{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.872 visninger | Oprettet:

problemer m at overmale orange maling? {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at gøre klar til at male en gammel orange/rød båd jeg har fået hjem. Men jeg er blevet advaret af en maler, om at rød og orange maling som blev brugt i gammeldage, indeholder et stof der gør at den kan "trænge igennem" det nye maling man kommer på, og hvis det viser at været tilfældet skal man først dækket det med en spærrelak .
Jeg tvivler ikke på det han siger, Men ville høre om andre har haft denne erfaring her? Og evt nogen gode råd?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  problemer m at overmale orange maling?
  • #1   25. maj 2010 Det er kun tildels rigtigt. Men for at forstå dig korrekt..- går ud fra vi taler glasfiber og ikke plastikbåd.?! Der blev i "meget gamle dage",- blandet noget i for at kunne gennem mætte fiberen med farve. Men må indrømme at jeg har "kæmpet" med en gammel orange jolle engang, men det var intet problem da jeg fik slebet den grundigt i bund. Den var tilmed iblandet farve i glasfiberen. Får den sprøjtespartel, grunder(primer), og de ønskede gange toplak og evt lak,- hvis man er til det, og det vel at mærke er to komponent maling kommer der ingen..absolut ingen farve igennem. Det er dermed også en forudsætning at den er godt rengjort og affedtet inden maling. Nogle bruger gelcoate, andre autolak. Må indrømme at der er en smagssag. Autolak i lastvognsserien er meget kraftig og "giver" sig. Har jeg altid brugt og aldrig haft revner etc. Held og lykke..

  • #2   25. maj 2010 vil næsten garantee dig at det ikke trænger igennem hvis du giver den gelcoat/topcoat. min gik fra helt sort til blank hvid allerede ved første lag vi rullede på, derefter fik den så 2 lag mere... det nemmeste er at bruge gelcoat på de underste lag og nøjes med at have voks i det sidste(gelcoat+voks=topcoat) skulle jeg lave det i dag ville jeg nok sprøjte det på istedet da det bliver mere jævnt. ellers kan du evt bruge en malepude til det øverste lag det bliver også rimelig jævnt

  • #3   25. maj 2010 Hej Michael J.
    Alm.autolak kan revne, hvis der er tynd fiber under, da det vil gi´sig når man eks. går på dækket. Kommer helt an på underlagets tykkelse, samt kvaliteten af lakken og antal lag. Men det kan også ske med gelcoate! Forarbejdet er afgørende for, hvordan det færdige resultat bliver..
    - Min gamle lakerer mester sagde altid : -" At lakere er som sex..gør du forarbejdet godt...bliver slutningen perfekt !!! "
    Men prøv at trykke en dørplade på midten..det giver en blød bule..lakken holder ! Derfor nævnte jeg også lastvognsserien. Det er lidt dyrere, men holder til alt. Selv flyvemaskiner bliver malet med det..Og de giver sig jo også en del...!


  • #4   26. maj 2010 Mac. : Ja, det er en glasfiber båd men jeg sliber ikke helt ned til glasfiberen. Båden har været malet to gange. første gang som orginal, og anden gang er der en eller anden amatør der har rullet noget maling på som skaller flere steder. så jeg sliber ned til den nederste lag som jeg går udfra er endten topcoat eller gelcoat. Så har jeg ellers ikke tænkt mig at grunde med noget andet end med primer på de steder hvor jeg er nået ned til glasfiber eller hvor der har været reparationer.
    Der bliver malet med prof. to komponents bådlak af mærket Temadur som er købt hos en prof bådbygger. Grunden til at jeg valgte lak og ikke topcoat var at bådbyggeren frarådet mig til at bruge topcoat da det ikke er selvpolerende. malingen bliver sprøjtet på i flere lag.


  • #5   28. maj 2010 topcoat er ikke selvpolerende nej.. det skal bare poleres med en gang hardwax en gang om året...
    selvpolerende? ikke bundmaling vel.. det smitter af ad helved til hvis det er det jeg tror. så holder det meget kort tid hvis du sejler bare lidt stærkt. alm bundmaling skal normalt kun eftermales hvert andet år hvis båden ligger fast i havn. har du den med hjem på trailer er der slet ingen grund til at give bundmaling. så kan du bare male det hele med alm bådmaling eller autolak

    der hvor der er ren fiber, vil jeg stadig mene at det bedste er at lukke det med gelcoat, men det kan godt være primer er bedre. hvis du har snakket med en bådbygger så synes jeg bare du skal gøre som han anbefaler hvad gælder opbygning...


  • #6   28. maj 2010 læs her om forskellige typer bundmaling http://www.danskebaadejere.dk/da/rundt%20om%20baaden/under%20vandlinien/bundmaling/valg%20af%20maling/selvpolerende%20haarde%20og%20bloede.aspx

    selvpolerende bundmaling kan du ikke bruge over vandlinien


  • #7   28. maj 2010 sorry havde ikke lige set at du havde skrevet at du havde købt noget 2 komponent bådlak...kender ikke det du nævner men hvis en prof har solgt det er det nok ganske fint jo. lak er jo heller ikke "selvpolerende" og skal også poleres hvert år for at holde sig rigtig pæn. selvpolerende er normalt et ord man bruger om bundmaling der langsomt opløses så man undgår begroninger

  • #8   29. maj 2010 Hej igen Farzad..
    Det hele lyder rigtigt..Selvpolerende er der godt nok ikke noget der er..ellers havde jeg købt aktier i firmaet..hæ hæ. Men ved autolak contra gelcoate kan du bare polere det op. Det virker ikke på samme måde med gelcoaten. Derved er det nemmere at holde på længere sigt. Som sagt lyder det helt rigtigt det du vil gøre. Primer, hvor du er nede ved fiberen, evt.sprøjte spartel for at lukke de mindste huller og få en glat overflade, - kommer an på hvor "perfekt" det skal være, og slutte med topcoate (kalder man det øverste lag maling,-uanset hvad andre mener topcoate er !!! "Dernæst evt lak, men det er ikke nødvendigt. Det er for at beskytte malingen mod " syre regn og måge lort..." samt nemmere at reparere hvis du får en rids. Så skal lakken kun slibes og ikke malingen.. Held og lykke. Eller send en besked på min "bådside" hvis du har spørgsmål..Mac


  • #9   30. maj 2010 mange tak for allesammen.. båden er ved at blive slebet ned nu.. der kan følges med i forløbet i min profil.. smiley

Kommentér på:
problemer m at overmale orange maling?

Annonce