{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.173 visninger | Oprettet:

Vand i motorolie - skyldning af motor? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har opdaget at min motor har fået vand i motorolien, og at der ligger en masse “Mayonnaise” i toppen af ventilerne.
Det er en Volvo Penta 4,3L havvandskølet.
Jeg ved ikke endnu hvor vandet kommer ind fra; men jeg formoder utætte udstødningsmanifolde eller måske en defekt toppakning.

Når fejlen er fundet og jeg har fjernet alt den “ mayonnaise“ fra toppen ved at skrue ventildækslerne af og rengøre, har jeg en ide om at skylde motoren igennem med Diesel/Petroleum inden jeg hælder ny motorolie/filter på, og laver en prøve opstart.

Er der nogen der har erfaring med vand i olien og fremgangsmåde?

Mvh Morten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vand i motorolie - skyldning af motor?
  • #1   27. okt 2021 Det kan også være et tæret topstykke eller indsugningsmanifold.

    I første omgang skal du få tappet motorolien af motoren, tømme motoren HELT for kølevand ( også på siden af blokken på begge sider ) - drukne den i dieselolie i alle cylindre.

    Herefter afmontering af dit udstødningssystem. Det er mulgt fejlen ligger der, men det afhænger af, hvornår det sidst er skiftet.
    Som ofte er det her fejlen er, men det kan også være topstykke(r) eller indsugning.

    nytdrev.dk har alle de reservedele, du skal bruge evt. også en original renoveret motor...


  • #2   27. okt 2021 Jeg har lige været igennem det på min Volvo B20 Aq130.
    På min var der er “klog” mand der havde observeret vandspild fra vandpumpens “hvis pakdåsen er i stykker huller”, og tapet hullerne til og eftermonteret et spænde bånd.
    Jeg har efterfølgende renoveret vandpumpen, og skyllet motoren igennem med biltemas olie rens, og efterfølgende skiftet olie 3 gange, de sidste 2 med filtre.


  • #3   30. okt 2021 Mange tak for jeres svar:)

    Jeg har godt hørt det med vandpumpe med defekte pakninger eller utæthed kan på nogle motor være årsagen til at vand i motorolien.
    Min motor mener jeg er bygget op på en lidt anden måde ( vortec v6 4.3L )
    -
    Det var ikke mine udstødninger, da de og ventilerne er helt tørre og pæne sorte , ingen tegn på vand eller rust.
    Så nu vil jeg kontrollere indsugningsmanifoldet om der er en utæt der fra vandsiden og ind til motorolien. Og hvis ikke på jeg fortsætte til topstykkerne.

    Er der nogen gode måder som f.eks trykprøvning af indsugningen for at finde ud af hvad der er utæt inden man skiller alt formeget ad?


  • #4   30. okt 2021 Nej.

    Indsugningen plejer at tærrer ved termostathuset.....


Kommentér på:
Vand i motorolie - skyldning af motor?

Annonce