{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
565 visninger | Oprettet:

Evinrude 40 HK 1996, går ujævnt efter 2-3 minutters sejlads {{forumTopicSubject}}

Hej

Motor går meget ujævnt efter få minutters sejlads.ø

Jeg har erhvervet mig en ældre båd med en Evinrude 40 HK 2-takts motor fra 1996.

Til at starte med gik motoren rigtig fint, men efter 3-4 ture på vandet begyndte motoren at hoppe og hakke når den blev varm og fik gas, og på dette tidspunkt kan båd kun sejle i tomgang.
Tager man gassen af og giver gas igen hopper og hakker motoren igen og man er nød til at tage gassen af igen.

Hver gang jeg har været ved havnen og teste forskellige ting, sejler den helt perfekt i de første 2-3 min, og der efter kan den ikke tage gas uden at hoppe og hakke.

Er der nogen der har et bud på hvad der kunne være?

Jeg har skiftet den sorte boks hvor tændrørskablerne kommer ud af, samt tændrør, benzinslange.

Kan man ligge en video op? Så kan i høre hvad den gør når den fejler?


Kommentarer på:  Evinrude 40 HK 1996, går ujævnt efter 2-3 minutters sejlads
  • #1   11. sep Har du prøvet med nye tændrør, selv om de gamle ser fine ud kan de godt være dårlige.

    Prøv at pumpe kontinuerligt på "benzinbolden" hjælper det er det antageligvis en defekt benzinpumpe.


  • #2   11. sep Jens S, jeg har skiftet til nye tændrør, skiftet tændspole, benzinslange med ny bold, intet har hjulpet.

    Har også prøvet at pumpe hele tiden når den fejler og det gør ingen forskel.

    Har her i formiddag prøvet at tage tændingen fra den ene cylinder og skifte rundt på dem, og det virker som om at tændingen fra den øverste cylinder får begge cylindere til at gå ujævnt, hvorimod tændingen fra den nederste får begge cylindere til at gå okay.

    Men når tændspole og tændrør er skiftet er det så CDI boksen (Powerpack)?


  • #4   11. sep Prøv at afmontere temp.switch i stikket ( grøn cirkel på billedet ), og test så motor. Hvis dit alarmsystem virker, burde en defekt temp.switch også give temp. alarm. Men lyder som din motor går i S.L.O.W mode, og så er det primært fejl på dioden eller temp.switch der er årsagen. Ellers ny Power Pack.

    profilbillede
  • #5   11. sep Hej Kim C,

    Det vil jeg helst sikkert prøve, har bestilt ny powerpack, men kunne jo være fedt at man kunne returnere den, og så spare 2k.

    Mange tak for svar.


  • #6   11. sep Jeg havde samme problem på en Evinrude 60 VRO, hvor fejlen lå i Power Pack. Men også samme fejl på en Johnson 50 VRO, hvor fejlen var temp. switch kombineret med defekt alarm horn. Så mon ikke du får løst problemet på den ene eller anden måde.

  • #7   11. sep Hej Kim C

    Hvordan kan man kontrollere om diode er defekt?


  • #8   12. sep Øhhh............man måler den igennem, for at se om der er gennemgang den ene vej, og blokering den anden vej. https://www.crowleymarine.com/d/tech_article/diode-kit

  • #9   13. sep @Kim C
    Jeg er kommet til at tænke på om det kan have noget at gøre med mit selvblandersystem, har nemlig selv i en periode blandet benzin op og "overset alarm med lav olie stand" da jeg ville være sikker på den fik olie.
    Jeg har dog i weekenden igen fyldt olie i beholderen og rent benzin i tanken, men ved ikke om der kan være en føler der tror den ikke får olie og derved går i nødprogram.
    Og kan man midlertidigt overluse denne, så man kan tjekke om det er årsagen til den ujævne gang.

    På for tak igen


  • #10   13. sep Du har jo alarm for manglende olieflow. Det er alarm med ca. 1 sek. interval. Så er der alarm for lav oliestand i tanken. Det er en alarm for hver ca. 20 sek. Og til sidst har du høj temp. alarm, som er en konstant alarm. Du kan fjerne selvblander-systemet. Se link. https://www.youtube.com/watch?v=P0EOnyUceDQ Men hvis det virker ok, så kan du da bare beholde det. Mener kun at det er temp.føleren som kan få motoren til at gå i S.L.O.W mode.

