 2014 hej, din kompression skal ligge mellem 11 og 13 kg/cm2 ved 200 omdrejninger (starter hastighed)

    i teorien kan din motor godt ha noget mindre end 115hk hvis motoren på et tidspunkt er skiftet, og topstykket ikke er flyttet med. så kan den ha ned til 75hk. Men få stillet din tænding ind, det kan enhver go mekaniker gøre på 30min så ved du det er i orden. og så tjek at din nåleventil og dysse rør ikke er slidt ovalt i karburatoren, får så går den ikke rigtigt. En sund B20 motor starter med det samme smiley og går jævnt og maks 5100 omdrejninger smiley


Kommentér på:
hvordan kan jeg få flere knob

Annonce