{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
459 visninger | Oprettet:

Propel - Evinrude 70 Hk 1996 2 Takt {{forumTopicSubject}}

Kære netværk.
Jeg har en 14 X 17 propel på. Sejler fint, men den går 6.700 omdrejninger i topfart. Det er MAX for motoren elektronisk begrænset.
Burde jeg ikke prøve at gå en Pitch størrelse op.
Båden er let, trækker vandski meget nemt.
Hvor køber jeg en propel og hvad er den næste størrelse efter 14 X 17?

På forhånd tak.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel - Evinrude 70 Hk 1996 2 Takt
  • #2   4. okt 2023 HEj, hvad er en E-tec? Jeg har afbrudt automat olieblandingen og blander selv.

    Den sejler 40 knob. Når jeg blot sejler transport sejlads så går den 4.000 omdrejninger og 24-25 knob. Sejler fint og bruger ikke vildt meget brændstof. Men det genere mig lidt at den trækker helt ud til MAX 6.700 omdrejninger. I manualen står der at den i fuldgas skal gå mellem 5.500 og 6.700 omdrejninger.


  • #4   4. okt 2023 Hej Peter
    Jeg har hen over sommeren prøvet en del forskellige propeller på min Johnson/Evinrude 90 hk. 2 takt. Båden er er Campion 485vr.
    Der sad en 3 bladet 14x17 alu propel på. Med den gik motoren også med alt for mange omdr. (6.500)
    Prøvede følgende 3 bladet propeller:
    13.2x19 alu: God og "spif" propel Virkelig mærkbar forskel, men stadig lidt rigelig omdr. (6000) Hastighed små 40 knob (målt med gps)
    14x21 alu: Hmm, lidt tung i optræk og ikke hurtigere på toppen.
    12.75x23 (stålpropel): Liiidt tung at hive op til planing, ca. samme hastighed på toppen, omdr. sænket til ca. 5.300. Efter et par sejladser med 2 personer i båden, viste det sig at det ikke rigtig virkede. Motoren arbejdede lidt tungt og hårdt, max. 5.000 omdr. med 2 ombord.
    13.2x21 alu: SUPER... Kvik og "spif". Godt optræk, nem at holde planende ved ca. 3.000 omdr. Topfart: 42 knob (gps) ved 5.500 omdr.
    De to bedste propeller var helt klart 13.2x19 og 13.2x21 originale Evinrude. Nye modeller med lidt tyndere, men også lidt større blade.


  • #5   5. okt 2023 Mht køb af anden propel, har jeg måttet erkende man kan købe ting for billigt. smiley Jeg lod mig friste af en 1000krs 14x19 "e-change" propel fra billigpropel til min Suzuki 80hk 4 takter.

    Propellen "hylede" som en sirene ved bestemte omdrejninger, og efter at have målt den ud, fandt jeg ud af den slog sig 2mm fra side til side på den runde del - den var simpelthen skæv og fik mine lejer til at hvine som en sirene!

    Jeg fik pengene igen (super service) og har i stedet købt en 4-bladet Hustler propel med løst nav. Det er godt nok også en asiatisk propel, men tydeligt højere kvalitet, (1700kr for et sæt, propel + nav). Vil man eksperimentere med forskellige propeller, kan man dog nøjes med at købe en anden propel, da navet blot flyttes over. En løs propel koster ca 1000kr


  • #6   5. okt 2023 Tak for de gode kommentarer, det gør mig klogere og jeg ved hvor jeg skal hen. Der er ingen tvivl om at det er et kompliceret område med propeller. Det er vildt afhængigt af bådens vægt og form og hvad man skal bruge båden til. Udvekslingen i min gearkasse er standard 2.42:1. Og som en af jer skriver så skal den helst ligge mellem 5.000 og 6.000 omdrejninger ved topspeed. Min går 6.700, som er ved den elektroniske begrænsning og for højt. MAX moment og HK ligger på 5.500, og det vil jeg forsøge at ramme. Jeg har mulighed for at låne en original 14X19 og 14x23. ALU. Så ser vi hvad der sker med omdrejningerne og hastighed. Jeg har på fornemmelsen at det er en lige midt imellem jeg skal bruge - 14X21. I så fald jeg skal købe så vælger jeg samme udgangspunkt som Per, med løst nav. Så er det muligt at skifte propel mellem vandski og langtur. Tak for alle jeres gode input.

  • #8   5. okt 2023 OK, Jens. Jeg ved ikke hvad en knob og Miles er i km/t men min GPS siger 73 km/t i snit over 500 meter.

    Men lige meget hvad så tror jeg at jeg er godt på vej med mit propel set-up nu. Jeg har ikke behov for at sejle så hurtigt, jeg har behov for at kunne trække vandski og sejle med en rimelig rolig omdr. (4.000) og blot, ca. 20-22 knob på langturer.


  • #9   7. okt 2023 Hej Peter
    evinrude fra 1996 og 6.700 omdrejninger lyder da som selvmord af motoren jeg håber da at du har afmonteret olie indsprøjtningen og selv blander olie i benzinen for med SÅ mange omdrejninger vil motoren tage stor skade hvis bare oliepumpen svigter i få minutter og denne oliepumpe går med sikkerhed i stykker før eller senere og SÅ er din motor færdig med mindre du vil bruge 15-20.000 på nye stempler og honing af alle 3 cyllindre og udskiftning af diverse lejer
    men hvis du piller denne oliepumpe af og selv blander 2% i benzinen og passer den med gearolie og impeller så har du næsten en evighedsmaskine

    jeg har en 70hk Johnson fra 2001 som er den samme motor og den må MAX køre med 5700 rpm .
    hvor i landet bor du for jeg har nogle rustfri propeller liggende i 19 og 20 tommer som da helt sikkert vil få dine omdrejninger ned og sikkert også vil give båden mere fart


  • #10   9. okt 2023 Tak for mange gode kommentarer og muligheder. Jeg skal investere i ny propel det er der ingen tvivl om. mon ikke det skal være en 4 X 19, 20 eller 21. Der er et par stykker af jer som har det jeg skal bruge, jeg ved blot ikke helt præcist hvad det skal være for en. Min lillebror har en 19 som jeg kan låne, der efter ved jeg hvilken størrelse jeg skal købe, så kan jeg jo tage fat i jer igen. Jeg er dog lidt lun på en 20" i stål.

    I øvrigt har jeg afbrudt olie systemet og blander selv. Jeg har 25+ års erfaring med 2-takt Motocross, så jeg ved hvad korrekt olie/smørring og temperatur betyder. Det lyder fornuftigt at få den til at ligge på 5.700, syntes jeg.


  • #11   18. okt 2023 Kan varmt anbefale Rudes Propeller
    Jeg opgav båd om motortype og så blev jeg anbefalet en rustfri 4 bladet skrue med den besked at nu skulle min båd opnå maks speed ved 5950 omdr og hvis det ikke ville holde stik så ville de uden beregning ændre på skruen så den ville passe Men jeg monterede skruen og den passede bare med de data jeg havde fået med fra Rude
    Så thomps up herfra


Kommentér på:
Propel - Evinrude 70 Hk 1996 2 Takt

Annonce