  • #11   13. sep Kim C
    Okay, ville bare sikre at det ikke kunne være selvblanderen der fik motoren til at gå ujævnt/s.l.o.w.

    Der er stadig dioden som mulighed, ellers må det være CDI'en


  • #12   13. sep OK. Så går ud fra du har testet temp.switch. Men men men....................at sejle med et selvblander-system med lav oliestand, og her efter lade det stå, og så selv blande olie i benzin, for at være på den sikre side......................hmmmmm. Så her er du "slem". Du overser jo ikke sådan en alarm, da den bliver ved med at komme for hver 20 sek. Så enten sejler man med olieblander-systemet, eller også slår man det fra.

  • #13   13. sep Kim C
    På min kommer der ikke alarm for hver 20 sek. den lyser bare rød i lampen lav olie.
    Men ja det er korrekt at det er det jeg har gjort, i forsøget på at være god ved motoren 😀

    Var ikke klar over man skulle hive de stik ud også, men nu køre den med selvblander og jeg krydser fingre for det fungere og bliver ved med det.

    Men mine tanker kom bare på om det var fordi jeg havde gjort sådan at min motor fejler.

    Har testet at tage temp. føler fra det gav ingen virkning.

    Har lige været ude og prøve lidt igen, måske lidt i panik, men prøvede at tage selvblanderen fra ved at skille de to stik ad, men ja uden hæld.

    Men jeg kan tydeligt høre at når jeg kobler den øverste cylinder til så hakker motoren en gang imellem som om den sætter ud, hvis jeg lader den stå i tomgang men kun med den nederste cylinder koblet til så går den fint jævnt og bliver ved med det lige ind til jeg kobler den øverste til igen.
    Så jeg er næsten sikker på det har noget med tændingen at gøre.


  • #14   14. sep Tjaa..........du nærmer dig sagens kerne. Tag gerne en hurtig kompressionstest for at se om begge cylindre er som de skal være. Hvis det ser fint ud, så mål dioden igennem. Hvis den er ok, ja så er der næsten kun Power Pack tilbage, eftersom du har skiftet tændrør og dual-tændspolen. Nu skrev jeg ovenstående "næsten", og det er fordi at du ikke har skrevet, at tændrørskablerne er blevet skiftet/kontrolleret.

  • #15   14. sep Jeg må se om jeg kan skaffe et kompressionstest værktøj, og få det testet.

    Dioden har jeg ikke kunne lokalisere endnu, hvor meget skal skilles af for at komme ind til den?

    Tændrørskabker ser umiddelbart fine ud, men har kun tjekket dem visuelt.


  • #16   14. sep Dioden sidder gemt inde i det tykke kabel.

    profilbillede
  • #17   14. sep Hej Kim C
    Beklager du ikke for fred for mig,

    Men kan du hjælpe med nærmere at lokalisere den diode? Syntes ikke jeg kan finde den ud fra den manual du linkede til.

    Jeg har lavet kompressionstest i dag og begge cylindere så fine ud.

    Min nye CDI boks er kommet i dag, men vil godt nok gerne kontrollere den diode først inden jeg sætter den nye CDI på.



    profilbillede
  • #18   14. sep

    profilbillede
  • #19   16. sep Iflg. Clymer manualerne, så sidder dioden inde i det tykke kabel, som går op til din gas/gear boks. Ca 100mm inde i kablet sidder dioden. Så du er nød til at åbne det kabel op, for at finde dioden. Ellers følg ledningen bag ud fra temp.switch, så skulle du også finde dioden.

    profilbillede
  • #20   16. sep Har du vand i tanken? Prøv at tøm svømmerhuset i karburatoren og Se om den går fint den første tid igen

  • #21   16. sep Jeg havde et lignende problem på en 70 hk Johnson og der var det cdi-boksen. Melder du retur når den nye er testet?

  • #22   17. sep Jeg har prøvet at dræne begge karboratore men uden nogen virkning.

    Jeg har ikke rigtig ture at skifte den CDI boks, inden jeg finder den diode og får den målt, er bange for at en defekt diode kan ødelægge den nye CDI, hvis ikke der er risiko for dette vil jeg helt sikkert sætte den nye CDI på og teste, da det diode noget virker meget uoverskueligt.

    Er der en der ved om en defekt diode kan ødelægge en ny CDI?


