{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.577 visninger | Oprettet:

Hjælp, min påhængsmotor vil ikke starte {{forumTopicSubject}}



Hej

Problem: Jeg har en yamaha 30 autolupe fra 1991, med manuel start. som jeg ikke kan få gang i.


Forhistorien.

• Købt i Tyskland.
• Den kørte op og ned i omdrejninger
• Kunne kun starte og køre med høj gas, se video her: https://www.youtube.com/watch?v=EbcqNos6PDE

Motor kommer på værksted i DK:

• Får renset karburatorerne med ultra-lyd
• Skiftet tændrør
• Mekaniker tjekker, stator, tændrørshætter og kommer frem til at
det sandsynligvis er CDI’en den er i vejen med
• Mekaniker nævner også at den ændre lidt opførsel afhængig af
temperaturen, og at det måske påvirker en forbindelse i cdi-
enheden
• Andre ting: Motoren er optisk i meget flot stand og har rigtig fin
kompression



Henter motor hjem - den ligger ned i bilen på siden:

• Bestiller brugt cdi-enhed fra USA
• Monterer cdi-enheden
• Kommer ved en fejl til at vende benzinslangen forkert så jeg suger
benzin fra motoren
• Vender benzinslangen om og pumper
• Prøv at starte motoren uden gas (har afmonteret motor fra båden,
så jeg kan kun trække den i gang fra tomgang) – det lykkes ikke
• Hælder meget lidt benzin i cylinderne (1 milliliter fordeles i de 3
cylinder) – trækker og kan høre en mindreeksplosion i en af
cylinderne, men starter ikke
• Tjekker tændrør – alle slår gnister (ved ikke hvor stor en gnister
de skal slå, men det er ikke meget gnister der kommer og det
varierer lidt)
• Hælder nu mere benzin ind i cylinderne – ca. 1 milliliter i hver – nu
er der ingen eksplosioner – motoren reageret ikke


Jeg er i vildrede nu. Benzintilførslen virker ok. Pumpen virker og der står benzin i slangen op til karburatorerne. Hvad pokker skal jeg gøre? Skal jeg hælde meget mere benzin ind i cylinderen, fx 5 milliliter i hver? Det kan vel ikke have noget at gøre med, at motoren er pillet af båden og frakoblet batteriet, som den tidligere skulle oplade? Det kan jo selvfølgelig også være at cdi-enheden fra USA også er defekt og jeg er blevet snydt – men der er som sagt en gnist at spore, når den nye brugte cdi monteres, så hvorfor kan jeg ikke få den til at gå bare lidt i gang, når jeg nu også hælder benzin ind i cylinderen???

Håber I kan hjælpe en frustreret mand.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp, min påhængsmotor vil ikke starte
  • #2   4. okt 2016 Jeg troede gnisten sprang inden for mellemrummet i spidsen af tændrøret. Hvordan tjekker jeg, at den kan trække en gnist på 15-10 mm? Skal gevindet på tændrøret ikke ramme stellet, når man trækker.

    Kompression er målt. Den er meget fin.


  • #4   5. okt 2016 Vildt at du ikke har fået den til at køre endnu.

    Hvor i DK bor du ?


  • #5   5. okt 2016 1) Er det ny benzin eller noget gammelt stads? Det kan godt miste tændingsevnen da de flygtige (og dermed mest antændelige) gasser damper af over tid.

    2) Er tændrørene våde efter dine forsøg på at starte? (uden benzin i cylindrene). Hvis de er, kommer der benzin fra karburatorerne. Er tændrørene tomme check at svømmerventilerne åbner i karbuatorerne og sikre dig at du har pumpet med håndbolden til den er HÅRD.

    3) Jeg vil IKKE anbefale at hælde benzin direkte i cylindrene og slet ikke i de mængder du nævner. Det er alt for meget til at kunne antændes og du ødelægger oliefilmen i cylindrene og risikrer at rive stemplerne hvis du får den igang. Prøv i stedet med noget "dieselstart" spray i indsugningsmanifolden, det vil give et spark til at komme igang.

    4) Er batteriet godt opladet? helst 12,8V

    5) Forstår ikke rigigt du har afmonteret motoren så du "kan trække den igang fra tomgang" - har du den i vand? Hvis ikke bliver det en kort fornøjelse når den starter ;-(


  • #6   5. okt 2016 Tino: Jeg bor i Sønderjylland, lige uden for Sønderborg

    Per T.
    Ny benzin fyldt på, men måske gammelt benzin i systemet - hvordan får jeg det ud?

    Er uden batteri nu og med snortræk-start/manual.

    Starter motor med "høretelefoner" på - er afmonteret fordi jeg har købt en anden større motor til min båd - men vil gerne have 30eren til at køre

    Hvordan tjekker svømmerne? Kan det have noget at gøre med, at jeg vendte benzinslangen forkert så jeg har skabt et vakum i systemet?

