{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.918 visninger | Oprettet:

Drev--HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Nogen der kan fortælle mig hva type drev dette er. Det sidder på min bayliner og jeg skulle gerne ha min OMC 5.8v8 sat til. Jeg har et koblingshus som ser ud til at kan passe på drevet men ikke på motoren. Der står mercruiser på dette koblingshus

Jeg har lavet et fotoalbum med flere billeder.

På forhånd tak.
Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Drev--HJÆLP
  • #1   12. okt 2014 Mercruiser Alpha One Gen I - produceret i perioden 1983 - 1990.


  • #2   12. okt 2014 Tak endnu en gang Rolf. Tror du jeg kan "koble" min OMC 235hk V8 til dette drev. Det koblingshus der sidder på motoren passer ikke ud for det på drevet men har et mercruiser hus der passer på men den passer ikk på motoren. Har dog et OMC "hus" til indv. Side af drevet kan jeg sætte det på mon??? Eller skal jeg ha gang i motor skohornet fra bilen.

  • #3   12. okt 2014 Nu er jeg ikke nogen guru indenfor bådverdenen, men når jeg kigger på billederne i fotoalbummet så er udstødningen på transom´et kun til en rækkemotor men du vil gerne have det koblet sammen med en V8 og så tænker jeg at der er noget gearing om slet ikke passer sammen.
    Håber at Rolft kommer med et mere konkret svar smiley


  • #4   12. okt 2014 Fotoalbummet havde jeg ikke studeret før det seneste svar...:)
    Her er et fyldestgørende svar.
    Drevet på din båd er et MR drev eller Gen 0, som det også kaldes. Produceret i perioden fra 1964 - 1982. Dette drev er næsten identisk med Alpha One Gen I, som jeg har beskrevet tidligere. En af forskellene er impellerhuset. Man kan sagtens koble GEN 0 drev på Alpha One Gen I transom og omvendt - GEN II drev og transom fra årgang 1991 og frem er derimod ikke kompatibelt med, hverken GEN 0 eller GEN I !
    Bull horn i din båd er designet til en 4 cylindret motor, og når der er tale om en V8´er, som du gern vil have monteret, skal der et andet bull horn på dvs. et bull horn med to afgange til bunden af indvendig transom. Båden er tilsyneladende født med en 4 cylindret motor, og når du vælger en V8´er som erstatning, skal der laves nye motorophæng til montering på hver side af motoren. De bagerste motorophæng er idenstiske fra rækkke- og V-motorer.
    Fixpunkter fra OMC Cobra og Mercruiser koblingshus er det samme.


  • #5   13. okt 2014 Tak endnu en gang for brugbart svar. Dvs at jeg kan montere den indv. Plade fra OMC og det her bullhorn og så er jeg kørende?? Det med ophængene skal jeg nok kunne klare tror jeg. Hva med gearing, kan det gå tror du.

    profilbillede
  • #6   13. okt 2014 Bull hornet på billedet er til en OMC V8 - jeg mener ikke, at det passer på din Mercruiser transom.
    Gearinger til OMC COBRA drev:
    21:21 = 3.0 liter
    21:19 = 4.3 V6
    21:18 = 5.0 V8 FORD
    21:17 = 5.0 V8 GM, 5.8 V8 FORD EFI og 7.5 V8 FORD
    21:16 = 5.7 V8 GM
    21:16 = 5.8 V8 FORD


    Gearing til Mercruser Alpha One Gen 0 / MR drev ( GM motorer )
    20:22 = 5.7 V8
    24:24 = Række sekser
    17:19 = V6 og 3.7 liter 4 cylindret ( Mercruiser´s egen katastrofe motor )
    20:24 = 4 cylindret
    16:20 = 7.4 V8

    Tallene angiver antallet af tænder på kron- og spidshjul.


  • #7   13. okt 2014 Dejligt med en der kan det hele. Mange tak. Kan jeg se gearingen på mit drev et sted. Men ud fra dit tidligere svar om 4 cyl. Udstødningshorn og gearing på 4 cyl. Er den jo noget lavere gearet. Og det bliver man vel træt af.

  • #8   13. okt 2014 Afmonter topdækslet og tæl tænderne på kron- og spidshjul. Aftap olien inden.

    Ja, forkert gearing er vejen til unødigt brændstofforbrug, og da din V8´er bruger rigeligt med suppe i forvejen, er der ingen grund til at gøre det værre !


Kommentér på:
Drev--HJÆLP

Annonce