{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.587 visninger | Oprettet:

KLaus Lund S
KLaus Lund S
Tilmeldt:
25. jun 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

HK mål på krumtappen eller på skruen ? {{forumTopicSubject}}

Er de opgivne effekt tal for en motor målt på krumtappen eller på skruen ?

Hvad har en 4,3 L MerCruicer MPI med et Alpha one på skruen ? 220 HP, som opgivet eller 220 HP minus ca 10 procent tab i drevet, altså ca. 200 HP på skruen!

Kommer lige fra bådmessen i Fredericia, og spurgte en del kompetente mennesker, og fik ca. 50/50 svar... !

Spurgte enda på MerCruisers egen stand, og fik også der to forskellige svar !

Den ene fortalte at man på et tidspunkt, var blevet enig om altid, at opgive effekten på skruen, og den anden forklarede at man ca, skulle trække en 5-10 procent fra de opgivne tal, til friktions tab i drevet !!

Hvad er det rigtige svar, .......og hvor er dokumentationen for at det er det rigtige svar ! : ) ??


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montering af opvaskemaskine 700 kr.
  • slå græsset - Akut 700 kr.
  • udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Grillreperation 400 kr.
  • Fill gas boiler/gasfyr with water - showing low water pressure 999 kr.
  • Elektriker 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HK mål på krumtappen eller på skruen ?
  • #1   1. mar 2009 Mercruiser og Volvo Penta opgiver motorens antal HK på krumtappen.

    Antal HK målt på propellen, er ca. 10% lavere end på krumtappen.



  • #2   1. mar 2009 Jeg tror altså nok du tager fejl der Rolf - de yere er målt på propellerakslen - fx yder en 135 hk Mercruiser ca 148 hk på krumtappen hvis du har den i bænk



  • #3   1. mar 2009 Sagen er klar (har lige undersøgt det) - fra og med modelårgang 1990 overgik Mercruiser til at opgive effekten som effekt på propellerakslen - før 1990 var det på krumtapakslen - forskellen er ca 10%

  • #4   1. mar 2009 .. og igen siger halvedlen det ene og halvdelen det andet : )

    EN-N.. du lyder sikker i din sag ! Hvor har du oplysningerne fra ?? Et link ?


  • #5   1. mar 2009 Emnet har været diskuteret på Iboats hvor mange Mercruiser forhandlere og værksteder er repræsenteret - og fra og med modelårgang 1990 er stearndrive motorer rated på propellerakslen

    Kigger du på Volvo og Mercruiser modeller fra før 1990 og efter kan du også se ændringen af effektopgivelserne


  • #6   2. mar 2009 Min Volvo Penta fra 1997 har 135 på skruen og 150 HK på krumtappen. Fandt det i instruktionsbogen.

  • #7   2. mar 2009 jeg har forespurgt hos Marine Power Europa som er den europæiske afdeling af Mercruiser - her er mit spørgsmål

    Dear Sirs
    I have a question regarding the HP rating for Mercruiser stearndrive packages
    Eg a 3,0 Mercruiser Alpha is rated at 135 hp - but is it at the Crankshaft or at the propellershaft?
    What about other Mercruiser stearndrive packages are the HP rated at the propeller or the Crankshaft?


    Og her er svaret :

    The rating is made at the propshaft. "Crankshaft Power" is mentioned but in the description of the norm.

    Sorry for the confusion.

    Sincerely,
    Brunswick Marine in EMEA
    Analyst, Technical Publications & Consumer Desk Parc Industriel de Petit-Rechain
    4800 Verviers - Belgium
    www.BrunswickMarineEMEA.com

    Så HK opgivelserne på en Mercruiser Stearndrive pakke (en motor med et drev) er altså Propelleraksel HK





Kommentér på:
HK mål på krumtappen eller på skruen ?

Annonce