    Vil prøve noget diesel-start spray


  • #7   5. okt 2016 De gamle Yamaha motorer har det med at smide pakdåsen fra krumtappen ( der hvor akslen til gear huset bliver sat op i motoren) så trækker den falsk luft, og det kan være et helvede at få liv i den, jeg skiftede den på min, ellers kunne jeg næsten ikke få liv i den.

  • #8   5. okt 2016 Svømmerhuset er nederste del af karburatoren, det er der benzinen havner når den kommer fra benzinpumpen.

    Hvis du ser godt efter er der en drænskrue nederst på svømmerhuset til at tømme det ved vinteropbevaring. Prøv at løsne den, så skulle der gerne løbe benzin ud.

    Benzinstanden i svømmerhuset reguleres ved at en flyder lukker for en ventil når der er fyldt til et bestrmt niveau. Og åbner igen når niveauet falder. Ventilen kan sætte sig fast men det er mest ved stilstand og dine er nyrensede.

    Hvis svømmerhuset er tomt kan det skyldes at ham der rensede karburatorerne har samlet dem forkert så ventilen ikke åbner. Men igen, check om tændrørene bliver våde og/eller om der er benzin i svømmerhuset.



  • #9   5. okt 2016 Tusind tak. Jeg vil forsøge dels med dieselstarter i morgen og tjekker svømmerhus og tændrør i morgen og håber det hjælper.

  • #10   5. okt 2016 Held og lykke. Og vær lidt varsom med dieselstarten, det er æter og meget letantændeligt. Jeg har hørt man kan skyde tændrørene ud hvis man overfylder cylinderne så giv den lidt i insugningen og ryk i snoren lige efter. Eller hav en hjælper der sprøjter mens du trækker.

  • #11   5. okt 2016 Skal siges at dieselstart godt kan gå i hjernen dvs. man godt kan blive rimeligt skæv på kort tid smiley
    Synes ikke jeg har haft så god erfaring med det ud over seriøs hovedpine.

    Lidt Benno sprøjtet ind i indsugningen er en bedre ide.


  • #12   5. okt 2016 Hej Tino
    Nu skal man jo ikke have hele snydeskaftet inde i manifolden smiley

    Men du har ret I at det er meget flygtigt og nok svært at dosere hvis man skal trækstarte samtidigt. Evt kan man sørge for at det ikke fiser ud af insugningsboksen ved at blokere for den. Eller have en hjælper til at give et pift mens man trækker og dermed suger dampene ind i motoren.


  • #13   6. okt 2016 Som der bliver nævnt længere oppe i tråden lyder det som om den får falsk luft. Sandsynligvis fra pakdåserne ved krumtap i bund og i toppen.

    Hvad er historien på motor, har den stået flere år uden at have været brugt?

    Vh Christian


  • #14   7. okt 2016 Udtørrede og dermed utætte pakninger lyder sandsynligt men lad os nu lige se hvad trådstarter kommer tilbage med.

    Hvad er symptomerne ved utætte pakninger udover startbesvær? Kører den ok når først der er "flow" igennem motoren?


  • #15   7. okt 2016 Symptomerne ved utætte pakdåser vil være meget røg udvikling, den kan have tildens til at "skyde" og have problemer ved at holde sig igang i lave omdrejninger.

    Der ligger vidst også en video herinde af en, jeg kan prøve at se om jeg kan finde den


  • #16   7. okt 2016 Hej Christian B. Den skød og røg ikke unormalt da den kørte som på videoen ovenfor. Så jeg tror ikke det er det.

    Per T.
    Jeg prøvede i dag følgende:
    Tømte karburatorer for benzin - pumpet ny benzin ind
    Blæst dieselstart spray ind i luftindtag/karburatorer efter foreskrifterne på dåse
    ... starter fortsat ikke. Hverken med eller uden choker og med eller uden gas.

    Har også købt tændings-tester og jeg kan desværre konstatere, at jeg ikke få den til at trække gnist i den pågældende afstand som måleren fordrer. Det er den nye brugte cdi enhed der er i.

    Jeg er bange for at jeg måske er blevet fuppet og blevet solgt en defekt cdi eftersom min mekaniker umiddelbart fastslog, at tændspoler og stator ikke skulle være problemet. Hvis det var en dårlig tændspole ville jeg vel også kunne trække gnist på de andre?

    Jeg er i vildrede:-(


  • #17   7. okt 2016 Den springer kun 1 mm i testeren mellem spoleforbindelsen og jord. Der er ca. 4 mm mellem spoleforbindelsen og tændrørsforbindelsen - her springer den ikke over, når jeg trækker. Jeg trækker så hårdt jeg kan

  • #18   7. okt 2016 Hvor meget spænding har du på batteriet? Hvis det er halvfladt giver det en fesen gnist.

    Er tændrørene våde efter dine startforsøg? Dvs der kommer benzindampe helt ind i cylindrene?

    Gav den slet ingen tænding med dieselstart? Den burde i det mindste tænde een gang hvis den får sådan en snaps


  • #20   7. okt 2016 Den er uden batteri. Med manuel start Per. Jeg er lidt ny i det her - det er lidt svært at se om der kommer benzin på tændrørene. Jeg tørrede dem af i dag og trak skruede dem ud, men jeg kunne ikke med sikkerhed konstatere om det var blevet fugtigt.