  • #23   17. sep Hvis du ser på el-diagrammet, så sidder dioden på samme streng som termo-switchen. Og hvis motor bliver for varm, laver termo-switchen bare overgang til stel. Dioden laver bare ensretning på et evt. stel-signal fra olietank, olieflow eller alarm-hornet. Så en defekt diode kan IKKE brænde en ny Power Pack af. Så test du bare. Er 90% sikker på at den er fejlfri med den nye Power Pack. Du kan også bare undlade at forbinde ledning som jeg har sat rød ring omkring, som går op til din nye Power Pack, så fjerner du hele alarm-systemet. Men kun under en test tur.

    profilbillede
  • #24   19. sep Jeg har nu fået motor til ikke at gå i nødprogram, det skulle bare mere olie i beholderen 🙈

    Men den går stadig virkelig ujævnt ved lave omdrejninger, sejler jeg med fuld gas eller med rimelig gas mærker man det ikke.



    Jeg har skiftet til ny CDI, men uden hæld,
    Jeg testede motor med mere olie i beholdereninden jeg skiftede CDI, så det er ikke den nye CDI der har fået den til ikke at gå i nødprogram.

    Den kan gå fint på en cylinder, tager jeg tændingen fra den nederste cylinder op på den øverste så går den godt på den øverste men så ikke på den nederste og omvendt.

    Er der en der har et bud på hvad jeg nu skal prøve, har stadig det diode at skal have tjekket, men jeg er ikke særlig el-kyndig så den har jeg lidt udfordringer med, men kan dette problem være den?

    Kan man ikke ligge en film op her inde?


  • #25   27. sep Ud fra det du beskriver, og at jeg antager at din motor tænder begge tændrør samtidigt. For ellers kan man ikke normalt bytte rundt på tændkablerne og få motorens ene cylinder til at gå godt på modsatte cylinder. For mig lyder det som om det er en dårlig tændrørs hætte eller tændrørskablet.

    Man kan downloade en service manual fra denne hjemmeside:
    https://www.downloadboatmanuals.com/motors/evinrude/#google_vignette

    mener at det er denne her der passer til midt 1990erne
    https://www.downloadboatmanuals.com/app/download/17825932225/Evinrude+1990-2001+Servis+Manual.pdf?t=1547995960


  • #26   30. sep Hvad er status i sagen ?

  • #27   30. sep Ikke meget nyt endnu, jeg har i sidste weekend kørt den ud til en marine-mand, da jeg ikke selv gider blive ved med at skifte fra en ende af.

    Vi blev enige om at han skulle rense kaboratore og justere, og hjælper det ikke noget, tænker jeg snart ikke at der er noget at gøre.

    Jeg giver status, når jeg høre fra ham marine-manden.


  • #28   2. okt Ny status 👍😀

    Fik igår båden hjem fra mekanikeren, med den melding at motor var kaput, han havde renset og forsøgt justeret kaboratore. Men han kunne ikke få den til at lade hver at sætte ud i ny og næ, så han kunne ikke justere ordenligt. Han havde to teorier, enten revet cylinder på øverste cylinder, eller en defekt pakdåse ved krumtaphuset, ikke noget der kan svare sig at lave på så gammel er motor 🤔🤔

    Men jeg havde svært ved at forstå og give ham ret da jeg kunne få begge cylindere til at gå godt hver for sig ved at skifte tænding, fra den ene til den anden cylinder, så min teori var stadig noget tænding.
    Så jeg tænkte jeg ligeså godt kunne sætte de gamle komponenter på igen, da udskiftning af tændspole og CDI ikke har hjulpet noget, jeg tester motor efter udskiftning til de gamle dele igen, og motor gør stadig det med at den sætter ud, jeg skiller tændrørskablerne ad og søger for der er god forbindelse, mens jeg er i gang med dette, ser jeg tilfældigt at der er en ledning der er knækket nede i et stik, så den er faldet ud.
    Jeg sætter nu tændrørskablerne på igen og kommer den ledning ned i stikket hvor den havde siddet og så fungere alt som det skal.

    Det har været en lang kamp, men så dejligt at have en motor der fungere, en skam jeg fik indkøbt og skiftet så mange ting inden fejlen blev opdaget.

    Det var en af de orange ledninger i stikket på billedet der var faldet ud.






    profilbillede
  • #29   3. okt Fedt at høre.

Kommentér på:
Evinrude 40 HK 1996, går ujævnt efter 2-3 minutters sejlads

x