{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.728 visninger | Oprettet:

tea j
tea j
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 21

Lille motor med fjernstyring, hvilken en? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg skal have købt en helt ny motor. Vuderede i første omgang at 15 hk måtte være passende for min båd, som er 16 fod og 378 kg. eller er jeg helt galt på den??
Jeg er helt vild med Evinrudes hvide model m. blå skrift, men mest pga de matchende farver smiley
Kan det passe man ikke kan købe dem med fjernbetjening, men kun med "arm" på, i de "små" hk?

Og ER der andre mærker i hellere vil anbefale? Prismax er nok omkring de 40 kilo.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lille motor med fjernstyring, hvilken en?
  • #1   11. jul 2014 Hvis du har 40kg der står motor på og gerne vil have ratstyring ser det ud til du kan få en 25hk yamaha f eks hos leiflarsenmarine.dk

Den farvematcher måske ikke båden så godt men jeg tror du bliver træt af 15hk til den forholdsvis store HT båd. Der ser jo også ud til at sidde en 20hk på nu?

Jeg tror du skal op i 25hk eller større for at få en ratmodel men nogle af de små kan måske ændres til ratstyring.

• #2   11. jul 2014 Der er jo også en fin brugt motor her - til det halve af budgettet
    http://www.baadgalleri.dk/marked/Motorer/27882-40hk-mercury-4-takt_

• #3   11. jul 2014 Ja Jeg skal aldrig have noget brugt mere, medmindre det er fra forhandler. mit sidste motorkøb er idag endt i en politianmeldelse. Jeg tænker at en 40 hk bliver for voldsom? jeg skal jo bare kunne kommer fra havn og ud at fiske lidt smiley

• #4   11. jul 2014 Hej tea k, min båd vejer ca 200 kg. Jeg har en 15 hk, så til din vil jeg klart gå efter 25-30 hk, ellers får du den ikke op at marchere ordentligt...det vil du fortryde...

• #5   11. jul 2014 PS, min planer med 2 mand, men 3 mand kan den ikke med, og da din båd allerede vejer iver 100 kg mere end min som udgangspunkt, så tror jeg du bliver træt af det.

• #6   11. jul 2014 jeg vil også satse på de 30hk.
    Har en 15hk på min, og den går 12 knob.

• #7   11. jul 2014 Ok. 30 hk. mener i altså er det bedste? nu ved jeg ikke lige hvad "plane" er men ja vi skulle jo nok gerne op på de 10 knob i marchfart.
    Hvilket mærke er så at fortrække?

• #8   11. jul 2014 Et sted mellem 30- 40 hk . Det er jo små 400kg din båd vejer + div

• #9   11. jul 2014 At plane, er når båden går så stærkt, at den slipper vandspejlet. Når båden "marcherer" er det med den lavest mulige fart, hvor båden slipper vandet....her går man mest økonomisk i forhold til farten...

• #10   11. jul 2014 Jeg har Suzuki, og de går fint. Har ingen problemer, og skifter selv olie og filter på den...

• #11   11. jul 2014 Min båd skal ikke slippe vandspejlet smiley den er ikke en speedbåd.. (manden havde ellers kig på en 80 hk mercury, men de er da for grimme, også derfor jegg har sat loft på prisen)
    men tak for forklaringen smiley Jeg hælder mest Evindrude e-tec 25 hk i hvid, men har bestemt ikke travlt med at få den købt, jeg skal jo gerne beholde den i mange år..

• #13   11. jul 2014 sats på de kendte gængse mærker ,- Suzuki- Yamaha - Tohatsu .. det syntes jeg er gode motorer ..

• #14   11. jul 2014 Ok har altid sværget til Evinrude og Yamaha.. Tohatsu lyder altså lidt..øhm. billigt??

• #16   12. jul 2014 Evenrude og Yamaha er klart gode mærker! Dertil også Honda... Tohatsu er en af de nye mærker på markedet, sikkert ganske udemærket. Men med din holdning, så køb En af de to du selv foreslår!! Du siger du ikke har en speedbåd.... Hmmmmm glastron er et gammelt amerikansk mærke, kendt for at lave planende speedbåde. Skrogfaconnen på din båd er også klassisk speedbåds skrog.

• Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 1 Svar: 7
    #17   12. jul 2014 Tohatsu lavede påhængsmotorer i 56, jeg ved ikke helt om jeg vil betegne det som kvalificerende for at være ny... Det er et velrenomeret mærke og kvaliteten er iorden.

