{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.268 visninger | Oprettet:

Fast skrueaksel eller drev? {{forumTopicSubject}}

Fast skrueaksel eller drev?

Er der nogle der kan komme med fordele og ulemper ved begge dele?

Vi taler om en 34 fods bayliner med 2x330 hk mercruiser.

Med drev kan den komme rigtig op at plane? men med fast skrueaksel kan den kun halvplane, så det er vel noget dyre i brændstof?

Er vedligeholdelse billigere med 2x skrueaksel frem for 2 drev?

hvad er der ellers at sige om skrueaksel og drev?

på forhånd tak.

mvh

René


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fast skrueaksel eller drev?
  • #1   19. nov 2011 der er ikke megen vedligeholdelse med fast aksel , men prøv at se hvor mange gange der står renoveret drev i salgs annoncerne

  • #2   19. nov 2011 Hvis du kan undgå drev ville det være at foretrække, men hvorfor skulle den ikke kunne komme helt op at plane med skruaksel? Den stikker da bare ud af bunden, når det er en hurtiggående. Hvis det er en hæl, som akslen kommer ud af er det selvfølgelig en anden sag.

  • #3   19. nov 2011 hej rene, hvad har du i kikkerten ?? stadig med det i øjemed du skrev til mig ?? ., emnet har været oppe før ., henrik elo ., jeg har altid sejlet med drev og syntes ikke det er dyrt , og renoveret drev ,. ja men kommer så sandelig også an på hvordan de er behandlet og vedligeholdt ., hvad tror du nye skruer og aksler koster hvis uheldet er ude .,

  • #4   20. nov 2011 Til Brian: Jeg tror ikke at en skrue til et drev er billigere end en til en aksel. ;o) Det kan godt være du ikke synes at det er dyrt, men du skal da bruge noget tid på det, men det kan jo være at du er blevet så god til det, at det kun går en time. Så skulle du måske overveje at åbne et værksted :o)

  • #5   20. nov 2011 selve skruen koster nok det samme om det er til drev eller aksel
    men der sider nogle skårne tandhjul i et drev som åbenbart er sliddele og de koster et og andet


  • #6   20. nov 2011 vedligeholdelse skal der naturligvis til og jeg holder meget af at vedligeholde både. Jeg ved at drev består af rigtig mange dele og kan være ret dyre at reparere. Fast aksel er meget simpel konstrueret og rimelig enkelt at gå til.

    Men styringen er sikkert bedre med drev.



  • #7   20. nov 2011 ja og med aksler sidder der en gearkasse som også kan blive slidt ., nåh nej ., de er monteret direkte på motor så der er ingen sliddele "#¤% F.... ., ja en time vil da gøre meget ved det , men kolding marine bruger 3 timer så er det hele serviceret ., og jeg ved hvad jeg giver for det ., så derfor syntes jeg ikke det er dyrt .,

  • #8   20. nov 2011 Vandskibåde er altid med fast skrueaksel, og de har da glimrende styring.

  • #9   20. nov 2011 Jeg har da set bayliner af den kaliber med hydraulisk gearkasse ingen gear eller tandhjul det er noget der virker også er der kun en skruge der smutter

  • #10   21. nov 2011 Vandskibåde(med fast skrueaksel) har gode styreegenkaber når det går fremad, men de kan ikke styre i bakgear, det kan de færreste både med fast aksel.
    Når den går i bak, trækker båden til den ene side, uanset hvordan roret står. Propellens omløbsretning bestemmer til hvilken side. Jeg har selv prøvet det, og kunne ikke begribe hvorfor den ikke bakkede i den retning som roret pegede. Det plejer en drevbåd jo altid at gøre. Men sådan er det.

    Men jeg vil til enhver tid foretrække fast skrueaksel, ikke så meget skrammel der hænger ude i vandet som skal serviceres, slanger, bælge, gearkabler, kardanled, powertrimcylindre, ja, en eller to aluminiumsklumper som kan tære op.....

    En gearkasse der sidder inde på motoren og trækker en aksel der går igennem skrovet, det kan jo ikke være mere simpelt. Og simpelt er for det meste godt.


  • #11   21. nov 2011 Hej alle.
    Nu efter at have læst alle indslag på denne tråd kan jeg ikke lade være med at smile lidt. Den her diskution har kørt i alle de 30 år jeg har sejlet. Alle år i motorbåd med fast skrueaksel. Jeg tror at det har meget med overbevisning og temperament at gøre hvad der er bedst, Begge dele er møg dyre at reparere på hvis uheldet er ude, både med hensyn til skrue og andet. Hvad var det jeg læste at en skrueaksel er monteret direkte på motor.......nogle gange er det bedst at tie stille for ikke at sige noget dumt.
    Min overbevisning siger mig at et drev kræver mere pleje og vedligehold end en fast aksel og derfor også er lidt dyre at holde kørende. Det er også væsentlig dyre i forsikrings præmie hvert år.
    En båd med drev er lettere at styre når man skal bakke med båden men kræver så også tilgengæld fart når man skal styre fremad og dete skal man tænke over især ved havnemanøvre, men ellers tror jeg at det er op til hverisær hvad den enkelte foretrækker.
    Venlig hilsen.
    Peter D


  • #12   21. nov 2011 hej peter d ,., lige en kommentar ., det med monteret direkte ., var ironisk ment ., det lader til at nogle tror bare man har aksler ., koster det ingenting at vedligeholde ., og der er ingen slid dele .,som jeg også skrev det er en smags sag ., nogle er til drev andre til aksler , men det koster alt sammen ., jeg gjorde også bare opmærksom på ,jeg syntes ikke det et dyrt med drev .,

  • #13   23. nov 2011 Jeg smider lige jetdrevet med i puljen... Der "sparer" man gearkassen helt, den kan styres baglæns, men også dyrt i rep.-omkostninger og ikke nemt at få delene til det herhjemme.
    Som I også skriver: Det er en smagssag...



