{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercury 200 hk 2 takt fra 2005 Levetid?
  • #1   8. feb 2022 Det kommer da hele an på hvordan du behandler den

  • #2   8. feb 2022 Timer er rigtigt mange, 95 procent dør af manglende kølevand og manglende smøring. Altså manglende vedligehold.

    Udstødning brænder igennem. Er vist aldrig sket.


  • #4   9. feb 2022 Torben e

    alle de mindre 4 taktere i de årgange har det problem så gik udefra der noget mercury havde et generelt problem med dengang,
    Da jeg skulle have mit lavet sagde de det var alle mercury motorer fra slut 90'erne og frem til 05-06

    Der blev også nævnt et timetal for hvornår problemet som oftest opstod, men det kan jeg ikke huske.

    Det er mellempladen/adapterpladen mellem motorblokken og benet som brænder hul, og ofte skader der benet hvis ikke man får der lavet.

    Så problemet findes om du kender til det eller ej.
    Ved bare ikke om det inkludere denne model.


  • #5   9. feb 2022 Marie Louise
    Når jeg skriver sådan forudsætter det at motoren bliver vedligeholdt korrekt.

    Så tænker jeg er der 1000, 2000, 3000 eller 4000 timer.
    Men det fair nok du ikke kan svare på det.
    Det er ret normalt man omtaler dette med motorer på andre områder.
    Derfor gør man det sikkert også med både


  • #6   9. feb 2022 ATT: Marie-Loise
    Ja hvis en 2 takter har været sunket gælder det bare om at få den tømt for saltvand pg skyllet med ferskvand startet så hurtigt som muligt så kan den igen holde i mange år


  • #8   10. feb 2022 Det der oftes dræber en ældre motor er tæring, hvis motoren sidder på en hurtiggående båd, så har den muligvis ikke sejlet mange timer, derimod har motoren med stor sandsynlighed været belastet med høje omdrejninger de meste af levetiden.
    Det vigtigste er dog om den er blevet skyllet efter brug med ferskvand og er serviceret korrekt.

    Som udgangspunkt ville jeg gå motoren igennem tjekke annoder, tændrør, trimolie, gear olie, og ellers passe motoren fremadrettet med service og alm vedligehold, samt skylning.

    Alle motorer over 10år kan være din bedste eller dårligste investering.
    Nogle køber en brugt motor der sejler et årti uden problemer, andre køber en motor der i sidste ende havde kostet dem det samme som en ny.

    Er du typen der sejler meget så gå efter så ny en motor som muligt, er du typen der sejler knap så meget så havde jeg valgt at give tilliden til en ældre motor.



  • #9   11. feb 2022 JK Biler og Både
    Båden står i Sverige og har ikke sejlet ret meget
    Det er en hurtig gående fiskebåd

    Udskriften er et par år gammel men han vil gerne lave en ny han er overbevist over han ikke har sejlet 100 timer siden denne da han har sejlet mest for elmotor.

    Den er brugt i de svenske søer og den øverste 1/2 af Østersøen


    profilbillede
  • #10   11. feb 2022 Så ville jeg overhovedet ikke være nervøs for sådan en handel ☺️

  • #11   12. feb 2022 har en 100hk 2takter fra 1990. behandler den ikke specielt godt. sejler vel 30-50timer om året sjældent under halv gas. nogen gange ligger båden i havn og motor bliver derfor ikke skyllet. når den er på trailer åbner jeg hjelmen og skyller den over med ferskvand ligesom resten af båden. sætter skyllemuffe på og kører rent vand gennem kølesystemet et par minutter.
    årlig kontrol af gearolie og rens af tændrør, hvis der intet er galt skiftes begge dele efter 3 år. kontrollerer samtidig slanger for tæring. og maler hvis en bolt er rustet. forårsrengøring og beskyttelse foretages samtidig med at båden poleres og gøres klar.
    det vigtigste på gamle 2taktere er god kompression, og at gearkassen ikke er slidt. så tag en tur og lyt efter mislyde, og få udført kompressionstest. så går det ikke helt galt


  • #12   12. feb 2022 du skal bare vide at sådan en mercury ikke gør det gratis den bruger nok omkring 90 liter i timen når du giver den fuld gas men det er nok sjældent at men sejler så stærkt mere end et par minutter ad gangen

  • #13   12. feb 2022 Hasse N

    Ja hvad jeg kan se er den motor opgivet til imellem 75 og 85 liter men den båd går 100 km/t med fuld gas det sejler man sjældent og hvis man gør så er man meget hurtigt fremme


Kommentér på:
Mercury 200 hk 2 takt fra 2005 Levetid?

Annonce