{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.908 visninger | Oprettet:

motorolie volvo penta 5.7 v8 ?? {{forumTopicSubject}}

Hej bådfolkens smiley
Min kammerat skal til og skifte olie på sin båd. Motoren er en volvo penta 5.7 liters v8 fra 1990..

Men hvilken olie skal der på??
Tænker det skal være en mineralsk olie da det er en ældre motor?
Men hvad skal viskositet tallene være på?

På forhånd tak og go' dag derude smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  motorolie volvo penta 5.7 v8 ??
  • #1   12. feb 2018 25/40:)

  • #2   15. feb 2018 Volvo Penta anbefaler ikke 25W40 motorolie, men derimod 15W40 mineralsk og VDS2/3 godkendelse.

    Mercruiser anbefaler 25W40 mineralsk, men uden VDS godkendelse. Måske derfor, at Mercruiser har motorproblemer ifht. Volvo Penta, når vi snakker motorer baseret på GM / FORD blokken.


  • #3   15. feb 2018 Tror lige du skal gå ind og læse bullitin engang mere Rolf smiley

  • #4   22. feb 2018 Det er ganske unødvendigt..:) De ældre VP på GM basis benyttede SAE30 olie, men efter den tid og med samme blok, så anbefaler VP 15W40 mineralsk olie.

    Jo, den er god nok. Mercruiser 25W40 har ikke en VDS godkendelse, som den VP motorolien har som standard.


  • #5   24. feb 2018 Der ved sagt er det også noget vrøvl at mercruiser har problemer med smøring/skade på lejer ved ik lige hvor du har det fra

  • #6   25. feb 2018 Mercruiser motorer havarerer oftere end Volvo Penta motorer baseret på GM / Ford blokken ( benzin ). Det kan jeg dokumentere ved salg af de reservedele til jeg sælger til begge mærker, og ikke mindst, fra mine kollegaer i branchen.

    Årsagen til dette skal bl.a findes i de forskellige motorolier, der i denne sag er tale om.

    En VDS godkendelse er en godkendelse der modvirker cylinderpolering, og sørger for at motorolien vedhæfter optimalt på de metalliske dele. Denne godkendelse har Volvo Penta i deres 15W40 mineralske motorolier i form af VDS2 eller VDS3.

    Mercruiser / Quicksilver har IKKE VDS godkendelser af nogen art, og det betyder jf ovenstående, at deres motorolie "hurtigere løber af" de metalliske dele, og derfor med væsentligt større metallisk slid på de indvendige motordele.
    En reduceret slidbeskyttende motorolie, øger dermed friktionen, og øger slidtagen.

    Mercruiser er pt de eneste der anbefaler brugen af 25W40 motorolie uden VDS godkendelse. Volvo Penta, BARR Marine, Indmar mfl. anbefaler 15W40 mineralsk m/ VDS godkendelse til GM / Ford motorer. Nyere motorkonfigurationer kan være i behov for anden type motorolie fx semi- eller fuldsyntetisk.

    Derfor !





  • #7   25. feb 2018 Nu skruer jeg selv Volvo og mercruiser og har tæt samarbejde med mange mekanikkere her i branchen og vi har ikke flere at Volvo end mercruiser så det er jeg lidt uforstående over for. forskellen på dig og mig Rolf der er jeg bygger maskinerne du sælger delene til dem ud over det sælger du dele til garage mekanikkere der renovere gamle motore så giver ikke noget for din dukomention af salg på lejer dine copy paste og fine ord der bygger ikke på vores fakta

  • #8   28. feb 2018 Arh, tal pænt.

    Næppe bygger maskiner, men reparerer maskiner gør du måske.

    Jeg har som sagt været mere end 25 år i faget, og har efterhånden opnået en vis erfaring, både med motorer til bil, båd og lastbiler.

    Husk, at en motorolie der modvirker cylinderpolering er at foretrække til motorer som belastes kontinuerligt. Det er bl.a derfor at denne type motorolie anbefales til marinemotorer.

    I øvrigt kender du ikke mit kundegrundlag...:)


  • #9   3. mar 2018 Tror vi 2 kender hinanden bedre end du tror 😂

    Vil nu nok sige jeg bygger fra bunden men når det er sagt skal du være velkommen til at komme et smut forbi shoppen så kan du jo se noget af det vi har gang i her nede så giver jeg den første kop kaffe 👍🏻


  • #10   5. mar 2018 Det er muligt, men internt i min forretning, kender du ikke.

    Jeg har de forhandlere, jeg skal have i Storkøbenhavn.


  • #11   5. mar 2018 Nu er jeg heller ikke intraseret i at forhandle for dig

  • #12   6. mar 2018 Det er meget fint.

    Held og lykke med dine projekter.


  • #13   7. mar 2018 Jo tak held og lykke med salget af lejer

Kommentér på:
motorolie volvo penta 5.7 v8 ??

Annonce