{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.992 visninger | Oprettet:

Henrik J
Henrik J
Tilmeldt:
8. jun 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 1

2 takt eller 4 takt motor {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg går med tanker om at købe en mindre kabinebåd på ca 20 fod. Jeg har hørt at jeg skal købe en med en 4 takt motor på og at jeg ikke skal købe 2 takt, da de udgår?? Er der nogen der kan give mig svar på dette?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  2 takt eller 4 takt motor
  • #1   25. jun 2009 traditionel 2 - takt er udgået, dog ligger enkelte forhandlere inde med overgemte modeller.

    Der findes dog nye moderne 2-takts maskiner som Evinrude E-tec, Tohatsu Tldi, Mercury/Mariner Optimax og Yamaha HPDI.


  • #2   25. jun 2009 Når jeg skal have ny bliver det en Tohatsu TLDI. Har en del bekendte med rigtig gode erfaringer med denne motor. En klar fordel er vægten som er 80-90 kg mindre på en 90HK Tohatsu 2 takter i forhold til en tilsvarende 4 takter. De lugter ikke som en gammel 2 takter og larmer også mindre i lave omdrejninger. En anden fordel ved lige præcis Tohatsu's model er at den har 3 indstillingsmuligheder for fast omdrejningstal. Det er perfekt i forhold til trolling.

  • #3   25. jun 2009 Kristian C - Det er rigtig at en 2 - takt vejer mindre, men ikke ikke 80 - 90 kg. for en 90 hk. TLDI 90 hk. vejer 135 kg. Til sammenligning vejer en 90 hk. Suzuki 4-takt ca 20 kg. mere

  • #4   25. jun 2009 Fordele ved 4-takt:
    Støjsvag
    Lavt brændstofforbrug
    Miljøvenlig

    Ulemper ved 4-takt:
    Høj pris
    Høj vægt
    Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
    Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
    Har tandrem som skal skiftes


    Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Lav pris
    Lav vægt
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Støjer meget
    Der skal tilsættes 2-takts olie
    Lygt fra udstødning
    Højt brændstofforbrug
    Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges vist stort set heller ikke mere)


    Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
    Lav vægt
    Miljøvenlig
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Støjsvag (ca. samme niveau som en 4-takt)
    Lavt brændstofforbrug (ca. sammen niveau som en 4-takt)
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
    Høj pris
    Der skal tilsættes 2-takts olie
    Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt


    Alt i alt syntes jeg selv at der er klart flest fordele og færrest ulemper ved de nye 2-taktere og vil derfor anbefale disse.
    Specielt Evinrude E-Tec tiltaler mig fordi:

    3 års garanti
    Serviceintervallet er hvert 3. år eller 300 timer
    MEGET kraftigere generator end alle andre 4-taktere, 2-taktere og "nye" 2-taktere
    Design (ikke så vigtigt igen, men væsentlig pænere end f.eks. Tohatsu TLDI under 115 hk. og Mercury/Mariner Optimax under 115 hk.)

    Se iøvrigt disse:
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0


    Så er der Mercury/Mariner Verado 4-takt som jeg ikke kender så meget til, andet end at de skulle have forbedret præstationerne (acceleration/topfart) så der er på niveau som en 2-takt, men jeg ved ikke om det er noget der bare spiller, i såfald kan man jo sige at alle andre producenter er ret langt bagud i teknologien?


  • #5   25. jun 2009 jeg vil til enhver tid vælge 4 takt. ingen olieblander, mindre røg og larm.

  • #6   25. jun 2009 Kig nu lige min liste igennem over ulemper ved 4-takt! Det er nu mange!

    Evinrude E-Tec støjer ikke mere end 4-taktere! Den ryger en lille smule, men det er jo stort set kun i tomgang at det kan lugtes!


  • #7   25. jun 2009 Det bliver spændende at se hvornår vi også får den framragende 2 taktsteknik i vores biler.

  • #8   25. jun 2009 Uanset hvordan du vender og drejer det vil jeg stadigvæk vælge 4 takt. jeg har haft begge dele og er klart gladere for min maskine jeg har nu 4 takt! smiley

    hvis jeg nu havde en jetski der bare skulle have start stop start stop så ville jeg overveje 2 takt. Ellers klart 4 takt. du har lavere drejnings moment og du slipper for grim lugt samt du behøver ikke at holde øje med 2 takts olien (som også er en ekstra udgift)


  • #9   25. jun 2009 Mit gæt er - aldrig

    jeg ville vælge en 4 takter til enhver tid


  • #10   25. jun 2009 på små både hvor vægten af motoren spiller en stor rolle fx i forbindelse med overmotorisering osv der ville jeg til enhver tid vælge en totakter alene pga vægten. desuden har den også en mere jævn moment kurve end en 4 takter, så båden har nemmere ved at trække sig op hvis motorstørrelsen måske er i underkanten

  • #11   26. jun 2009 Beklager..ved ikke hvor jeg kiggede da jeg så forskellen på vægten..
    Thomas G, fed liste. Derfor vælger jeg 2 takter smiley


Kommentér på:
2 takt eller 4 takt motor

Annonce