{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.799 visninger | Oprettet:

Havnemanøvre {{forumTopicSubject}}

En kilde til underholdning i ferien, er jo altid når en båd ankommer til havnen, med mor i stævnen og far ved roret smiley
Uerfarne sejlere (som mig selv..hmm) kan ofte blive lidt højrøstede når andres både, eller i værste fald, ens egen båd er i fare for skrammer.
Venlige medsejlere hjælper måske til, med at få fortøjet, men stemningen i cockpittet er efterfølgende ikke altid optimal, hvis der er røget et par finker af panden under manøvren.. smiley
Ofte er det et spm om øvelse nok, men jeg tænker at det alt i alt må gå mere smidigt, hvis man kan tale sammen, uden at råbe vildt højt..
Mener at ha hørt om en løsning med headset, bluetooth koblet op på en mob.telefon osv...
Er der nogen der har prøvet dette og kan beskrive metoden i detaljer??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Havnemanøvre
  • #1   20. dec 2018 Jeg ved god at det ikke er svar på spørgsmålet, men træning træning og træning.
    Min bedre halvdel har efterhånden lært at gøre det jeg tænker når vi lægger til👍🏻😀

• #2   20. dec 2018 Derfor sejler jeg og ligger båden til alene smiley selv når familien eller gæster med får hele besætningen instruks on at sidde stille så jeg ved hvor de er.
    Bovpropellen er en vidunderlig opfindelse smiley

• #3   20. dec 2018 Træning træning og træning.
    Så ved du hvad din opgave er, og konen ved hvad hun skal, og gør det imens du passer det du skal smiley
    Det kan man øve sig på mange gange så kan man det når der er brug for det.
    Uden råben og skaben smiley

• #4   21. dec 2018 Jeg sejler også singlehand. Så er der ingen kommunikation der går skævt eller tabt. Det kræver selvfølgelig båden er af en størrelse der gør det muligt. Ud med fendere inden havn. Beslut hvilken vej du vil ligge og hvor, og så bare gøre det stille og roligt. Ikke for meget gas, brug vinden og strømmen. Træning træning træning. Læs forhold og arbejd efter dem. Ingen headset medmindre du har 72 fod eller over.

• #5   21. dec 2018 Bjarne, det er meget vigtigt, at du gør det fuldstændig klart for din hustru, at det er lovbestemt i søloven. At det er kaptajnen det bestemmer 100% ombord, på det fartøj som du besidder. Hierarkiet er meget vigtigt og SKAL følges til søs, hvis ikke, kan en kølhaling måske komme på tale smiley .
    Alle skal adlyde kaptajnen, og derfor er det denne person der dirigere slagets gang, om det så er første gang eller ikke. Der SKAL være disciplin ombord.
    Det må være kaptajnens pligt, at giver sine ordre i en tone hvor besætningen ikke er i tvivl, og hvor besætningen klart kan høre den givne besked. Derfor skal det forventes at det KUN er kaptajnen det er højrøstet, med bestemthed i stemmen.

Er du kaptajn på fartøjet eller ikke??

• #6   24. dec 2018 træning, men mest træning af dig som bådfører. egentlig ser jeg oftest at de larmende sejlere, er de sejlere der har alt for travlt med at lægge til. brug god tid, og tænk 15 sek frem i tiden. Jeg sejler nærmest tomgang og lægger selv til kaj. hvis besætningen vil hjælpe er det fint nok, men lad dem vide hvad de skal på forhånd.

• #7   24. dec 2018 Det er somregel en uerfaren eller usikker skipper som skaber en dårlig stemning og panik

Hos os er det skipper der sejler, og inden en havnemanøvre påbegyndes er rollerne udstukket, og de der er for og agter ved hvilke trosser der håndteres først.

Det er skipper der meddeler hvor båden lægges til, og alle holde arme og ben indenbords indtil båden er langs, eller mellem pælene.

Der er minimalt behov for kommunikation.

• #8   26. dec 2018 God diskussion.
    Oplever alt for ofte en hustru står forsagt pegende i forstævnen og en mand ved roret, der højlydt, skiftevis råber og skælder ud, mens børn og dyr forskræmte gemmer sig under læ. Og når så endelig hustruen har lagt fortøjningerne, ikke altid de smukkeste, går manden dem efter og kommenterer højlydt hustruens knuder med en efterfølgende ikke pædagogisk vejledning, hvorledes fortøjningerne skulle have været fæstnet.. - Så er grunden sikkert lagt til et hyggeligt ophold. Senest på Venø (motorbåd) overvejede jeg at råbe til manden, at han skulle opføre sig ordentlig over for hustruen. - Men man skal sikkert passe sig selv -.
    En grund kan være, at alt for mange uden sejlerfaring køber et skib og tager på søen dagen efter.
    Med ønsket om en god tone - også på søen, ønskes alle et godt nyt år.

• #9   26. dec 2018 Hørt

• calle h
    calle h Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #10   28. dec 2018 Gennemgå minutiøst enhver handling, som skal foretages, så ingen ombord er i tvivl om kaptajnens hensigter. Start længe før havnen nås, og sæt fenderne på rigtig side, hvis alle ved hvad de skal, og kaptajnen tager det stille og roligt, uden at råbe op, får alle en fin oplevelse, også dem på land.

• #11   4. jan 2019 BOVPROPEL BOVPROPEL
    BOVPROPEL, Og det laver sydship fantastisk, og til fornuftig pris, og få det gjort inden foråret, og konen vil elske det, og dig, og ødelægger ik forholdet mellen konen og båden, hvorfor tror du kvinder ik gider at ta med ud og sejle (HAVNEMANØVRE) smiley

• #12   4. jan 2019 Sydship er gode til den opgave, HELT ENIG.

