{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

David J
David J
Tilmeldt:
3. maj 2018
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 3

Hvordan kommer vi i gang? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Vi er tre gutter der overvejer at købe en båd og sejle rundt i det danske farvand på sommerferie. Vi ved ingenting om sejlads og er helt og aldeles nybegyndere.
Hvad skal der til lovmæssig?
Hvad ville være gode råd?
Er det totalt urealistisk?
Håber på der er nogle der vil hjælpe 😀


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvordan kommer vi i gang?
  • #1   3. maj 2018 Det er ikke urealistisk - men der ligger en del arbejde og træning foran jer inden I (forsvarligt) kan tage af sted på en sådan tur.
    Jeg vil absolut anbefale jer at henvende jer i den lokale sejlklub for råd - det er ikke noget der klares med en besked i et forum smiley


  • #2   3. maj 2018 en båd en redningsvest til alle mand om bord , et speedbådscertifikat , hvis den er planende , . hvad er jeres niveau ? for pris og komfort , urealistisk ? over hovedet ikke ,


  • David J
    David J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 3
    #5   3. maj 2018 Vi har kigget på en 25 fods sejlbåd med påhængsmotor.
    Skal man ikke have en form for certifikat før man begiver sig afsted?


  • #6   3. maj 2018 nej men det kræver jo lidt viden ,ikke at stå på grund .


  • David J
    David J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 3
    #7   3. maj 2018 Ja selvfølgelig.
    Planen var dog også at øve os med et familiemedlem der i forvejen har båd og har sejlet.


  • #8   3. maj 2018 bare kom i gang, alle er startet der, der er masser af hjælp på havnen, sejlerfolket er et hjælpsomt folk.

  • #9   3. maj 2018 7" så er det bare igang , smiley håber i får en fantastisk sommer .

  • David J
    David J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 3
    #10   3. maj 2018 Mange tak for alle svarene. Det kan være vi mødes på havet til sommer ☀ 😀

  • #11   4. maj 2018 Et sted skal man starte, og med tre mand bør jeres drøm blive til virkelighed.

    De første ting der falder mig ind er, at I skal lære havnemanøvre ( hvor kommer vinden fra, som kan have betydning for en glidende manøvre ), hvad betyder kostene i de indre danske farvande, hvem har vigepligt enten for sejl eller motor, hvornår er man for indadgående og udadgåde i danske farvande, hvad bør man have med af sikkerhedsudstyr, hvad gør man i mand-over-bord tilfælde, hvordan deles i om udgifterne til båden osv. osv.


  • #12   4. maj 2018 Jeg vil anbefale en sejlerskole. de findes rundt om i landet. her lærer man det grundlæggende. Det er fint at et familiemedlem kan sejle. Men de fejl og mangler han evt har, lærer han jer også.

  • #13   5. maj 2018 Som Wessel skriver..... LÆRDOM først, sæt jer ned og snak penge ( det er IKKE billigt ), når i så er kommet bunds i økonomien... så meld jer ALLE til i en sejlskole ( sjover når man kan lave et lille væddemål om hvem der klare sig bedst ) Alle fordi det gælder sikkerhed, flere hoveder tænker bedre end et ( og hvis der er et sted man skal tænke... jep ..... på vandet )
    Se efter en båd og lær den at kende grundigt INDEN i tager på tur, så regn ikke med sommerferie på den i år.
    Og GØR DET... det er et fantastisk sted at være... Altså havet... vand = en åben verden, tænk på at det er det eneste der binder det hele sammen, såååååå spring ud i det

    GOD JAGT OG SÅ SER VI JER PÅ TV OM NOGLE ÅR SOM EVENTYRER.
    Århhh kunne være fedt hvis det gik i opfyldelse.......


  • ole s
    ole s Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #14   10. maj 2018 Husk vesten, tjek blæsten. Start stille og roligt med manøvrer, ligge til og fra, mand over bord osv. Eller er det bare at komme igang. Husk at fortælle nogen når i tager på vandet, hvor i vil hen og hvornår i forventer at være der.

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #15   10. maj 2018 Regler først: for både under 15 meter med motor under 26 hk er der ingen!

    ... og det er (selvfølgelig) ikke heeeelt rigtigt smiley
    Der stilles krav om, at båden er sødygtig, at bådens fører kan føre båden på betryggende vis, at alle om bord instrueres om sikkerhed og at der er passende veste til alle. Altså ret "bløde" krav, som er rimeligt åbne for fortolkning smiley

    Er båden planende med stor motor (speedbåd, defineres af forholdet mellem længde og motorkraft) kræves speedbådscertifikat, en promille under 0,5 og en alder på mindst 16 år. Er den over 15 meter kræves en regulær uddannelse.

    I min bog betyder "på betryggende vis" at man kender vandets "færdselslov", betydningen af vandets "færdselstavler" - og at man har øvet sig, både på normale situationer og nødsituationer.

    Rent praktisk ville jeg starte med nogle ture på en erfaren sejlers båd. Derefter ville jeg forsøge at låne en lille motorbåd så ellers lade hver især sejle ALENE nogle hundrede meter fra kysten, slukke motoren og flyde en halv times tid...
    Når der således er styr på, at det stadig er sjovt, ville jeg begynde at tælle penge. Af den bunke der kan samles, ville jeg afsætte halvdelen til selve købet af båden - og resten til det løse smiley

    Og SÅ ville jeg vende tilbage til den erfarne skipper og bede om hjælp til bådkøb.
    Når båden så er jeres, ville jeg afsætte fem hverdagsaftener og to lange weekender til at øve. Og SÅ ville jeg invitere den erfarne skipper på en havnemanøvredemonstration smiley

    Hvis I stadig har en båd, så GOD VIND...


  • #16   11. maj 2018 Startede selv på sejlerskole, som det første, og i sommerpausen fra kurset drog jeg og eksen på 3 ugers ferie rundt i de danske farvande
    Med lidt omtanke og en havnelods, søkort, kompas og kikkert havde vi den fedeste tur rundt i vores smukke farvande


Kommentér på:
Hvordan kommer vi i gang?

Annonce