{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.940 visninger | Oprettet:

kondens / vand i dobbeltskrog {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Quicksilver 450 Cabin hvor der samler sig en del i dobbeltskroget. Den ligger i vandet fra april til november, og efter hver sæson, tømmer jeg den for vand ved at skrue drænproppen ud som sidder agter under vanlinjen. Der kommer den del vand ud, og i år har jeg målt på det, det blev til 32 liter vand. Da jeg vil finde ud af om skroget er utæt, har jeg målt ledningsevnen i vandet, som er et mål for saltindholdet. Nedenfor er målinger og der er taget referencer med som sammenligning:
* Vandhane vand i Odense 730 micro Siemens.
*Regnvand 20 micro Siemens.
*havvand i Odense kanal (en del af Odense fjord) 7600 micro Siemens
*vandprøve fra de 32 liter i dobbeltbunden 1350 micro Siemens.

Ud fra det vil jeg mene at bunden ikke er utæt, da ledningsevnen i så fald ville være langt højere. Men var det ren kondensvand burde ledningsevnen være mindre som regnvand eller måske 200 micro Siemens. Det kan måske også være en blanding af regnvand der via en utæthed blander sig med salte i skroget?

Tilbage er spørgsmålet ret simpelt: Er det normalt at en 15 fods kabinebåd indeholder over 30 liter vand i dobbeltskroget efter en sæson?
Billedet viser båden.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  kondens / vand i dobbeltskrog
  • #2   29. okt 2016 Hej Jens.
    Tak for svar. Så jeg må gå ud fra at det er regnvand der kommer ind et eller andet sted, for ledningsevnen på vandet i dobbeltbunden er 5,5 gange mindre end havets.
    Tak for svar.


  • #3   29. okt 2016 Ja alt det du skriver fatter jeg ikke noget af 😀 Men smager det af salt er det ude fra med mindre du sejler i en sø.... smager det ikke af saltvand er det ope fra,,,,min gamle bås hade et meget lille hul ude for den lå ikke fast i havn en dag jeg kom hjem med båden dryppede det od af en lille revne unge for under vandlinjen lavede et hul agter til en prop der kom næsten 80 liter vand ud så der skal ikke meget til man ja det kan sagtens komme ope fra der skal ikke meget til for at det kommer ned i bunden...

  • #4   30. okt 2016 Jeg sætter min penge på at det er regnvand oppefra. det fik jeg også i min gammel Quicksilver (sammen båd) . jeg vil også hils at sige at det var trods at båden var spit nyt !! . Regnvand er en satan og kan sive ind via huller/gennemføringer lavet til ledninger, skruehuller til fittings, løse fittings eller kaleche dupper , det kan også sive ind via bådens midtlinje samling .

    svaret til dit spørgsmål er JA, man kan nemt samle 30 lit regnvand over meget mindre tid .

    Lave et luge eller installere en lille lænse pumpe derinde .


Kommentér på:
kondens / vand i dobbeltskrog

Annonce