• #18   12. jul 2014 Hej Christian, mærket er måske ikke nyt, men nævn mig de 2 nyest tilkomne motormærker i dk... ? Jeg har sejler siden jeg blev født (1982) og da jeg sejlede rundt med en 4 hk på enden af min gummibåd i teenageårene, da var det hverken tohatsu eller parsun, men derimod Johnson, mariner, evinrude og Honda som var på bådene....DERMED IKKE SAGT AT TOHATSU ER DÅRLIGT. Men her snakker vi om en mand som åbenlyst ikke kender alle mærker, og så skal han nok følge sin mavefornemmelse, uagtet om tohatsu kunne opfylde hans behov. Tag nu et eksempel fra bilverdenen, er man til Opel og Ford, eller er man til Citroën og Peugeot, det er ikke altid kun facts, men også fornemmelsen af hvad man får...der tæller.

• #19   12. jul 2014 Tohatsu er en kvalitets motor og ikke noget billigt produkt ! Og de producere dele til bla
    . Mariner/mercury . Små modeller ...

• #20   12. jul 2014 Ville helt klart smide 50 til 60 HK i røven af den båd. Men hvis man kun vil bruge den, til at tøffe ud og fiske fra, ja så kan selv en 4 HK bringe skuden ud på fiskepladsen. Og ja, en ny Johnson er sgu` en flot motor.
    Hvad er årsagen til, at den sidste brugte motor du har oplevet, er nået så langt, så du har politi anmeldt sælger ?

• #21   12. jul 2014 Johnson navnet bruges ikke mere på nye påhængs motor. smiley
    Evinrude, fra 25 Hk, og nedefter, er Tohatsu 4 takts motor. smiley
    Mariner / Mercury, fra 30 Hk, og nedefter, er også Tohatsu 4 takts motor. smiley
    Ps, Tohatsu har lavet PH motor siden 1956, smiley
    Mvh Leif H. smiley

• #22   12. jul 2014 Jamen Leif, det lyder jo helt vildt. smiley manden har overtalt mig til en min. 30 hk. og vi bliver nok nød til at besøge et bådcenter og gå lidt på jagt og ligesom se de forskellige motorere. -det er nemlig vigtigt for mig at den ligesom passer til båden, rent udseendesmæssigt..

• #23   12. jul 2014 Næsten alle erhvervs fartøjer har tohatsu på deres mob både
    I mange år var det den eneste der var solas godkendt

• #24   12. jul 2014 S.O.L.A.S. - SAFETY OF LIFE AT SEA (sikkerhed for menneskeliv på søen)

Tohatsu er den eneste påhængsmotor på det danske markede der har opnået SOLAS/IMO godkendelse, og er der for den eneste der må bruges til redningsbåde i henhold til SOLAS/IMO reglerne for redningsbåde og den internationale convention overenskomst for beskyttelse af menneskeliv til søs.

SOLAS-testen indebærer blandt andet:

Koldstart ned til -15 grader.

Efter mere end 12 timer i kuldekammeret skal motoren klare tre vellykkede opstarter i træk.

Efter hver start skal motoren opnå normalt driftsresultat uden problemer.

Gearskifte skal fungere i alle positioner uden problemer.

Testprogrammet strækker sig over mange timer. 10 minutter tomgang— stop— 2 timer på maksimal belastning — stop — nye 2 timer hvor motoren køres på maksimal belastning 10 minutter tomgang - stop - 2 timer på maksimal belastning - stop - Nye 2 timer der Motoren køres på maksimal belastning

Motoren køres uden motordæksel på maksimalt belastning samtidig med der sprøjtes koldt vand over motoren i mere en 5 minutter.

Motoren udsættes for en «frit fald» test: frit fald testen udøves fra en færge, eller et containerskib dette forgår ved at påhængsmotoren er monteret på en redningsbåd. Dette fald skal ikke påvirke motorens konstruktion eller funktionalitet, og motor skal kunne sætte i gang i det den rammer vandet.

• #25   12. jul 2014 Jeg har sat min mand i stævne, JEG er nemlig faldet for Hondas 4 takts motor, 40-50 hk. De er bare flotte. desværre syntes der ikke at være det vilde omtale om dem på nettet? er Honda ok?

