{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

Endnu et propel spørgsmål.. {{forumTopicSubject}}

Jeg får sku brug for lidt hjælp..

Har en Bayliner 1952 med 3,0 l motor..

Der sidder pt den propel på i ser på billedet, jeg kan ikke gå op i størrelse men i pitch tænker jeg! Ellers ser det ikke ud som om der er plads.. men hvilken skal jeg vælge? Er ej millionær..

Tænker 3 eller 4 bladet..

Motoren tager pt lidt over 5000-5100 Rpm, og så vidt jeg forstår skal den lille på 4800 med wot, så jeg skal vel 2 større pitch op? Så vidt jeg har forstået det? Kom MEGET gerne med link.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Endnu et propel spørgsmål..
  • #1   21. jul 2017 Som en grov "tommelfinderregel" så ændrer omdr. sig ca. 200 omdr./min pr tomme du ændrer stigningen.
    Så hvis du går 2 tommer op til 17 tommer så skulle du havne omkring 4600-4700 omdr./min.
    Vælg propel alt efter hvad du primært bruger båden til. Er det primært vandsport, så ville jeg ikke ændre stigningen da man der har brug for optræk.
    Er det cruise og hyggeture, så kan du fint vælge at gå op i stigning.


  • #2   21. jul 2017 Hej Jens,

    Problemet er blot at båden render kun 49 kmt.. og den er ude på vandet på blot et par meter.. den føles ALT for lille.. selv med 4 personer i båden planer den inden for hvad der føles som omkring 15 meter.. jeg vil gerne have et par ekstra knob på toppen, da hvis jeg cruiser med omkring 3000 omdrejninger blot sejler 26 kmt Ca, og det er lige Philip punktet hvor den slipper vandet, alt efter hvor man står i båden.. smiley men har tænkt på noget 4 bladet for at få lidt bedre bid, og så 2 tommer op, hvilke propeller går på et omc Cobra drev? Er de universale? Det har jeg aldrig rigtig fundet ud af. Mvh
    Michael


  • #3   21. jul 2017 Du skal 2 tommer op i stigning, så passer dine motoromdrejninger WOT.

    4-bladet er en god ide. Det vil give dig et lavere omdrejningstal ved marchfart, bedre greb i vandet, og måske bedre manøvredygtighed - dette sammenlignet med en 3-bladet propel.

    Undlad brugen af rustfrie propellere.

    Propellere til OMC findes med 13 eller 15 stråler, og det skal du vide, når du skal bestille. 19 stråler er til OMC SX COBRA, men det er næppe sådan et drev du har på din båd, medmindre det er udskiftet.

    13 stråler på propellerakslen er benyttet til OMC COBRA drev på 2.3 liter og 3.0 liter motorer fra 1987 - 1989.

    15 stråler er benyttet på alle V6 & V8 fra 1986 - 1992, og på 3.0 liter motorer fra 1990 - 1992.

    Gå på jagt efter 4-bladet sportspropel til din båd. Det vil du ikke fortryde.


  • #4   24. jul 2017 Hvad betyder WOT ??
    Jeg er bare nysgerrig


  • #5   24. jul 2017 Wide Open Throttle - på dansk: Fuld håndtag, eller max. fråds smiley

  • #6   24. jul 2017 Eller sagt på en anden måde; benzinen pisser igennem motoren....:)

  • #7   24. jul 2017 Jens og Rambo
    Tak for info

    Man skal jo lære nogen nye begreber i denne verden inden man køber stor båd


  • #8   25. jul 2017 Hej,
    Hvis det er max speed du søger vil jeg undlade at bruge 4 bladet propel, da man ofte mister omkring 2 knob på toppen.
    Ligeledes forstår jeg ikke Rambo´s kommentar om at undgå rustfri. Jeg vil da kun anbefale rustfri hvis det er tophastighed du går efter. Det eneste negative ved rustfri er at det belaster gearskiftet lidt mere når det går i indgreb. Fordi propellen vejer mere end Alu, så er der jo lidt mere vægt der lige skal sættet i gang. Men hvis man passer på ikke tomgang ligger for højt, mener jeg ikke at det er noget problem. Ja og så er der jo lige prisen, men man kan spare lidt ved at købe i USA, hvis man ikke lige kan finde en brugt.
    Hvis du kender motor data og drev udveksling, kan du leje lidt med mercurys prop selector, men pas på ikke at vælge den prop med størst pitch, jeg syntes det er bedre at være forsigtig.
    https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#/step-one
    Eller hvis du overvejer køb i USA kan du evt spørge Ken Reves fra Propgods tilråds mht pitch valg:
    http://www.propgods.com/Content2/Default.aspx
    mvh Thomas


  • #9   25. jul 2017 Jeg anbefaler kun rustfri propellere til kraftige motorer, hvor man ønsker at hive de sidste knob ud af opsætningen. På en båd med en 3.0 liters motor, er det helt unødvendigt med en rustfri propel, fordi motoren har moment som en Puch Maxi. Hertil også, at såfremt drevet sejles på grund, rammer en sten eller andet hårdt materiale, så vil drevet som oftest tage alvorlig skade. Det kan det også gøre med en alupropel, men det ses sjældent ( dog afhængigt af fart osv. ).
    Gearskiftet kan blive hårdere med rustfri propel kontra alupropel, men det vil næppe forkorte levetiden på drevets kobling.
    Man kan ikke sige, at alle 4-bladede alupropellere "taber 2 knob på toppen". Der er mange faktorer der spiller ind, hvor det primære er propellens vej igennem vandet.


Kommentér på:
Endnu et propel spørgsmål..

Annonce