{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Afmontering af rat fra Baystar hydraulisk pumpe. {{forumTopicSubject}}

Vi har i sommers fået installeret hydraulisk styring på vores båd af mærket Baystar. Det blev installeret af et værksted.
Vi har nu købt et lidt pænere rat, som vi gerne vil have monteret. Men kan simpelthen ikke få det gamle rat af. Det sidder håbløst fast, hvilket det slet ikke burde efter kun 5 ture på vandet…
Vi har skruet møtrikken af og forsøger at hive i rattet, mens vi slår forsigtigt på stangen i midten. Det rører sig ikke ud af flækken…
Er der et eller andet system med stangen på en Baystar som vi ikke er bekendt med, eller har værkstedet bare banket det så godt fast, at det ikke kan komme af igen? Hvis det bare sidder godt fast, vil jeg evt. prøve med en leje-aftrækker. Jeg har set, at det skulle kunne lade sig gøre. Men burde jo slet ikke være nødvendigt, når det kun er få ture siden rattet blev monteret på den nye styring…
Gode råd modtages gerne. Og hvis alt andet glipper, må jeg jo til værkstedet med den igen… smiley
Mvh. Jacob


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Afmontering af rat fra Baystar hydraulisk pumpe.
  • #2   7. jan 2022 Jeg havde samme problem da jeg skiftede rat på min hydraflex styring. Samme problem du har nu, navet i rattet er konisk, så der skal en aftrækker til der passer.

  • #3   7. jan 2022 Det er super…
    Så længe der ikke er et eller andet mekanisk system, der bliver ødelagt, når man “bruger vold” med en aftrækker. Mon ikke jeg kan låne en ved det lokale bilværksted, så jeg ikke skal køre så langt efter det. smiley
    Tak for info… Jeg skal nok lige skrive med en status om det lykkes. 🙂


  • #4   13. jan 2022 Hvis du bor tæt på en Biltema kan denne nok klare opgaven:
    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/aftrakkere/aftrakker-2000019462
    Men tag lige et par mål på rattet, og der skal være lidt luft mellem rattet og pumpen, så kløerne kan være der
    Så har du den også til næste gang
    Det giver tit et ordentligt klonk, pas på federen, og giv den lidt fedt så den ikke korroderer fast.


  • #5   22. jan 2022 Jeg lånte en aftrækker ved mit lokale bilværksted, hvor jeg skulle have fikset et par ting på bilen. Rattet smuttede lige af efter et par omdrejninger, selvom det larmede noget, da det gik løs… Hehe
    Men projektet er færdigt og båden ser knaldgodt ud med det nye rat! smiley
    Tak for info og de gode råd herinde… 🙂


  • #6   25. jan 2022 få en makker til at holde let træk på rattet(eller sæt noget i klemme, og giv den et slag på bolten

  • #7   25. jan 2022 #6
    Det er ikke en god ide at slå med en hammer på en hydraulisk pumpe.
    Der er meget fine tolerancer og lejer, så lad være med det.
    På en kabelstyring, slipper man måske godt fra det, men selv her er der tandhjul med fine tolerancer.
    En hammer er til søm og pæle og den slags, ikke til finmekanik.
    En aftrækker, som der heldigvis blev brugt, er det eneste rigtige, den holder kræfterne væk fra pumpen, mens et slag går lige ned i den.


Kommentér på:
Afmontering af rat fra Baystar hydraulisk pumpe.

Annonce