{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hvad kan der være galt
  • #1   2. okt 2008 hvor mange omdrejninger tager motoren med fuld fart?

  • #2   2. okt 2008 omdrejningstæller virker ikke den må jeg lige ha lavet hvor meget skal den gå med måske det er det og hvilken fart bør den skyde

  • #3   2. okt 2008 mit forsigtige bud er omkring 35 knob +

    og omdrejningerne ved jeg ikke vil gætte på maks 5000.


  • #4   2. okt 2008 okay tak jeg må lige ha det fikset

  • #5   2. okt 2008 Når du får din omd. tæller iorden så prøv lige at jav håndtaget i bund i frigear et kort øjeblik,dt lyder forfærdeligt ondt men bare lige op og ned hurtigt. En tommefingerregel siger så at du kan trække ca 10-12% fra det vil så ca. være motorens maks omdrejningstal under belastning. Har selv arbejdet en del i det på min tidligere båd (coronet 24) lavede først bunden, så fik den for mange omd, så måtte der en ny stål propel til, alt i alt endte det med en 6-7 knob mere så det betyder noget også på drift økonomien.
    Lån alternativt en mekanisk omdrejnisktæller hvis du kan komme til at holde den på et sted, de er mere nøjagtige, du kan også få en med reflex, spærg din lokale mekanikker eller hvem du kender der arbejder i motorer.


  • #6   4. okt 2008 Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at jave gashåndtaget helt i bund, i frigear, på en benzinmotor der er over 30 år gammel. En benzinmotorer stopper næsten ikke, før den er ved at "dreje over". Det er noget andet, hvis det var en diesel. Der bestemmer pumpen hvornår den ikke vil mere. Men en karburator der står helt åben, på en motor der ikke har omdrejningsbegrænser i tændingen, er en skidt cocktail.

    Chevy række sekseren på 4,1 liter med 165 hk som både OMC og Mercruiser har brugt, må maks gå 4200 O/min, i hvert fald når der står OMC på den. Det er formentlig det samme med Mercruiser.

    Nej, den kan ikke tage ret mange omdrejninger.

    Med en anden propel kan du måske hive den op på 32-34 knob. Forvent ikke 40 knob, selvom det måske lyder utroligt med 165 hk i en 18 fods båd, men række sekseren er ikke nogen sprinter, selvom den er en fin og solid motor.

    Hvis det er et Mercruiserdrev du har, burde du have powertrim. Hvilken farve har din motor, blå eller sort?

    Sort = Mercruiser
    Blå = OMC

    (hvis den ikke er malet i uoriginal farve)

    Jeg har en kammerat som har to af disse motorer i en 25 fods båd på ca 2700 kg. De kører fantastisk godt og lydløst, men nogen raket er båden ikke, selvom den i alt har 330 hk. Omkring 30 knob.


  • #7   5. okt 2008 den må gå 5500 omdrejninger og det SKAL den for at få så meget ud af den som muligt....... men det kan jo være lidt svært uden powertrim

  • #8   5. okt 2008 Hey Mijaw007 L:

    Hvor har du fra at rækkesekseren(Chevy 250 cui) må gå 5500 o/min?

    I følge "OMC stern drive mechanics handbook" fra 1977 er "Full throttle operating range = 3800-4200 O/min"

    I samme bog, under "Propeller selection", står der ganske vist 4000 - 4400.

    Men der er langt op til 5500 o/min. Jeg skal ikke udelukke at den kan gøre det i de biler den har siddet i engang. Har godt set en video på youtube hvor en trimmet rækkesekser får klø, men i marineudgave løber den hurtigt tør for omdrejninger.

    Om det er en OMC eller Mercruiser er for så vidt ligegyldigt, da det er samme motorblok, som de hver især har lavet deres egen marinisering til. Tænding og karburator er i de fleste tilfælde det samme, eller lignende på de ældre motorer.


  • #9   5. okt 2008 okey er det en 77 så må du undskylle det tager jeg i mig igen

  • #10   5. okt 2008 Nevermind.

    Han skriver at den er fra midt 70'erne, så min bog fra '77 er nok det tætteste vi her 30 år senere kommer på noget dokumentation om maskinen.


  • #11   5. okt 2008 ja det må du sku nok sige


  • #12   5. okt 2008 Det er bestemt ingen god ide at lægge gashåndtaget i bund i frigear/uden belastning på nogen motor overhovedet - og det tjener intet formål - specielt På en motor uden omdrejningsbegrænser (og det har denne gamle chevy ikke) vil der være stor riciko for alvorlige motorskader motoren vil simpelthen overdreje og havarere

  • #13   6. okt 2008 Ja ja, der menes jo også bare op og ned hurtigt så man lige for en indikation af hvor højt den ryger op. lligesom hvis du liger vipper en gang med speederen i bilen intet andet. der er ikke tale om at holde den i bund og åbne en pilsner og så stirre på hvor højt den kan pines op, det troede jeg sku da var klart og logisk.


  • #14   6. okt 2008 det er helle ikke "godt" BARE li op og ned igen, vis den IKKE ER i gear og der SKAL være pres på propellen

  • #15   8. okt 2008 tusind tak for de mange indlæg det er helt kanon man kan få så meget hjælp

Kommentér på:
hvad kan der være galt

Annonce