{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.849 visninger | Oprettet:

Renovering af træbåd - bunden ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens

har kig på en træbåd der skal ha en tur i bunden smiley Det er et godt venne tilbud, og der skal laves en del, men det afskrækker mig nu ikke smiley

Dog er jeg lidt på bar bund omkring slibningen og renovering af den slags træ smiley

Hvordan er den korrekte fremgangsmåde ?

Jeg ville mene den skulle slibes godt ned, ha noget der lukker træet, en gang bundmaling og så burde den være klar, men jeg tager sikkert fejl smiley
Håber en person kan beskrive lidt detaljeret hvordan den slags gøres bedst smiley

Mvh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Renovering af træbåd - bunden ?
  • #2   12. jul 2015 Det er en 28 fods træbåd, så den har en pæn størrelse smiley

    Er de slet ikke til at komme af med igen, selv som nyistandsatte ? 50hk motor der bare spinder og så en god gang slib og lakering af hele båden, et par nye stole, hynder, styring osv så det hele bare spiller smiley
    Eller er folk alt for bange for de både ?


  • #3   12. jul 2015 Jeg mener bestemt at træbåde har stor værdi Jens. jeg ved godt hvor folk stopper op og kigger når de går en tur på havnen. hvad økonomisk værdi angår. så er jeg blevet tilbudt 60000 mere end hvad jeg har lagt i min båd.

  • #4   12. jul 2015 Ja altså jeg tænker jo også de er fine smiley vel og mærket hvis de er lavet ordentligt smiley
    Din er dælme også flot Wessel smiley


  • #5   12. jul 2015 Hvad angår under vandlinjen. hvis du vil godt i bund skal du slibe med en korn 45. Når du er tilfreds med slibe arbejdet mætter du træet i en blanding af linolie/lystjære i forholdene 90/10. Når træet ikke suger mere skal du grunde med hempel platinprimer 2 gange. derefter kan du vælge den bundsmørre du ønsker. Du bør bundsmørre 2 gange hvis du har haft slebet bunden helt ned.

  • #6   12. jul 2015 Ville du gøre det med hele bunden, eller kun hvor den skiller ved vandlinjen ?

    Jeg tænker nemlig at under vandlinjen må den godt være malet eller andet, men over, synes jeg træfarven skal trækkes frem smiley
    Hvad så med alt det øverste, hvordan ville du ordne det ? det er meget mat træ af forskellige sorter, men kan sagtens blive pænt smiley Ville gerne ha det trukket frem så det bliver en smule mørkt, og så ellers hel blankt smiley en masse male og slibe arbejde, men det betaler sig i sidste ende smiley


  • #7   12. jul 2015 Jeg ville give hele bunden samme tur. så ved du hvor du står. og du vil kunne finde evt defekter når du sliber. du må ikke bruge varmepistol. dampe fra bundmalingen er meget farligt.

  • #8   12. jul 2015 Er uddannet smed, så hænderne sidder rigtigt smiley Ville nu bare gå igang med sliber og så komme helt i bund med malingen, netop for at finde evt defekter smiley
    Men det lyder sgu godt! Jeg kan høre jeg skal bruge en del af din viden hvis jeg støder ind i problemer smiley den har ligget på land et lille års tid, så malingen er godt skallet og tør, så der skal ikke slibes alt for meget før man får det hele af smiley
    Og hvad med toppen ?


  • #9   12. jul 2015 Hvad angår over vandlinie. du skal slibe helt ned, afstuttende med en korn 240 for at gøre båden glat og fin. igen mætter du med en blanding af linolie/lys tjære. det vil også give træet en mere ensartet farve. Når du mener linolie er tør ( op til en uge efter ) tørrer du overskydende af med vegetabilsk terpentin. båden er nu klar til lak. De første lag skal fortynder første lag 50/50 andet lag 60/40 osv. husk at slibe mellem lagene da træet rejser sig og kan give en rug overflade. du kan evt købe en tonet lak for at give træet mahogni udseende.