Men! Det er altså bedre at øve sig og kunne lægge til uden. Man skal lære hvordan man navigere sin båd, så er det i min optik en god ting at have. Men jeg ser tit folk med bovpropel som kører i tide og endnu mere i utide. Og så er der altså stadig en kælling ude på stævnen der råber og skaber sig. Der skal mere end en bovpropel til at lukke munden på sådan én

• #13   4. jan 2019 #11
    Bovpropel er et fremragende værktøj, men man bør have en forståelse af bådens bevægelser under manøvre før man installerer den slags.

Ser ofte folk som har alskens hjælpemidler som stadig ikke har styr på hvad de laver, af den simple årsag at de ingen overblik eller forståelse har af bådens bevægelser.

Bedste råd, tag et kursus i manøvrering og få en bedre føling og forståelse af den grundlæggende manøvrering med propel/ror eller propel/drev

• Ruben H
    Ruben H Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #14   12. jan 2019 Tapio J - "du skriver at nogle køber båd og tager på vandet dagen efter " det vil jeg da også gøre !!! Folk skal da have lov til at øve sig i manøvre kunsten, men har man ikke efter en årrække lært at at ligge til uden at råben og skrigen bør man nok finde en anden hobby ....... Måske skulle man have et flag " ny til søs" så andre var lidt mere overbærende hvis man ikke kan smide skuden ind på plads i første forsøg.

Alle er vel mere eller mindre nervøse for at pådrage andre skader ved havnemanøvre
    Nok mest som uøvet eller med nyt skib !!

• #15   12. jan 2019 Kære Ruben
    Jeg fastholder min påstand, at for mange køber et skib og tager på søen dagen efter. Og det må de - som Du skriver jo selv om. Men er der et ønske om, at nedsætte ulykker på søen, er det i min forståelse rimeligt, at ligesom med erhvervelsen af kørekort, som også kræver øvelse og erfaring, at kommende sejlere også får øvelse, inden de bevæger sig ud i vindstyrke 19 sec/m og skal reddes af det offentlige. Det er vidunderligt at sejle, men der er altså nogle grundlæggende regler og hensyn.

• #16   18. jan 2019 Tak for alle konstruktive kommentarer. Min motorbåd er en Saga 27 og det er lidt kringlet at bevæge sig fra styrepladsen ud på dækket, det være sig både for og agter. Derfor sætter jeg stor pris på hjælp fra min (endnu uerfarne) hustru. I godt vejr er der jo normalt ingen problemer, men er der uheldig vind, kræves at manøvrer sker rimeligt koordinerede.
    Forberedelser med fendere og fortøjninger er en naturlig ting og hjælp fra land er altid velkommen smiley

• #17   18. jan 2019 Bjarne. En nem måde at komme langs/fra kaj kan være at bruge dine fortøjninger, fendere, motor og ror.

Skal du langs kaj sejler du stævnen ind til kajen, ca på midten af den plads du vil ligge på. Så træder din kone i land, gør en fortøjning (forspring) fast til kajen, kommer tilbage ombord. Du bakker lidt af, ca et par meter. Drejer roret i borde til den modsatte side af hvilken du vil have langs (til bagbord hvis du vil have styrbord side langs) din kone gør fortøjningen fast i stævnen med ca 4 meter fortøjning. Så tager hun en løs fender, ventilen skal pege nedad, og holder den mellem båd og kaj mens du går langsomt frem med maskinen og roret i borde indtil I er langs. Du lader den gå frem i springet mens I har tid til at fortøje båden.

Denne metode kræver ingen fysisk anstrengelse, og det ser pænt og professionelt ud.

Når du skal fra kaj, så drejer du roret i borde som ville du sejle forlæns væk fra kajen. Gør den ene ende af dit forspring fast ombord, ind i et øje/om en pullert i land, og retur ombord. Så sætter du maskinen langsomt frem. Så lader I gå alle de andre fortøjninger i ro og mag. Din kone tager en løs fender, ventilen skal pege nedad, og holder mellem båd og kaj ved boven. Du drejer roret helt i borde mod kajen, og bagenden svinger ud. Når båden er næsten vinkelret på kajen sætter du i bakgear, din kone slipper den ene ende af forspringet og hiver det hjem, mens du bakker væk fra kajen. Så er du nemt fri af kajen uden de store problemer.

• #18   18. jan 2019 ... nemt fri af kajen og med knækker klyverstag!!
    joke..
    fin beskrivelse af en af flere metoder. Det med ventilen er en rigtig fin regel. 👍

• #19   18. jan 2019 Wessel, har aldrig set en Saga 27 med klyverstag smiley

• #20   19. jan 2019 nej det ville se mystisk ud. Men forstillede mig manøvren i min båd 😀 men som du skriver, det er godt at bruge sine fortøjninger. Det gør det ofte nemmere. specielt når der er lidt vind

• #21   21. jan 2019 Tak til Søren. Jeg er meget duperet. Nu sejler jeg oftets alene. Min manøvre er således, jeg afpasser enertien/opskuddet sådan, at jeg oftest kan glide stille og roligt på plads. - Hellere blive nød til at give lidt gas end skal til at bakke på grund af for meget fart. Jeg vælger side eller pælfortøjning i god tid og har ved sidefortøjning udlagt fendere i forvejen. Og endelig, er man enesejler er der næsten altid en hjælpende hånd på kajen. - Men indrømmet; en gang om året har jeg en uskøn anduvning. Og så er det "kun" en 24 fod.

Kommentér på:
Havnemanøvre

Annonce