Evinrude 35, 3 cyl. Uden gnist {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har fået købt mig en 35 hk med håndtræk, ualmindelig flot under låget.
Jeg mener at have fundet stop/start/kill ledningen og slået den fra.
Desværre kan jeg ikke få gnist på.
Jeg har smidt helt nye tændrør i.
Jeg har målt tændspolerne igennem, 2000-2260 Ohm alle 3. Ser fint ud.
Jeg har haft alle ledninger ude og renset forbindelser.
Oil dioden lyser når der trækkes. Så noget svagstrøm virker.
Jeg har forsøgt at måle lidt på stratoren, og kan måle 150-220v når der trækkes.
Jeg hælder til en af følgende fejl:
1. Jeg er et fjols.
2. Powerpack'en (men hvordan kan jeg konstatere det?)
3. Stratoren (men hvordan kan jeg konstatere det?)
4. Andet
Nogen der har et trick, eller noget jeg kan måle for at lokalisere fejlen yderligere.
jul 2017
Følger: 1 Svar: 8
Der skal være 0,1 ohm så vidt jeg husker. Tændspolen kan brænde af i begge kredse, eller en kreds.
Hvis det spiller, så mål på triggeren. Her måler du parallelt over de to ledninger der går op til den, mens du tørner motoren. 7-8 volt viste min, da jeg havde problemet. Men enhver aktivitet mellem de to ledninger, vil for mig indikere at det ikke er triggeren det er galt med.
Statoren laver strøm til en transistor i Powerpacken. Triggeren som sidder i forbindelse med statoren, afgiver et signal til Powerpacken, når den skal frigive spændingen til tændspolerne.
Du skal være 100% sikker på at du har fundet ledningen til killswitchen, og den skal frakobles, som dubswlv er inde på.
Hvis ovenstående ikke løser problemet, så har du en defekt powerpack. Har selv netop været igennem præcist det samme.
jul 2017
jul 2017
Følger: 14 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 8
Jeg har haft de 3 tændspoler helt af, og målt fra stel til de 2 tilslutningspunkter (primær og sekundær siden). Måling er 2250 ohm på 2 stoler, og 2050 ohm på den sidste spole. Har lige læst mig til at denne måling er OK for årgang '95-'2001.
Dog skal jeg lige prøve at måle primær siden igen, den skal måles til mellem 0.23 ohms and 0.15 ohms.
Kill switchen skulle være en sort/gul ledning, har jeg læst mig til. Den er frakoblet.
Triggeren?, tænker du på sensoren?
Der går 2 ledningssæt fra stratoren til powerpacken, et sæt med 4 ledninger (her kan jeg måle ~150v) og et sæt med 5 ledninger (gætter på at det er sensor/triggeren), jeg har målt den, men synes at det er yderst små målinger som jeg får ~ 1-2v højst.
Jeg vil prøve at måle igen. Opdatering følger
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 767
jul 2017
Jeg bruger CDI's troubleshooting, http://www.cdielectronics.com/troubleshootingguide
Min motor er der ikke specifikt, men måle fremgangsmålen er ret næsten ens for alle motorerne.
800 ohm måler jeg ml. brun og brun/gul og ca >150v ved træk
60 ohm måler jeg på orange og orange/sort og ca. >20v ved træk
Jepser J, du skrev du målte 0.1 ohm. I flg. CDI burde jeg måle ml 0.15 og 0.28 ohm +/- 20% - Mine målinger på alle 3 tændspoler er 0.7 ohm.
Da målingen er ens på alle 3 spoler, antager jeg at 0.7 ohm er OK.
Min mistanke er forsat powerpacken, men trigger/sensor kan virke til at være defekt. Jeg skal bare finde ud af hvordan jeg måler det.
Kan jeg tage flywheelet uden at få problemer med timingen ?
jul 2017
Ja, du kan godt tage svinghjulet af, uden at skulle justere tænding. Det sidder fast på akslen med en not, som det hedder - en lille metaldims som holder det i korrekt position. Det gjorde det i hvert fald på min.
Men du skal være forberedt på at skulle bruge en aftrækker, ellers får du det ikke af. Ikke noget med gummihammer eller lignende, det går i stykker. Jeg ville måle på alt jeg kan måle på, af de ledninger som går til powerpacken. Der skal i princippet være et eller anden form for udslag, på dem alle, og hvis ikke - så er powerpacken defekt.
Du kan købe en powerpack på EBay, brugt original, for de koster KASSEN fra ny. Minimum 1500-1800 vil jeg skyde på.
jul 2017
Hvis der ER udslag på alle ledningerne til powerpacken, men ingen gnist, så er den defekt
jul 2017
Nogen siger mig at jeg skal kigge mod sensor/triggeren. Med mindre at den bliver styret af CDI boksen, altså at sensor først svarer når CDI spørger den, i så fald vil det passe med mine 0-målinger.
jul 2017
Til andre som læser denne tråd. Det er ikke muligt at aflæse eller måle noget på triggeren/sensoren, da det er CDI boksen som sender en konstant strøm til sensoren og aflæser den igen på modtager sensoren.
Motoren er igang. og tak til alle
jul 2017
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 767
jul 2017
Husker tydeligt at jeg slukkede den ved kill ledning til stel for jeg fik stød. Av.
Så røg motoren i skuret vinteren over.
Nu har jeg fundet den frem igen og troede at den ville starte men ingen gnist på tændrørerne. Pokkers.
Derfor genoptager jeg tråden.
Jeg har fået købt mig en service manual
Jeg har renset stel forbindelser, målt ledninger, tændspoler, Renset sensorer. Alt ser rigtigt ud iht manualen dog med undtagelse af stator som nu kun leverer ~50 volt (skal være mindst ~150 volt).
Jeg har bestilt et nyt multimeter, så jeg er sikker på min måling.
Mon jeg fik brændt statoren af da jeg slukkede den med kill ledningen.
Som jeg forstår det, så skal kill ledning tilsluttes nøgle switch som går til stel og dermed slukkes motoren. Nogen der kan bekræfte dette?
jul 2017
Evinrude 35, 3 cyl. Uden gnist