  • #10   12. jul 2015 Christian. du er altid velkommen til at spørge. hvis jeg er i tvivl er jeg omringet af bådebygger der havde deres ungdom i træbåd tiden.

  • #11   12. jul 2015 Det lyder sgu godt smiley
    Er der andre små fif eller tricks jeg lige skal ha med på vejen ? For jeg tror sgu jeg hopper ud i det og gør det smiley skal dog lige høre min chef om den kan stå på flyvepladsen indtil den er færdig i bunden så den kan blive lagt i vandet smiley


  • #12   12. jul 2015 der er mange fif osv. men ikke noget der har betydning som sådan. Jeg syntes bestemt du skal springe ud i det. livet er at sejle en træbåd der ikke er serie produceret 😆 hvis du mener at der er noget der ikke er rigtig undervejs, så bare skriv. alt i alt er det meste bare hyggeligt arbejde, til tider måske knap så hyggeligt. Men lønnen er en unik båd. jeg følger gerne projektet, og hvis du ligger billeder op under vejs er der nogle stykker der nok skal rette dig undervejs hvis der er behov for det. incl mig.

  • #13   12. jul 2015 Det ville være super hvis du lagde nogle billeder op. vil meget gerne se projektet.

  • #14   12. jul 2015 Der kommer masser billeder op under vejs smiley den skal ha en ret stor overhaling, men første skridt er bunden nu når den alligevel ligger på land smiley vi regner ikke med den kommer ud og sejle den her sæson, men får jeg grønt lys af chefen, så kan den stå der hele vinteren også, dog udendøre (tvivler sgu på den får lov og komme ind til de fly der står i den store hangar, hehe)
    Båden er ikke købt endnu, for som sagt skulle jeg lige ha ting på plads først, men med lidt opmuntring som det her, er jeg bestemt ikke blevet skræmt, og det virker ikke til det er totalt uoverskueligt smiley
    Hvor længe holder sådan en omgang i bunden hvis man ellers går grundigt til den ? altså skal den op hvert år og ha endnu en tur eller ?


  • #15   12. jul 2015 Nej det skal den ikke. Jeg tager min på land hvert andet år. Man skal så ikke slibe i bund almindeligvis. så det er kun en hurtig matslibning og en enkelt gang bundmaling. du må ikke bundmale før båden reelt skal på vandet. Max en uge før. da den ellers vil tørre ud og falde af igen. Men du kan lave resten klar. Dvs slibe osv til om med 2 lag primer.

  • #16   12. jul 2015 Super! Hvad maling ville du bruge til de sluttende lag ?

  • #17   12. jul 2015 Jeg er glad for hempel. smiley

  • #18   12. jul 2015 de har lavet et lille haft der hedder den lille søstærke.. den ligger på nettet. De har alt hvad der skal bruges af maling

  • #19   12. jul 2015 Selv bruger jeg mest hempel basic.

  • #20   13. jul 2015 Jeg syntes du skal starte med at undersøge muligheder for at tegne forsikring på en træbåd..

  • #21   13. jul 2015 Poul. svaret er Søassurancen Danmark. Der har bla. medlemmerne i træskibs sammenslutningen forsikret sine skibe.

  • #23   13. jul 2015 Det sker Jens. jeg syntes at det oftere er at de ikke ved hvordan den skal vedligeholdes. problemet er at der ikke er mange tilbage der kan lære faget fra sig. Jeg har så været heldig at kunne rådføre mig. Og ikke mindst læst alt hvad jeg kunne finde at bøger. Det et helt sikkert 50% mere arbejde og 50% dyrere at have en træbåd. men glæden ved at vedligeholde et stykke kulturarv overgår det mere arbejde. Men er det i virkeligheden ikke bare nydelse og ikke arbejde når man går og kalfatre sit dæk osv.

