Stramt gear/gas håndtag!! {{forumTopicSubject}}
Hej Alle båd eksperter !
Jeg er den heldige ejer af en mindre speedbåd, med dertil hørende gas/gear håndtag.
Dog så går der utrolig stramt og nærmest bare i små hak, er der nogle der kan hjælpe med hvordan Søren man får det løsnet ??
Syntes jeg har smurt de steder jeg sådan lige kan komme til, men lige lidt hjælper det...
Alle råd er velkomne og håber at vi kan finde en løsning !
Tak!
Med Venlig Hilsen Dennis Jensen
jul 2018
Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
okt 2020
Følger: 9 Følgere: 17 Både: 2 Emner: 5 Svar: 2
Tusind tak
okt 2020
Følger: 9 Følgere: 17 Både: 2 Emner: 5 Svar: 2
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.470
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 244
Gæster og ting vælter jo omkring.
At den går stramt er ikke nær så slemt. Det skal jo også være så den ikke selv giver gas ved et par bump.
Har også haft problemer med disse ryk hvor der var trukket vand ind. Skyllede igennem på en tilsvarende måde med sprit, luft og olie. Lavede det dog så jeg kunne sætte trykluft på. Det virkede et stykke tid, men det endte med at jeg skiftede til low-fric kabler der også kan bøjes mere. Nu går den fantastisk. Tror simpelthen at kablerne slides som et bremsekabel på en cykel, og olie kun er en midlertidig løsning.
Samtidig falder friktionen hvis man laver færre bøjninger, så kablerne skal passe.
For nørderne findes der en såkaldt capstanformel som fortæller lidt om hvorfor.
https://da.qaz.wiki/wiki/Capstan_equation
Den gælder for knuder, fortøjninger, kileremme, kabler som disse og meget mere.
Laver man en bøjning på en kvart omgang i stedet for en halv omgang totalt set, og kan man reducere friktion, er krafttabet meget mindre.
Slår man rebet om en gang mere ved fortøjning, kan alle holde en stor båd. Her er friktion en fordel.
Stramt gear/gas håndtag!!