• #27   13. jul 2014 honda er B&O i bådverden.... bare til info... men kvaliteten er helt ok

• #28   13. jul 2014 Klart en god motor og solid ...

• #29   13. jul 2014 B&O? min mening om BO er grimt design og lort indeni til overpris. Det håber jeg sku ikke det gælder for Honda smiley

Efter et besøg i Siim bådcenter idag, er valget nu imellem (jeg skal til en anden forhandler imorgen og se de to andre):

Honda bf40lrtu (4 takts 40 hk) minus er nok at den er træls at skaffe hjem. smiley

Yamaha F40ofets/L EFI (4 takts 40 hk) minus her er helt klart udseendet. den er grimmo.. smiley

Mercury F40elpt-efi (4 takts 40 hk) -minus ved denne er at nabobåden i havnen har en magen til smiley

Nogen kommentarer til dette?

muligvis bliver det rykket 10 hk op på alle motorene, men ligenu er det 40 vi går efter.

Min man ville bare ikke have Evinrude, desværre for mig, den er super flot! smiley

• #30   13. jul 2014 så køb ham en johnson smiley

• #31   13. jul 2014 haha.. Jeg spurgte også om vi ikke bare kunne pille nogle af klistermærkerne af smiley -nej. det kan vi så ikke.. Nu vil han ha en 60 hk honda smiley det er spændene det her motorprojekt..

• #32   13. jul 2014 Ole A - Du er altså helt galt på den med Tohatsu, det er et af de største mærker i verden, 2 takts modellerne er til med solas godkendt, mærket har været forhandlet i Danmark i mindst 40 år. Den bedste motor jeg har ejet var en Tohatsu 4 takt, så kan kun anbefale mærket.

• #33   13. jul 2014 Hold dig til Suzuki, den holder til dig. smiley
    Verdens beste motor. smiley
    Mvh Leif H. smiley

• #34   15. jul 2014 Efter en del shopping, oplevede vi både rigtig god og oprigtig service, og service der var til at lukke op og skide i.

Valget faldte på Siim v. them, idet vi følte vejledningen og den generelle kundeservice var helt i top, og udover al forventning.

Så nu har vi købt en Mercury 50 hk 2014 .. Manden er glad, og der er røde fartstriber på, så jeg er glad (for så er den nemlig ikke magen til naboens)
    Imorgen bliver båden kørt derud så den kan være klar til de får motoren hjem. smiley
    Jeg er sikker på vi nok skal blive glade for den, Og 1000 Tak for vejledene hjælp, således vi ikke købte noget småt lort.

• #37   15. jul 2014 Skriften er heldigvis sølvfarvet. phew.. smiley
    Vi må omlakere båden så den passer til. Rød fx smiley

• Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 158
    #39   18. jul 2014 Afhængig af hvor hurtigt du vil ud af vandet (plane) og med den vægt du omtaler skal
    du regne med 40 hk og så er det IKKE for meget men det er alt efter hvilket skrog vi
    taler om,hvis du vil have en motor med stort moment under akseleration skal du vælge en 2 takter med selvblander,men vil du trolle og ikke gider lugte til olieos så vælg den lidt mere træge og tungere 4 takter den har også en smule bedre brændstof økonomi.Mvh.

• #40   18. jul 2014 Hej Michael s. Valget faldt på en mercury 50 hk. Vidunderet står parkeret ved Siim marinecenter, imens vi venter på motoren skal komme hjem fra Belgien, og kan monteres engang i næste uge. Kan virkelig varmt anbefale Siim (og svend erik) .

• Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 158
    #41   19. jul 2014 Det er altid farligt at vælge for lille en motor man er tilbøjeligt til at kikke FOR meget
    i tegnebogen for bagefter at opdage at man har fortrudt købet,den skal I nok blive glade for jeg bruger selv Mariner samme som Mercury blot lavet i Belgien men tarmene er de samme så det er eet fedt, husk nu at skylle med ferskvand efter hver
    tur vandet kan tilsluttes med en gardene lynkobling med udvendigt 3/4" gevind direkte i hullet hvor sladrestrålen kommer ud,så åben lidt for vandet og vent til der kommer vand ud af propel centrum og derefter start motoren vandet skal kun løbe lidt og så lad motoren gå til vandet er lunkent så er systemet skyllet igennem
    meeeeen KUN køre i tomgang,ikke give gas til det er vandmængden for lille. K&B

Kommentér på:
Lille motor med fjernstyring, hvilken en?

Annonce