  • Flemming L
    Flemming L Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #24   16. jul 2015 Meld dig ind i Danske Tursejlere, der koster forsikringen ikke ret meget! Jeg mener det er mellem 300 og 400 kr om året incl. medlemsskab!

  • #25   16. jul 2015 Hvis det er træ båd du vil så bare på med vanten men vær klar over at den kræver arbejde og vedligehold hold et godt råd jeg fik af en både bygger var lav båden så den kan sejle og skil ikke mere ad end det kan laves på en vinter mange starter på den helt store tur når de køber båden og løber hurtigt tør for penge og båden havner i haven under en præssening som blæser i stykker og båden står og for falder og det går stærkt føl så efter om det er noget for dig det kan godt være den ikke er køn det første år men det giver stor viden om hvad der skal gøres de næste par år og for vent ikke at fordi den kan flyde det ene år er det ikke sikkert den kan året efter træ arbejder min sejlede i to år med et dæk af krydsfiner mens jeg samlede penge til at lave det rigtigt det gælder om at holde båden igang tro mig jeg har været ved at give op flere gange da jeg skulle flytte og båden kom til at stå i en lade i flere år inden jeg kom igang igen med hjælp fra venner der fik sparket mig igang nu sejler den igen og jeg er glad og klar til at gøre noget ved den jeg høre tyve gange om dagen folk der går forbi båden sige den er flot og det må være et stort arbejde at holde den det er lønnen i sig selv og nej det er ikke stort arbejde den slibes let over og får to lag lak og og to lag bund maling hvert år den skal jo ikke hives helt i bund hvert år for så slider man hurtigt båden op ved at slibe et tyndt lag træ af hvert år
    Når det blev en længere smøre men træ båd er noget man kun skal vælge fordi man vil den og ikke fordi man kan få den smidt i nakken


    profilbillede
  • Christian R
    Christian R Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #26   17. jul 2015 Jeg kan også kun opmuntre dig til at springe ud i det, hvis du virkelig brænder for det! Jeg købte for tre år siden en smuk, lettere ombygget fiskejolle, lærk på eg. Nu er den lige kommet i vandet efter et større renoveringsarbejde. Meld dig ind i Træskibssammenslutningen eller De Fæle og få kontakt med en bådebygger der kan give dig gode råd og evt tilbud på noget af det som du måske ikke selv kan endnu. Og find sammen med nogle ligesindede, erfarne træskibsfolk der kan holde gejsten oppe på dage hvor det virker for voldsomt at holde den frisk og sund. Det er jo, som Wessel skriver et stykke kulturarv, du bevarer og værner om.
    Hvor gammel er den, hvilken type og hvor er den bygget?


  • #27   18. jul 2015 hej hej

    lyder godt med en træ jolle , når først det hele spiller

    ja husk min 2 lag primer gerne 3

    som den afsluttene maling i bunden
    synes jeg ikke du skal bruge hempel maling
    det er dyrt og så får man 3/4 liter til 400 kr
    det er penge ud ar vinduet

    nej tag ned til den lokale skibsmaler
    og sig du skal have malet bunden på din træ jolle
    oplys hvor stor båden er
    og husk endelig og sige når du skal betale at det skal være til kaffe kassen
    vi bruger max 600 kr men det er også 6 liter

    og til din båd indvendig

    husk også at bruge owotrol under dørken

    god vind


  • #28   18. jul 2015 Flemming.
    det de lokale skibsmalere bruger er ofte hempel bravo. og ulovlig for lystsejlere. istedet for ovatrol som koster. kan man bruge linolie/tjære i forhold 90/10. det har samme effekt. brugt i de sidste 200 år.☺