    Men hvis der ikke komme så meget som en eksplosion med dieselstart-spray, skyldes det så, at der ikke kommer brændstof fra karburatorerne ind i cylinderen eller skyldes det lille gnist - eller begge? Vil en lille gnist antænde med dieselstart-spray, hvis eller benzin tilførsel fungerer? For hvis den vil det tyder det på, det handler om benzintilførslen (men som sagt er jeg ikke kyndig her).

    Jeg ringede i øvrigt til værkstedet i dag og talte med dem. Her blev jeg oplyst om, at den kunne trække fin gnist, da den var på værkstedet. Den kunne også starte men gik som på videoen ovenfor pga. problemer med at antænde harmonisk. Jeg synes det er underligt, at jeg ikke kan få den til at gniste ordentligt nu efter den er kommet hjem. Og med den oprindelige cdi, som var installeret på værkstedet, kan jeg slet ikke få gnist frem.

    Jeg takker for jeres hjælp.


  • #21   8. okt 2016 Hej Christoffer
    Undskyld det med batteriet, min erfaring med genstridige motorer er mest fra gamle mc'er der har batteritænding selv med kickstart. Min fejl

    Selv en lille gnist burde kunne antænde dieselstart eller benzindampe for den sags skyld. Du kunne jo prøve at give den et mindre skud dieselstart direkte ind i cylinderen via tændrørshullet og skynde dig at skrue det i igen.

    Du burde have synligt våde tændrør efter 15-20 ryk i snoren vil jeg mene. Det har jeg i alt fald på min gl harley med kickstart.

    Er tændrørskablerne monterede rigtigt i tændspolerne og tændrørshætterne?Afhængig af model er der en stift i spolen eller en skrue der skal ind i lederen på kablerne.

    Jeg går udfra du ikke har byttet om på hvilken spole der går til hvilken cylinder? For så tænder den jo på et forkert tidspunkt og du kan trække i snoren til dine arme bliver så lange du kan klø dig på knæene uden at bukke dig smiley


  • #22   9. okt 2016 Tak. Prøver lidt dieselstart direkte ind i cylinderen senere i dag. Ledninger til spoler sidder nummeret som de skal og tilslutninger er uden nogle skurer af nogen art.

  • #23   9. okt 2016 Prøv alligevel at checke om tændkablerne sidder helt inde i spolen og tædrørshætten. Hvis der er rodet med motoren kan de måske være trukket løs?

  • #25   16. okt 2016 Hej Christoffer
    Hvordan går det med motoren? Kom den til at køre eller er den billigt til salg?


  • #26   1. nov 2016 Hej Per.

    Jeg har åbentbart dummet mig godt og grundigt. Min tidligere problemer med at få gang i den skyldes ifølge værksted, at der ikke har været kabler tilsluttet. At sådan en motor ikke lader sig starte uden enten gaskabler eller håndstyringen monteret. På værkstedet kunne de godt starte den, men den cdi fra USA fungerer ikke når den bliver varm. Så nu har jeg købt en billigt i DK - var heldig der var en til salg forleden og så regner jeg med, at den er i orden efterfølgende og så skal den sælges til foråret eller evt. over på en passende båd, som jeg så sælger til foråret. Det er umiddelbart planen.

    Tak for interessen og hjælpen undervejs. smiley


  • #27   1. nov 2016 Hej Christoffer
    Det var da godt at høre du fik liv i den til sidst. Jeg kan ikke rigtigt se kablerne vil gøre nogen forskel men jeg er heller ikke ekspert på påhængsmotorer.

    Ærgerligt med den cdi fra USA, det er jo nok for sent at reklamere. Jeg har før haft held til at få erstatning eller delvis tilbagebetaling for defekte dele købt på ebay hvis de er betalt med paypal men det kræver man reagerer rimeligt hurtigt.

    Held og lykke med salget til foråret


  • #28   4. nov 2016 per..den kan være med startblokering i håndtaget ..set før.. dvs den får ikke signal for den er i frigear

  • #29   4. nov 2016 Tak Mekanikles det giver god mening. Der er jo sket noget siden min mariner/yamaha forlod Japan i 80erne. Den nymodens teknik akke-ja, akke-ja smiley

  • #30   6. nov 2016 Min er nu fra 1991, så den er ikke helt ny. Det skal lige siges, at jeg ikke har haft gang i den endnu med den nye cdi fra Danmark. Har haft for travlt. Iøvrigt har jeg fået en tredjedel af beløbet retur fra sælgeren i USA. Det er bedre end ingenting.

    Det undrer dog også fortsat mig, at motoren "selvfølgelige" skal startes med en finger på gas dimsen, når nu kablerne ikke er på. Men sådan er der jo så meget jeg ikke ved smiley


Kommentér på:
Hjælp, min påhængsmotor vil ikke starte

Annonce