{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Første sejltur et par udfordringer {{forumTopicSubject}}

Hej med jer, var ude på den første tur i Ribben idag, skal nok få taget lidt billeder ved lejlighed. Et par ting jeg undrer mig over 4,8 meter Rib Zodiac Pro 9 med 60 HP Mariner 2 takt.
1. Når jeg trimmede motoren næsten helt ind under båden og gav gas væltede der vand ind over hækken ?? Motoren ca. 5 cm. længere ned end at kaviationspladen flugter med bunden (årsag langt ben - designet til kort, længere historie) Kan det være årsagen ?? eller skal den bare ikke trimmes så langt ind ? Sejlede fint, men sprøjtede en del ud til siderne.

2. Gik ikke op over 5000 omdrejninger, på trods af skruen kun er en 13" tommer stigning og 10,5 i diameter - er den for stor (den er beregnet til at kunne håndtere 6 dykkere, vægtmæssigt, eller er der omdrejningsbegrænser i sådan en motor ?? )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første sejltur et par udfordringer
  • #1   26. aug 2008 En ting mere, motoren virkede lidt hakkende, kan det tænkes at nogle nye tændrør vil give noget, ved ikke hvornår de er fra ?

• #2   26. aug 2008 Lidt mere - kom op på 29 knob smiley

Og til sidst et uddrag fra motor manualen om propeller:
    Dia. Pitch mat. Brutto vægt lbs bådlængde i fod forv. hastighed
    10.38, 13, Steel 1000-1500 14,4 to 17,4 32-38
    10-1/2, 13 Alum 1000-1500 14,4 to 17,4 32-38
    10.63, 12 Steel 1100-1700 15,4 to 17,4 28-34
    10-3/4, 12 Alum 1100-1700 15,4 to 17,4 28-34

• #3   27. aug 2008 har den stået stille længe? for så smid lige et par nye tændrør i og ny gear olie, impeller osv....

Det med at den spørjter meget til siderne er normalt når benet går for langt ned under bunden...

• #4   27. aug 2008 Hejsa...
    Sprøjteriet syldes at bent på motoren er langt og bådes designet til kort. Det er langt fra optimalt! Det sprøjter, det sænker dine RPM o nedsætter hastigheden. Du kan vinde RIGTIG meget fart ved korrekt opsætning. Jeg kan mærke stor forskel på min lille Limbo med 15 hk om den er sat optimalt op eller ej.

Når den er sat rigtig op kan du også finde den rigtige propel til motoren.
    Max RPM må kunne defineres udfra en manual eller alternativt et serienummer. Men den bør nok ligge et sted mellem 5500 og 6000.

• #5   27. aug 2008 Beklager stavefejl o.lign. Mit tastatur kan ikke altid følge med smiley

• #6   27. aug 2008 Tak for jeres svar, jeg skifter tændrør, prøver at bygge hækken lidt højere, så den passer til langt ben (har ikke råd til at skifte motoren) manualen siger 5000-5500 omdrejninger.

Nogle anbefalinger til at bygge hækken om på sådan en ??

• #7   27. aug 2008 NB! Har skiftet gearolie, men ikke impeller, sladrestrålen er kraftig ?

• #8   27. aug 2008 Ingen gode ideer til at bygge hækken om, 5 - 10 min. har jeg opdateret min profil med nye billeder

• #9   27. aug 2008 Så er der nyt profilbillede og detaljerede billeder af hækken, der skal forhøjes, men jeg ved ikke lige hvordan smiley endnu. Men igen jeg anede intet om både da jeg startede det her samlesæt, og det er jo altid tilfredsstillende at lære nyt ikke?

• #10   27. aug 2008 det ser ud til hækken på din er lavet af glasfiber... så du kan vel forhøje hækken på din gummie båd på samme måde som andre gør på deres glasfiber både. se evt fotoalbums igennem der er nogle guides der viser hvordan andre har gjort

• #11   27. aug 2008 takker, jeg bladrer lidt smiley har prøvet at søge lidt på det dog, uden held.

• #12   27. aug 2008 hvis den hæk er lavet i fiber, så ville jeg foreslå at forhøje hækken i fuld bredde til samme højde som de to højeste punkter der er i hver side af dit agterspejl,
    Hvis det passer med at din kavitationsplade kommer til at flugte med bunden.
    du skal så også lave et par forstærkninger fra agterspejlet og frem i bunden, da der kommer et større vrid ud i agterspejlet.

Jan

• #13   28. aug 2008 Hej Jan,

Hvordan gør man ?? - er igang med at over en elevator eller Jack plate, da det nok er en nemmere løsning for mig - hvad siger du til det ?

• #14   28. aug 2008 Jeg tror at dit agterspejl skal forstærkes mod bunden,
    Hvis du hæver den maskine mere end den er.
    et par fornuftige trekanter indvendig med nogle lag glas skulle kunne gøre det.

Jan

• #15   29. aug 2008 Takker for input, jeg er lidt nervøs ved glasfiber arbejde, men overvejer et par trekanter af rustfri stål eller alu, vil det ikke kunne gøre det samme, samt en "elevator"/Jack plate ??

• #16   29. aug 2008 Har lige fundet en i USA til 1250 DKK + moms og forsendelse, hvad skal du have for din ??

• #17   29. aug 2008 Nye tændrør gør en forskel har jeg lige oplevet, er igang med at overveje om en evt. billig løsning (kender en smed) kunne være nogle stål profiler der monteres på hækken og hermed løftede motoren lidt op og baglæns. Samt en aluplade indvendigt med et par forstærkninger ned og ind som en slags trekant.??

Kommentér på:
Første sejltur et par udfordringer

Annonce