  • #14   24. nov 2011 Det med at det er svært at styre en båd med fast aksel, er til dels rigtigt, men det kommer kun an på at lærer ens båd at kende.

    Nå du først kender båden og ved at du kan bak lige ud (giv fuldt rår udslag mod skrue rotation) og til en side kan du udnyttet det, og lave nogle rimelige smooth manøvrer.

    hvor du kan komme med mere fart og en skærper vinkel, sæt den i bak gear, båden stopper, og bagenden kommer ind.

    har fået et del thumbs up fra både folk i båden, samt fremmede på kajen nå man laver det trick.

    Har sejlet vandski både i 10 år, så jeg har nogengange svært ved at styre en normal båd smiley


  • #15   24. nov 2011 Her kan i se hvordan man kan ligge til kaj...jeg tror de har prøvet det før. http://www.youtube.com/watch?v=Gw8F_GyUBYU&feature=related

  • #16   24. nov 2011 Leif, det er jordens nemmeste manøvre. Det ser ud til at være en båd med to skruer og ror, så er der ingen ben i at lave sådan en manøvre.

    Selv med én skrue og ror kan man lave en tilsvarende manøvre.

    Det kræver helt sikkert at man kender sin båd, men med en smule flair for vektorregning og praktisk snilde med håndtag og ror kan alle ret hurtigt lære det.

    Jeg giver kurser i manøvrering, og flertallet af mine kursister mestrer det efter en enkelt dag.


  • #17   24. nov 2011 i stille vejr er det ligetil ,men hvis det blæser 10-12m er det ikke så nemt, så tager vinden så meget i overbygningen at roret er virkningsløst nogen gange

  • #18   24. nov 2011 Henrik, det er ikke helt rigtigt. En kombination af vind og fart er ofte med til at manøvren bliver lettere.

    Afhængig af model og type, det er klart, men manøvrer er tit pænest når det blæser fordi koncentrationen er større og man kan udnytte vindens påvirkning til ens fordel.


  • #19   24. nov 2011 det er her fordelene ved drev spiller ind

  • #20   24. nov 2011 Det kan da godt være at det er jordens nemmeste manøvre, men selv om han ikke kan se broen, ser det sku ud til at han fuldstændig har styr på hvor båden er. Det kan da også være at han tar sigte på bygningen. Så må man bare ikke håbe på at det er høj eller lav-vande. :o) Nej seriøst...ikke alle kan lære at styre sin båd sådan.

  • #21   24. nov 2011 det er jeg ikke enig i. For det første er der meget arbejde med rattet fordi man skal skifte roret helt over når man bakker, og for det andet er både med drev ofte meget lette og driver med vinden.

  • #22   24. nov 2011 Jeg mener ham på videoen. Ja den har to motorer, men roret er ikke særligt stort på sådan en båd. Båden i videoen er vist heller ikke særlig let.!

  • #23   24. nov 2011 Leif, det var et svar til Henrik smiley

    Men ja, det er en tung båd, og i forbindelse med en manøvre af den type er størrelsen af roret ikke afgørende hvis bare det er placeret korrekt og sender skruestrømmen i den rigtige retning.

    Har du to propeller og to ror kan du sejle sidelæns, og det er ikke noget der kræver den store træning eller erfaring.

    Det er en sport at manøvrere, og det er den største nydelse at se folk komme ind i en havn og gøre som ham på filmen.

    Personligt manøvrere jeg på samme niveau, med mindst mulig kraft og og udnyttelse af skruens påvirkning på båden.


  • #24   24. nov 2011 Ja nu er vandski både jo ikke så tunge. men det med at det er en sport kan jeg skrive under på smiley

    Ikke noget bedre ent at komme ind hurtigt. fuldt ror udslag, bak og både stopper 10 cm fra broen helt parallelt med den smiley



  • #25   25. nov 2011 Ham her kunne måske godt bruge et kursus, Søren...

    http://www.youtube.com/watch?v=rXgRw5NaOyE&feature=related


  • #26   25. nov 2011 Eller ham her måske
    http://www.youtube.com/watch?v=lzMT9xtvcA4


  • #27   25. nov 2011 Ja, jeg har selv sejlet containerskibe som styrmand. Der er en skipper og en lods der har en dårlig smag i munden smiley

    Den sidste kunne VIRKELIG have brug for et manøvrekursus, hold da op. Synd at smadre sådan en dejlig båd.


Kommentér på:
Fast skrueaksel eller drev?

Annonce