{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.793 visninger | Oprettet:

Rasmus M
Rasmus M
Tilmeldt:
24. maj 2016
Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 10

Valg af motor størrelse {{forumTopicSubject}}

Hej BG!

Jeg står og skal ha ny motor til min
Quicksilver 500 Open styrepultsjolle!

Har lidt svært ved at bestemme mig, hvilken størrelse jeg skal have på.

Havde 60 på før, den solgte jeg, da jeg synes det var i underkanten.

Bådens max er 75 hk - 150 kg.

Jeg har kikket på en Yamaha 90 hk 2-takts (120 kg) eller en Mercury 115 hk (160 kg)

Hvad havde I valgt?

På forhånd tak for hjælpen.

/Rasmus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af motor størrelse
  • #1   26. okt 2016 Hvad er grunden til du vil have 2-takt?

    Jeg ville gå efter den med flest kubik. Men vægten er os vigtig.

    Hvad bruges båden mest til?


  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 10
    #2   26. okt 2016 Vil gerne ha mest power pr. kg. + vil gerne være fri for alt det satans vedligehold ved en 4-takt.

    Bruges til vandleg og hyggeture, ikke trolling.


  • #3   26. okt 2016 Ingen af de overstående motorer, jeg vil holde mig til 75 HK og prøve at finde ud af hvorfor båden er sløv, det kan være vand i skroget, forkert propel, slidt gammel motor. Båden burde kun sejl godt med 75 HK som er beregnet af fabrikken.

    Personlig vil jeg aldrig montere en motor på en båd som er ikke beregnet til den i HK eller kilo anført fra bådens CE godkendelsen.

    Det er ikke sundt for hækken og skroget. Derudover skal du være opmærksom at mange forsikring selskaber frafalder deres dækning hvis du gøre det . Prøve at ring til dem og høre.
    Du vil hellere smide en 2000kilo båd på en 1000kilo trailer vel? Hvorfor vil du så fordoble den anbefalet maks HK.


  • #4   26. okt 2016 Tænker det samme som Kenneth.

  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 10
    #5   26. okt 2016 Tak for svar, vil jeg tage til efterretning.

    Den sejlede 55 kmh med min gamle 60 hk (v/5500rpm), hvilket nok ikke kan gøres så meget hurtigere med en 60hk og en 16 fods båd på 500kg.

    Jeg har ikke forsikring på båden, så der klages nok ikke så meget fra den side :).


  • #7   26. okt 2016 90hk 3cyl. ville jeg vælge.. har selv sejlet med sån en på en 14fods speedbåd pga vægten. 115 er 4 cylindret og vejer derfor en del mere, men har af samme grund så også en del mere bundtræk

  • #8   27. okt 2016 Max 75 HK som fabrikken foreskriver.
    Manglende forsikring ? Tror du det er klogt ?


  • #9   27. okt 2016 Vil nok også sige hold dig til 75 HK og så få en forsikring på andet er dumt...en ansvar koster ikke meget mere en 350 kr om året...det
    Kan blive dyrt uden....😏


  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 10
    #10   27. okt 2016 Hvor kan man få ansvarsforsikring til 350,-?

  • #11   27. okt 2016 Jeg giver 900 kr. pr. år for ansvarsforsikring på min båd...ring rundt til de forskellige forsikringsselskaber...

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #13   27. okt 2016 Hvis du vælger en moderne 2T motor er der mere bundtræk lavere vægt og en smule mere brændstof forbrug men ikke voldsomt og røgen som i gamle dage er ikke noget problem i dag da det er indsprøjtnings maskiner,jeg vil mene at max 75 hk 2T skal nok give det fornødne spark med den rigtige placering af motor og den rigtige skrue.K&B

  • #14   27. okt 2016 Ja som Jens skriver dansketursejlads dem har jeg altid brugt.

    http://www.dansketursejlere.dk/index.php/medlemsservice/medlemsklubber/indmeldelsesformular/


  • #15   27. okt 2016 Evt .Gå efter en 2 takt med insprøjtning ,lavt brandstof forbrug, billig vedligeholdelse samt god acceleration i forhold til 4 takt.
    2 takt støjer måske en anelse mere I tomgang.
    Når de fleste motorer får nogle omdrejninger er støj niveauet nok det samme men 2 takt er en anden lyd i forhold til 4 takt ..


  • #16   27. okt 2016 Køb en Evinude E-tec 75 hp, den er toppen af poppen, og den stærkeste motor du kan få, med en given antal hp.

    Samtidig er den nøjsom med dråberne, og kræver næsten ingen vedligeholdelse, plus masser af andre positive ting, der gør den til det oplagte valg...


