{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Daniel J
Daniel J
Tilmeldt:
18. jul 2022
Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 2

Ny bådejer: Båden kan overhovedet ikke trække {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er så heldig at være blevet bådejer for første gang. Jeg har købt en Maxum 3500, som jeg er utroligt glad for.

Desværre kan jeg ikke få fart på båden. Den kan sejle stille og roligt inde i havnen, men ikke mere end det. Jeg forestiller mig, at det er fordi båden har stået i vandet i et år, uden at den er blevet brugt, og at der derfor er en masse møg på bunden.

Kan det virkelig være bunden alene, der gør, at jeg overhovedet ikke kan få fart på en så stor båd, eller skyldes det andet?

Jeg skal have båden til mekaniker, men vil lige høre, om I vil dele jeres erfaringer med mig.

Jeg har sågar oplevet, at alarmen på båden er gået i gang, hvorefter motoren stoppede midt ude i havet (ikke særligt fedt). Jeg forestiller mig, at det skyldes, at motoren bruger for mange kræfter i forhold til, hvor meget fart båden leverer?

Jeres erfaringer vil betyde alverdens.


Kommentarer på:  Ny bådejer: Båden kan overhovedet ikke trække
  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 2
    #2   18. jul 2022 Mange tak for svar, Jens. Så håber jeg, at det er begroningen og ikke motoren, der er noget galt med. Sender skal på værksted, renses og bundmales. Er overrasket over, hvor stor indflydelse begroning kan have på motoren.

    Kunne alarmen skyldes, at båden bruger for mange kræfter i forhold til, hvor meget fart den får?


  • #3   19. jul 2022 Der er flere faktorer i det som du skriver.

    Der er muligvis begroning på bunden af båden, men selvom der er dette, når den kun har ligget i vandet i lidt over et års tid, så skal der være noget fremdrift i båden - du må trods alt have een stor motor eller to mindre til at drive båden frem med.

    Hvilke(n) motorer og drev er der på båden? Evt. billede.

    Du skriver, at motoren blev overophedet og stoppede under sejlads. Motoren stopper ikke af sig selv, fordi den bliver overophedet, eller svært belastet.
    Motoren kan fx stoppe, hvis olietrykket forsvinder ( Mercruiser installation fx 4.3 V6 ), men ikke fordi den sejtrækker.

    I dit tilfælde, så er det meget risikabelt, at tage på sejltur med en båd, der har ligget i vandet igennem længere tid, uden at klargøre den fx med at fjerne begroning, eftersyn på motor og drev osv.

    Du kan kontakte nytdrev.dk, så skal jeg guide dig igennem hele processen. Jeg har også faciliteterne til at udføre service / reparationer på motor, transom og drev.

    Jeg kan vise dig, hvordan du afrenser bunden på båden, og får den shinet op igen, så båden er klar.

    Kontakt mig evt. på mail: nytdrev@nytdrev.dk eller mobil 40 75 35 99




  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 2
    #4   19. jul 2022 Mange tak for svar.

    Motoren er en Mercuri/ 5,0 Benzin.

    Vil meget gerne have den gennemgået, men den står i Sydhavnen. Har du værksted i nærheden?


  • #5   19. jul 2022 Jeg har kørende servicevogn, værksted på Amager og i Hornbæk.

    Ring gerne 40 75 35 99.


  • #6   5. aug 2022 1. Begroning kan tage meget fart så rens den og giv den bundmaling så kommer den da sikkert op og plane .
    2 .Pas på med alle disse selv lærte mekanikere men find en du kan stole på for det er jo noget lort at ligge 2 kilometer fra land men en motor der ikke kan starte og hvis lille mor for den oplevelse for du hende nok ikke med ud at sejle igen men


Kommentér på:
Ny bådejer: Båden kan overhovedet ikke trække

Annonce