{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.688 visninger | Oprettet:

Propel / Stigning / Diameter {{forumTopicSubject}}

Hej med jer =)

Først og fremmest rigtig god sommer til jer alle.

Jeg har et spørgsmål vedr. ændring af stigning og eller diameter på propel.
Jeg har læst utallige emner herinde ang. emnet men kan egentlig ikke helt finde det svar jeg ønsker.

Jeg ved at for hver (tommer/stigning) du går op mister du ca. 200 omdr. og for hver (tommer/stigning) du går ned øger du omdr. med ca.200.

Spørgsmålet er så..

Hvis nu man eks.vis har en propel der hedder 16*17
hvad mister eller øger du så ved at gå til 15*17?

Findes der en "formel" hvor du kan se udfra motorstr. hvilke propeler man kan vælge. Dvs. eks.vis en formel som ku se således ud. (BARE EKSEMPEL)

Mercruiser 3.0 L 135 HP
MAX RPM/WOT = 4400 - 4800

16*17
15*16
14*15

Altså sådan at man ved hvis man vælger en diamter så er der tal på hvor stor stigning man så skal have for at opnå optimal omdr.moment.

Jeg håber det er til at forstå, ellers må i endelig spørge løs =)

Jeg har pt. en Mercruiser 3.0 L 135 HK
Jeg skal have skiftet propel så jeg får lavere omdr. dvs. jeg skal op i stigning, men hvad nu hvis jeg køber en der går ned eller op i diameter???

Håber i kan være behjælpelige...

Over and out...


Kommentarer på:  Propel / Stigning / Diameter
  • #1   20. jul 2007 RETTELSE - INFO

    Ved lidt mere omtanke kom jeg egentlig i tanke om det selvfølgelig kommer an på bådens vægt og størrelse =)

    Vi må nok hellere bare tage udgangpunkt i MIN båd.

    Jeg har som nævnt Merc.... 3.0 L (135HK)
    Omdr.(max) 5100.

    Jeg skal ned på ca.4600. Hvilke diameter passer til hvilke stigninger?


  • #2   20. jul 2007 Yessir..... =)

    Det er vist noget med der ikk kan sidde en større skrue på en den der sidder nu, så det betyder at jeg skal op i stigning men den str. skrue der sidder nu =)

    Jeg TROR at det er noget med 16" den skrue jeg har nu. Men dem jeg har kigget på hedder hhv. 14" eller 15"
    Så hvis jeg nu vælger en 14" så skal stigning vel være så væsentlig lavere end nu ik???

    Lige et siddespørgsmål.... Er det ALTID stigning der står som bagerste nummer på en propel???

    =)


  • #3   20. jul 2007 Hej Michael T

    Jeg har google´t emnet og fundet sider og tak for dine links. Problemet er bare at min engelsk desværre ikk er helt optimalt, derfor jeg spørger så nøje som jeg gør :o)

    Ok... 2" ned i diameter er for meget kan vi hurtig fastslå.. så ku det blive en 15"(diameter) istedet... så HVIS den jeg har hedder 16*17 så skal jeg hen i nærheden af noget ->15-1/4*19<- ->15-1/4*21<- altså sådan overfladisk set... ?

    Iøvrigt tak for din gode hjælp =)


  • #4   20. jul 2007 Ja det er ne meget god forudsætning, ka nu oz læse alm. ordtale (engelsk) men alle de der fagudtryk, forkortelser etc. det fatter jeg minus af smiley

Kommentér på:
Propel / Stigning / Diameter

Annonce