  • Carl Agerup P
    Carl Agerup P Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 4
    #29   20. jul 2015 Hej Christian.
    Jeg melder mig gerne ind i debatten uden at vide ret meget om bundmaling på træbåde, der imod ved jeg ganske meget om slibning. Jeg har været branchen i snart 20 år hvor jeg blandt andet har arbejdet med bådbyggere, møbelfabrikker og autolakering.
    I dag har jeg min egen virksomhed www.carls.nu her har vi stærk fokus på salg af slibematerialer af meget høj kvalitet som oftest kun sælges til industrivirksomheder og autolakerer, vi tilbyder disse produkter til alle på vor webshop og til nogle attraktive priser.
    På webshoppen kan du bestille de sliberondeller som du måtte få brug for i alle kornstørrelser fra P16 til P4000. Se mere på www.carls.nu/sliberondeller/sliberondeller-med-huller
    Ring gerne til mig på 51378225 eller smid en mail hvis du er i tvivl om slibedelen i dit projekt, jeg kan helt sikkert hjælpe dig, og også uden at du bliver ruineret.
    Med venlig hilsen
    Carl Præst


  • Carl Agerup P
    Carl Agerup P Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 4
    #31   21. jul 2015 Hej Jens.
    Både Norton og SIA laver gode slibematerialer og har i øvrigt gjort det i mange år.
    Hos www.carls.nu har vi gjort det til vores specialitet at tilbyde sliberondeller hvor rygmaterialet er en PE Film i stedet for papir, i daglig tale kalder vi dem for filmrondeller.
    Det specielle ved disse filmrondeller er at de er utroligt stabile under brugen, dette kommer først og fremmest til udtryk ved at de ikke flosser i kanterne, og dermed smider kornene af sig. Ligeledes giver film-ryggen mulighed for at bruge slibeskiven til vandslibning, da den er 100% resistent overfor fugt, og dermed ikke nedbrydes eller deformeres når den bliver våd.
    Egentlig sælger de fleste af de store fabrikker som 3M, Mirka, Norton og SIA denne type rondeller. Vores styrke er at vi har fat i 2 af de store producenter i Syd Korea, Deerfos og Sunmight. Begge laver filmrondeller af meget høj kvalitet som kan måle sig med det bedste fra 3M, men til en pris hvor det er muligt for alle at købe dem. Du kan læse mere på disse links: www.carls.nu/sliberondeller/lonbrade-529 og www.carls.nu/sliberondeller/sliberondeller-med-huller
    Til sammenligning tager vi kr. 310,- (incl moms og fragt) for 100 stk 150mm film sliberondeller fra Deerfos, hvor du oftest skal betale mere end det dobbelte for en tilsvarende fra Norton, SIA, 3M og andre dygtige producenter.
    Ring gerne på 51378225 eller smid en mail hvis du har spørgsmål til dette.
    Med venlig hilsen
    Carl Agerup Præst


  • #32   21. jul 2015 reklame gøjl. hold jer til emnet eller opret nyt indlæg smiley

  • #34   29. jul 2019 Hej Niels
    rustpletter betyder at dine spir ruster. Det er dog ret almindeligt. Det må dog ikke være fugtigt indenbords ved det pågældende spir, da det så skal skiftes.
    Det jeg gær ved rustpletter er at fjerne det kit der dækker spiret. rens hullet ordentligt, men pas på du ikke ødelægger kanten på hullet. lad det tørre op, og smør spiret i oxalsyre. spiret bliver gråt. giv spiret og kun spiret 3 lag primer. når det er tørt smører du hullet i linolie og spartler med linoliekit. er der ikke kit i spir hullerne må du lige skrive eller lægge et billede op.


  • #35   29. jul 2019 hvad angår at finde råd i træet. brug en lommekniv. agter og forstævn, stød i bordene og kølbord er de vigtigste steder.

  • #37   29. jul 2019 er de slet ikke skjult? du må lige ligge et par billeder op i et album.

  • #39   29. jul 2019 sendt i personlig besked..

  • #41   2. aug 2019 Jeg har ikke modtaget billeder 🙂

Kommentér på:
Renovering af træbåd - bunden ?

Annonce