14.162 visninger
|
Oprettet:
Fast skrueaksel eller drev? {{forumTopicSubject}}
Fast skrueaksel eller drev?
Er der nogle der kan komme med fordele og ulemper ved begge dele?
Vi taler om en 34 fods bayliner med 2x330 hk mercruiser.
Med drev kan den komme rigtig op at plane? men med fast skrueaksel kan den kun halvplane, så det er vel noget dyre i brændstof?
Er vedligeholdelse billigere med 2x skrueaksel frem for 2 drev?
hvad er der ellers at sige om skrueaksel og drev?
på forhånd tak.
mvh
René
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 86
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
men der sider nogle skårne tandhjul i et drev som åbenbart er sliddele og de koster et og andet
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 46 Svar: 124
Men styringen er sikkert bedre med drev.
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 86
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Når den går i bak, trækker båden til den ene side, uanset hvordan roret står. Propellens omløbsretning bestemmer til hvilken side. Jeg har selv prøvet det, og kunne ikke begribe hvorfor den ikke bakkede i den retning som roret pegede. Det plejer en drevbåd jo altid at gøre. Men sådan er det.
Men jeg vil til enhver tid foretrække fast skrueaksel, ikke så meget skrammel der hænger ude i vandet som skal serviceres, slanger, bælge, gearkabler, kardanled, powertrimcylindre, ja, en eller to aluminiumsklumper som kan tære op.....
En gearkasse der sidder inde på motoren og trækker en aksel der går igennem skrovet, det kan jo ikke være mere simpelt. Og simpelt er for det meste godt.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Svar: 25
Nu efter at have læst alle indslag på denne tråd kan jeg ikke lade være med at smile lidt. Den her diskution har kørt i alle de 30 år jeg har sejlet. Alle år i motorbåd med fast skrueaksel. Jeg tror at det har meget med overbevisning og temperament at gøre hvad der er bedst, Begge dele er møg dyre at reparere på hvis uheldet er ude, både med hensyn til skrue og andet. Hvad var det jeg læste at en skrueaksel er monteret direkte på motor.......nogle gange er det bedst at tie stille for ikke at sige noget dumt.
Min overbevisning siger mig at et drev kræver mere pleje og vedligehold end en fast aksel og derfor også er lidt dyre at holde kørende. Det er også væsentlig dyre i forsikrings præmie hvert år.
En båd med drev er lettere at styre når man skal bakke med båden men kræver så også tilgengæld fart når man skal styre fremad og dete skal man tænke over især ved havnemanøvre, men ellers tror jeg at det er op til hverisær hvad den enkelte foretrækker.
Venlig hilsen.
Peter D
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 86
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
Som I også skriver: Det er en smagssag...
feb 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 5 Svar: 126
Nå du først kender båden og ved at du kan bak lige ud (giv fuldt rår udslag mod skrue rotation) og til en side kan du udnyttet det, og lave nogle rimelige smooth manøvrer.
hvor du kan komme med mere fart og en skærper vinkel, sæt den i bak gear, båden stopper, og bagenden kommer ind.
har fået et del thumbs up fra både folk i båden, samt fremmede på kajen nå man laver det trick.
Har sejlet vandski både i 10 år, så jeg har nogengange svært ved at styre en normal båd
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Selv med én skrue og ror kan man lave en tilsvarende manøvre.
Det kræver helt sikkert at man kender sin båd, men med en smule flair for vektorregning og praktisk snilde med håndtag og ror kan alle ret hurtigt lære det.
Jeg giver kurser i manøvrering, og flertallet af mine kursister mestrer det efter en enkelt dag.
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Afhængig af model og type, det er klart, men manøvrer er tit pænest når det blæser fordi koncentrationen er større og man kan udnytte vindens påvirkning til ens fordel.
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Men ja, det er en tung båd, og i forbindelse med en manøvre af den type er størrelsen af roret ikke afgørende hvis bare det er placeret korrekt og sender skruestrømmen i den rigtige retning.
Har du to propeller og to ror kan du sejle sidelæns, og det er ikke noget der kræver den store træning eller erfaring.
Det er en sport at manøvrere, og det er den største nydelse at se folk komme ind i en havn og gøre som ham på filmen.
Personligt manøvrere jeg på samme niveau, med mindst mulig kraft og og udnyttelse af skruens påvirkning på båden.
feb 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 5 Svar: 126
Ikke noget bedre ent at komme ind hurtigt. fuldt ror udslag, bak og både stopper 10 cm fra broen helt parallelt med den
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
http://www.youtube.com/watch?v=rXgRw5NaOyE&feature=related
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
http://www.youtube.com/watch?v=lzMT9xtvcA4
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Den sidste kunne VIRKELIG have brug for et manøvrekursus, hold da op. Synd at smadre sådan en dejlig båd.
Fast skrueaksel eller drev?