{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

Motoren begyndte at køre dårligt, efter 1 time {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har en Mercury 90 HP 4-stroke påhængsmotor på båden - i går da jeg var ude, begyndte den efter 1-1½ times sejlads at lyde mærkelig. Rystelserne fra motoren blev kraftigere og den lød som om den hakkede mere i det - ikke ment som at den kørte ujævnt, for den forblev egentlig stabilt på samme måde - men mere hakkende og med kraftigere rystelser end normalt fra motoren (så man kunne mærke vibrationerne i rattet - men uden at det var ekstremt). Samtidig begyndte den at køre lavere omdrejninger - hvor fuld gas normalt får den over 5000, kunne den nu kun komme lidt op over 3000 med fuld gas. Sådan forblev motoren på resten af turen - som var ca. 1 time.
Jeg prøvede at slukke den og hvile et kvarter midt på vandet, men det hjalp ikke.
Jeg har oplevet det før, men så har det været forholdsvis kort, og jeg har troet at det skyldtes at vi var for tæt på bunden eller lignende - det har altid lidt gået over af sig selv, men i går fortsatte det på hele hjemturen.

Den har fået stort service sidste år (sejlet 5 timer siden), der er masser af benzin på.

Nogen ideer til hvad det kan skyldes?

Hvis min forklaring ikke er så god, kan jeg evt. tage en video af den så man kan høre den.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motoren begyndte at køre dårligt, efter 1 time
  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #1   20. jul 2014 Der er en del muligheder men jeg vil tro i første omgang at den mangler køling ? er der fuld sladrestråle på?det kan være overhednings sikringen der går ind og sænker omdrejningerne for ikke at smadre motoren,der kan være kommet tang eller andet snavs i køleindtags gællerne tjek dette først så går vi videre derfra.K&B

  • #2   20. jul 2014 Hej Michael

    Strålen ser fin ud, så jeg tvivler på det er problemet - jeg har så også netop været ude i dag, og der opførte den sig på samme måde allerede fra start (hvor motoren jo er kold) - samtidig har jeg i øvrigt prøvet at gasse op i frigear, og der lyder den umiddelbart normalt og kommer også uden problemer højt op i omdrejninger (over 5-6000).

    Men for at gøre det endnu mere mærkeligt så sejlede jeg 10-15 minutter i dag, hvor den var helt som i går (altså, hvor problemet stadig var der) - så holdt jeg en 10 min pause, og startede den så igen - og pludselig lød den helt som den skulle og opførte sig normalt igen. Så det er et eller andet der kommer og går - men jeg vil selvfølgelig stadig gerne finde årsagen, for jeg føler mig ret sikker på at det vil komme tilbage.


  • #3   20. jul 2014 Måske en periodisk fejl på tændings-siden ?

  • #4   20. jul 2014 Nye tændrør?

  • #5   20. jul 2014 Brumme - jeg ved desværre ikke det helt store om bådmotore, så jeg er nødt til at have lidt flere detaljer på, altså hvad jeg kan checke og afprøve i fejlsøgningen.

    Jonas J - er det ikke lidt usandsynligt når de kun har sejlet 5 timer?


  • #6   21. jul 2014 Det er desværre umulig for mig at guide dig igennem et sådan tjek, jeg ved ikke nok om din motor, og især periodiske fejl er trælse, da de jo ikke er der konstant.

    Jeg tror du skal have fat i Mekanikles, han er nok den herinde, der ved mest om påhængs-motorer.

    Min viden om dem, er desværre begrænset, jeg benytter mig blot af logisk tankegang, og udelukkelses-metoden, når jeg selv fejlsøger...


  • #7   21. jul 2014 Jeg er stødt på defekte rør før.

    Evt blokeret udluftning fra tanken af også... Ville tjekke ihvertfald


  • #8   21. jul 2014 Brumme - ok, tak for henvisningen i hvert fald!

    Jonas - det må jeg forsøge næste gang den begynder på det så - luft-proppen på tanken er checket, og der var umiddelbart fin luftvej


Kommentér på:
Motoren begyndte at køre dårligt, efter 1 time

Annonce