  • #17   28. okt 2016 Ja må nok indrømme at jeg nok er mest til 4 T ....men det er jo en smagsag....intet galt med nye 2 T 👍Syntes det er en fornøjelse at høre sån en 4 T køre men ja måske lidt dyre i vedligeholdes jeg har ikke oplevet de store udgifter inu anden de samme som man skal regne med på en 2 T....fik dog skiftet tandrem og remstramer på den i år men så kan den også køre i 10 år eller 200 timer..der er forskel på vægten det kan man ikke lave om på og optræk løses jeg med en anden propel da jeg heller ville hurtigt ud af vandet en sejle stærkt..men det er nok en smagsag. smiley

  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

    Følgere: 1 Svar: 36
    #18   28. okt 2016 En 75hk Mercury Optimax er den samme som 90 og 115hk, blot ændring i styrboks og gearing. Samme vægt, samme ccm. Har selv en 90hk, som jeg fik ændret i styrebokse til115. Super fed motor;)

  • #19   29. okt 2016 Jeg ville uden at blinke sætte en 90hk på - men det er selvfølgelig dit eget ansvar.
    115hk bliver nok for meget af det gode.


  • #20   29. okt 2016 Der er en grund til at producenterne sætter en øvre grænse på den ydelse, som en given motor må yde, på de både de fremstiller, og det er rent hasard at gå over den grænse, både med hensyn til materielet, men også med liv og heldbred, og ikke kun dem man har med i båden, men også dem man møder på vandet..

    Bemærk også, at en båd ikke bliver stærkere med årene, tværtimod, og når det går galt, er det jo altid når båden er mest belastet, altså med høj fart osv. og så kan det nemt gå rigtigt galt...


  • #21   29. okt 2016 Ikke enig... For at opretholde de skrappe krav der er er bådene testet med motorer der er mange % større. Ligesom kran udstyr osv... Man skal selvfølgelig tænke sig om når man arbejder med store motorer men om det er 75 eller 90hk ændrer altså ikke det store.vægten på motor som egentlig er det vigtigste er også den samme. Er til gengæld helt enig i at man skal være meget opmærksom på standen af sin båd når man sætter stor motor på.

  • #22   31. okt 2016 Vægten på motoren er ikke det vigtigste, selv om producentens vægtgrænse, selvfølgelig også skal tages alvorligt.

    En motor med bare 10 hp mere, betyder langt større belastning for transummen og resten af båden, end den belastning en feks. 40 kilo tungere motor vil udgøre alene.

    At producenten har en god margen på styrken, er fordi det nu engang er producenten selv, der skal stå på mål for dårlig presse osv. hvis båden ikke kan holde til de anbefalede grænser i test, samt sagsanlæg m.m, hvis båden bryder sammen under almindelig brug, hvor båden ikke er blevet udsat for mere, end producenten har garanteret, at båden kan holde til, og som alle ved, både bliver ikke stærkere med alderen....

    Så personligt kan jeg kun tilråde, at tage producentens anbefalinger for en given båd, alvorligt, hvad andre gør, må blive deres sag..




  • #23   1. nov 2016 Enig...er man den type der bare lægger håndtaget ned under vær start er det et stort pres på bådens agterspejl...og har man støre motor på en godkendt til kan det gå galt det flækker...jeg har god nok næsten altid haft lidt mere på en anbefalet og har ikke haft problemer...giver man gas på en fornuftig måde under start skal det nok holde men det er jo ikke sikkert at næste ejer har samme måde at sejle på og så kan det gå galt..B)

  • #25   1. nov 2016 Uden at vide, hvad Henrik har sagt god for, samt ment med det, vil jeg sige, at det ikke er unormalt at blive klogere med tiden, og ændre synspunkt..

    Havde man spurgt mig om det samme, da jeg var helt ung, ville jeg har ment, at jo større motor jo bedre, og at rettidig omhu var for gamle mennesker, altså dem over 20 smiley

    Jeg er blevet klogere, og ikke kun pga. alder, men også af skade/erfaring, så når jeg mener at man skal følge de forskrifter, en producent anbefaler for sine varer, er det fordi, jeg har lært på den hårde måde, at når det går galt, så går det som regel rigtigt galt, og det gør ondt, både på krop og sjæl, og også kan tømme muldvarpeskindet på rekordtid ...


  • #26   1. nov 2016 Att Janus....du kan sagtens sætteren 200 HK på en 15 fods fletcher det er et spørsmål om meget forstærkning jeg har haft flere både med forstor motorbåd men de har også været igennem en støre ombygning men jeg mener stadig at man bør holde sig til det der står på typepladen men det er folks egen sag...men alt er muligt for dem der har forstan på at lave det ellers skal man lade vær...

  • #27   1. nov 2016 Men er helt enig med brumme.

Kommentér på:
Valg af motor størrelse

Annonce