{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.074 visninger | Oprettet:

Varm motor med kontrolstråle? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er ejer af en Yamaha enduro 60 HK ca. 10 år gammel. Købt sidste år i Tyskland. Det drejer sig om denne model: http://www.brisbaneyamaha.com.au/e60hmhdl-yamaha-2-stroke-60hp-enduro-outboard-for-sale/.

Jeg har startet den op i dag efter vinterhi. Den starter fint, går fint, kontrolstrålen kommer hurtigt. Men den bliver meget varm. Jeg kan ikke holde hånden på blokken! Så jeg tør ikke lade den køre mere end 2 minutter. Min 30 hk, som jeg har stående bliver ikke så varm.

Jeg har tjekket termostaten. Den virker. åbner når man hælder kogene vand på den. Har nu åbnet vandpumpehuset og impelleren ser rigtig fin ud. Både pakning og gummiimpelleren ser relativ ny ud.

Tager jeg fejl med temperaturen?

Kan det være motoren ikke køler samtidig med, at der er en fin kontrolstråle? Hedder det ikke kontrolstråle fordi man ved, at den køler, når den er virksom???

Håber I kan være mig behjælpelig.

På forhånd tak. Christoffer

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation af tv 2.000 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.
  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Så hurtigt som muligt 2.500 kr.
  • Rette mellemdør. kan ikke lukkes da den sidder for lavt. 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Varm motor med kontrolstråle?
  • #1   29. apr 2017 Termostaten ska åbne ved ca 50 grader så den med kogende vand dur ikke du skal ha et thermometer i vand så du kan se hvornår den åbner

• #2   29. apr 2017 Tak for det hurtige svar. Ved du om kontrolstrålen er knyttet til termostatens funktion? Og om kontrolstrålen også betyder den køler?

• #4   29. apr 2017 Hej,
    Jeg lytter med. Har næsten samme motor - ældre årgang.

Det er ikke OK at den bliver så varm, som du beskriver! Får du ingen alarm? (måske pga ingen remote).
    Blot til info, da jeg slet ikke er ekspert: Havde samme problem ved opstart i 2016...fik alarm....og det var termostaten, der skulle "i gang".

Tror Peter L har en pointe med termostaten.
    pøj-pøj - og mvh smiley

• #5   29. apr 2017 Mange tak. Det vil jeg prøve. Kan jeg afprøve motoren uden termostat med spulemuffer/øreklapper på?

Jeg får iøvrigt ingen alarm, da det er en enduro født med håndstyring, så min fjernstyring siger ikke noget.

• #7   29. apr 2017 Hej
    Tak til Jens S. Du kommer altid med for gode råd! - tak for det smiley

Jeg klarede den med muffer/regnvandstønne....men HUSK at jeg fik alarm.
    Vær opmærksom på temperaturen. Det vil hurtigt vise sig - om det er termostaten. (Lad være med at lave dine spejlæg på motoren, inden du standser forsøget ;).

Lad os høre fra dig om termostaten var problemet...
    mvh smiley

• #8   29. apr 2017 Takker. Jeg melder tilbage. Prøver kort med spulemuffer. Hvis den begynder at blive varm prøver jeg med en balje.

Men måske køber jeg lige et termometer i morgen og tjekker ved hvilken temperatur thermostaten udvider sig inden jeg går i gang. Gjorde det i dag med det varmeste vand fra hanen (ca. 60 grader vil jeg tro) og så lige lidt kogende oveni. Først her begyndte den at udvide sig. Så jeg vil tro den først åbner over de 70.

Men Jens S. forstår jeg så rigtigt, at termostaten ikke hænger sammen med kølvandsstrålen, da den jo nærmest starter lige med det samme?

• #10   29. apr 2017 Hej,
    Kan bekræfte at sladrestråle virker lystigt - uanset termostat på din motor.
    Der er INGEN grund til at tro det er empeller den er gal med.
    Så du skal du jo bare have en NY termostat....og være opmærksom på motortemperatur fremover.
    Så har motoren ikke taget skade af overhedning, er det da billigt sluppet smiley

• #11   29. apr 2017 Så må jeg hellere få bestilt en ny, hvis det viser sig, at den køler fint uden termostaten monteret. Men er der nogen måde jeg kan finde ud af eller vurdere om motoren rent faktisk har taget skade, at den varme den har været udsat for nu?

• #13   30. apr 2017 Hej igen.

Har været nede i dag for at købe ny impeller på marinelageret i Sønderborg. Fandt en der var nøjagtig som der sad i i forvejen. Men det er en impeller der standard sidder på en 80 hk. Jeg kan simpelthen ikke få den nye presset ind i huset, selvom jeg forsøger at dreje den ind i den rigtige retning. Så nu tænker jeg, at det kan være fordi impelleren er for stor. Men samtidig passer en standard 60 hk ikke, den har en alt for lille højde. Enduromodellen er anderledes. Så nu prøver jeg at finde en der passer, før jeg komme videre.

Igen tak for hjælpen. Jeg skriver, når jeg forhåbentlig finder en løsning.

Vh. Christoffer

• #14   2. maj 2017 Statusopdatering:

Jeg har gjort følgende nu:
    - Kontrolleret thermostaten: åbner ved ca. 50-55 grader - altså OK
    - Pustet i rør/kølekanal med benet afmonteret - der er fri passage op til
    Termostathuset og videre ned i benet, når jeg lukker termostathuset
    - jeg kan hælde vand ind i kanal på termostathuset og vandet kommer ud de
    rette steder i benet (altså fri umiddelbart fri passage)
    - Jeg har skiftet impeller
    - Der er fin kontrolstråle med øreklapper på (ordentlige øreklapper - ikke en biltemaudgave)

Jeg har ikke haft den i vandet og har ikke en stor balje der kan rummer benet op til indsugningen, så den mulighed er ikke udtømt.

Men med øreklapper på bliver den altså stadig varm. Efter 2-3 minutter har jeg svært ved at holde hånden på. Når jeg mærker på kølestrålen skifter den lidt temperatur, men bliver ikke varm, men kold til lunken.

Jeg ved ikke om jeg tager fejl mht. temperaturen på blokken. Kan I trykke jeres hånd ned på motorblokken mens motoren kører i tomgang? Metal er jo meget varmeledende, så det føles vel meget varmt eller koldt. 60-70 graders varmt metal, kan man måske slet ikke holde hånden på??? og 60-70 grader er det ikke ok?

Får nok ikke lige sat den i vandet under disse dages vejrforhold, så det kunne være rart at vide, hvad I tænker mht. temperaturen og om der er flere der kender til det med øreklappernes manglende evne til at køle.

Jeg takker
    Christoffer

• #15   2. maj 2017 (fortsat)... har lige fundet ud af, at der sidder en temperatur advarselslampe på motoren. Så med mindre den ikke kan jeg så ikke bare prøve at lade den gå lidt længere i tomgang og så om den stabilisere temperaturen???

• #16   3. maj 2017 Yes, så lykkedes det.

Købte en regnvandstønde i Jem og Fix i dag og en laser temperaturmåler. Starter motoren i baljen, sladerstrålen er nu kraftigerer. Det varmeste sted på motoren varierer temperaturen fra 60-65 grader. På toppen af cylinderen mellem 48-55 i tomgang. Jeg kunne nu holde hånden på. Jeg kan anbefale en sådan en lasermåler. 130 kr mærket Raw Link fra Jem og Fix.

Jeg takker jer for alle jeres bidrag og Jens S... du ramte således plet med øreklap-problematikken.

God dag til jer.
    Christoffer

Kommentér på:
Varm motor med kontrolstråle?

Annonce