{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.872 visninger | Oprettet:

Ingen gnist {{forumTopicSubject}}

Hej. Da jeg skulle tænde min båd efter vinteren her, er der desværre ingen gnist i nogen af tændrørene :((( Efter jeg har læst andre forskellige debater men samme problem kunne jeg læse mig frem til at det måske kunne være triggeren, cdi boksen eller statoren. Mit spørgmål er så hvordan jeg skal placere mit voltmeter på de forskellige ledninger og hvad Resistance skal være i de forskellige ting. Jeg oploader lige nogen billeder i håb om jeg hjælp smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ingen gnist
  • #1   15. mar 2020

    profilbillede
  • #2   15. mar 2020

    profilbillede
  • #3   15. mar 2020

    profilbillede
  • #4   15. mar 2020

    profilbillede
  • #5   15. mar 2020 Billede 1: Et statoren hvor jeg har målt to af de korte ledninger
    Billede 2: Er bare selve Statoren.
    Billede 3: Er målning af de to gule ledninger.
    Billede 4: Er de 4 ledninger fra triggeren


  • #6   15. mar 2020 Hej Martin,
    Du burde købe en seloc eller clymer repair manual. der står rigtig mange ting i dem, og de kan købes på nettet til rimelige penge.
    Nu ligner det en Mercury du har, men du har ikke fortalt noget om hvad det er for en du har?
    Årgang?
    Hk?
    Evt. serie nummer?

    Nu kan jeg jo se at du stadig har svinghjulnavet monteret, så når du finder et lednings diagram kunne du jo prøve at tjekke trigger efter som jeg gjorde her.
    Lidt nørdet, meen sådan går det jo ind i mellem smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=05CYgv2-9oQ&t=245s


  • #7   15. mar 2020 du skulle ikke have skilt det hele ad. det er nemmere at kontrollere ved at måle hvad spænding de sender ud... du startede selvfølgelig med at afmontere stopledningen ikke.?

    de 2 gule er ladekredsen, den er reelt ligegyldig for om motor kan starte.
    det er næsten aldrig trigger der dør... altid enten cdi eller stator nogen gange bare en tændspole med overgang

    du kan google dig til de præcise præcise værdier, jeg fandt engang et chart over de værdier men officielt skal du bruge en dva adapter til dit voltmeter... i virkeligheden måler du bare mellem rød og blå mens du aktiverer starter(eller trækker i snoren) og håber de er over 85V så vidt jeg husker. så er stator i orden


  • Carsten L
    Carsten L Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 12
    #9   16. mar 2020 Hej Martin,
    Prøv at se den her video, han er meget god til at forklare det.
    https://www.youtube.com/watch?v=MDbvkFM1V_c

    lav din egen DVA adapter
    https://www.youtube.com/watch?v=juhri_NxQcQ

    Jeg har brugte guiden, da jeg skulle fejlfinde på min motor, og det var stratoren som gav for lidt spænding ( kun 48 volt ).


  • #10   16. mar 2020 Hov min fejl.. Det er en mercury 70 Hk også tror jeg den er fra ca. 88 også står der serial number: 9365845

  • #11   16. mar 2020 Jeg prøvede det som Steffen skrev til at starte med, altså målte rød og blå ledning på Statoren. Den gav desværre kun et svar på ca. 35,5 volt, og det formoder jeg ikke er nok?

    profilbillede
  • #12   16. mar 2020 Jeg ved ikke om det vil hjælpe men det nederste tændrør giver gnist. Hvis jeg så bytter rundt på ledningerne til de forskellige tændspoler med den fungerende ledning giver, de tændrør også gnist. Altså hvis jeg tager ledningerne fra den nederste tændspole(Den fungerende) og smider den på den midterste giver den midterste tændspole en gnist. Hvis det hjælper til nogen har en ide?

  • #13   16. mar 2020 Stator
    Hvis du vil måle statoren ud statisk skal du frakoble statorledningerne nede på switchboxen derefter skal du måle ohm mellem rød og blå ledning og få en værdi mellem 3600 til 4200 ohm. Derefter måler du mellem rød ledning og motorblokken hvor du skullemåle en værdi mellem 90 til 140 ohm. hvis det er ok så skulle stator i første omgang være ok. Denne måde er med statoren monteret på motoren.
    Trigger:
    mål mellem brun og hvid/sort ledning (1100 - 1400ohm)
    derefter mellem hvid og hvid/sort ledning (1100-1400)
    derefter mellem violet og hvid/sort ledning (1100-1400)
    Tændspoler som har farven orange:
    afmonter tændrørskabel og tilslutningerne på + og -. derefter mål mellem + og - og få værdien 0,02-0,04ohm. mål fra der hvor tændrørskablet sidder i og til først + og derefter-. og du skulle ikke kunne måle nogen forbindelse. mål mellem fra der hvor tændkablet sidder i og motorblokken (tændspolen sidder på motoren) og mål mellem 800-1100ohm.
    Tændspoler blå farve:
    med alle ledninger forbundet måles der mellem + eller - til tændkabel indgang og 800-1100ohm skulle kunne måles.
    Switchbox er mere mesværlig at måle på, så hvis alt andet er inden for de tilladte værdier så ville det være den jeg startede med at udskifte.
    Men husk at du skal have alt skruet ordentlig på når du prøver at starte den. Det duer ikke at tændspoler hænger i det fri, og switch box skal være ordentlig jordet, altså sidde på motoren når du prøver at starte den. Og når du har afmonteret tændrørs kabler fra tændrør, og du vil dreje motoren skal de være ført til jord ellers kan du skade switchboxen.



  • #14   16. mar 2020 ohm værdierne er afhængige af om det er en aftermarket som fx cdi eller en original (OEM).... du har kun en strømkreds på de 3cylindrede, så hvis du har fin gnist på et tændrør er det ikke din stator den er gal med


Kommentér på:
Ingen gnist

Annonce