Havnemanøvre {{forumTopicSubject}}
En kilde til underholdning i ferien, er jo altid når en båd ankommer til havnen, med mor i stævnen og far ved roret
Uerfarne sejlere (som mig selv..hmm) kan ofte blive lidt højrøstede når andres både, eller i værste fald, ens egen båd er i fare for skrammer.
Venlige medsejlere hjælper måske til, med at få fortøjet, men stemningen i cockpittet er efterfølgende ikke altid optimal, hvis der er røget et par finker af panden under manøvren..
Ofte er det et spm om øvelse nok, men jeg tænker at det alt i alt må gå mere smidigt, hvis man kan tale sammen, uden at råbe vildt højt..
Mener at ha hørt om en løsning med headset, bluetooth koblet op på en mob.telefon osv...
Er der nogen der har prøvet dette og kan beskrive metoden i detaljer??
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 17 Både: 2 Emner: 12 Svar: 122
Min bedre halvdel har efterhånden lært at gøre det jeg tænker når vi lægger til👍🏻😀
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
Bovpropellen er en vidunderlig opfindelse
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Så ved du hvad din opgave er, og konen ved hvad hun skal, og gør det imens du passer det du skal
Det kan man øve sig på mange gange så kan man det når der er brug for det.
Uden råben og skaben
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 766
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Alle skal adlyde kaptajnen, og derfor er det denne person der dirigere slagets gang, om det så er første gang eller ikke. Der SKAL være disciplin ombord.
Det må være kaptajnens pligt, at giver sine ordre i en tone hvor besætningen ikke er i tvivl, og hvor besætningen klart kan høre den givne besked. Derfor skal det forventes at det KUN er kaptajnen det er højrøstet, med bestemthed i stemmen.
Er du kaptajn på fartøjet eller ikke??
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.116
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Hos os er det skipper der sejler, og inden en havnemanøvre påbegyndes er rollerne udstukket, og de der er for og agter ved hvilke trosser der håndteres først.
Det er skipper der meddeler hvor båden lægges til, og alle holde arme og ben indenbords indtil båden er langs, eller mellem pælene.
Der er minimalt behov for kommunikation.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 26 Svar: 129
Oplever alt for ofte en hustru står forsagt pegende i forstævnen og en mand ved roret, der højlydt, skiftevis råber og skælder ud, mens børn og dyr forskræmte gemmer sig under læ. Og når så endelig hustruen har lagt fortøjningerne, ikke altid de smukkeste, går manden dem efter og kommenterer højlydt hustruens knuder med en efterfølgende ikke pædagogisk vejledning, hvorledes fortøjningerne skulle have været fæstnet.. - Så er grunden sikkert lagt til et hyggeligt ophold. Senest på Venø (motorbåd) overvejede jeg at råbe til manden, at han skulle opføre sig ordentlig over for hustruen. - Men man skal sikkert passe sig selv -.
En grund kan være, at alt for mange uden sejlerfaring køber et skib og tager på søen dagen efter.
Med ønsket om en god tone - også på søen, ønskes alle et godt nyt år.
sep 2010
mar 2007
Følger: 1 Svar: 1
apr 2016
Følger: 21 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 23
BOVPROPEL, Og det laver sydship fantastisk, og til fornuftig pris, og få det gjort inden foråret, og konen vil elske det, og dig, og ødelægger ik forholdet mellen konen og båden, hvorfor tror du kvinder ik gider at ta med ud og sejle (HAVNEMANØVRE)
sep 2010
Men! Det er altså bedre at øve sig og kunne lægge til uden. Man skal lære hvordan man navigere sin båd, så er det i min optik en god ting at have. Men jeg ser tit folk med bovpropel som kører i tide og endnu mere i utide. Og så er der altså stadig en kælling ude på stævnen der råber og skaber sig. Der skal mere end en bovpropel til at lukke munden på sådan én
feb 2006
Bovpropel er et fremragende værktøj, men man bør have en forståelse af bådens bevægelser under manøvre før man installerer den slags.
Ser ofte folk som har alskens hjælpemidler som stadig ikke har styr på hvad de laver, af den simple årsag at de ingen overblik eller forståelse har af bådens bevægelser.
Bedste råd, tag et kursus i manøvrering og få en bedre føling og forståelse af den grundlæggende manøvrering med propel/ror eller propel/drev
aug 2018
Følger: 1 Svar: 1
Alle er vel mere eller mindre nervøse for at pådrage andre skader ved havnemanøvre
Nok mest som uøvet eller med nyt skib !!
jul 2007
Jeg fastholder min påstand, at for mange køber et skib og tager på søen dagen efter. Og det må de - som Du skriver jo selv om. Men er der et ønske om, at nedsætte ulykker på søen, er det i min forståelse rimeligt, at ligesom med erhvervelsen af kørekort, som også kræver øvelse og erfaring, at kommende sejlere også får øvelse, inden de bevæger sig ud i vindstyrke 19 sec/m og skal reddes af det offentlige. Det er vidunderligt at sejle, men der er altså nogle grundlæggende regler og hensyn.
sep 2013
Følger: 12 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 2 Svar: 1
Forberedelser med fendere og fortøjninger er en naturlig ting og hjælp fra land er altid velkommen
feb 2006
Skal du langs kaj sejler du stævnen ind til kajen, ca på midten af den plads du vil ligge på. Så træder din kone i land, gør en fortøjning (forspring) fast til kajen, kommer tilbage ombord. Du bakker lidt af, ca et par meter. Drejer roret i borde til den modsatte side af hvilken du vil have langs (til bagbord hvis du vil have styrbord side langs) din kone gør fortøjningen fast i stævnen med ca 4 meter fortøjning. Så tager hun en løs fender, ventilen skal pege nedad, og holder den mellem båd og kaj mens du går langsomt frem med maskinen og roret i borde indtil I er langs. Du lader den gå frem i springet mens I har tid til at fortøje båden.
Denne metode kræver ingen fysisk anstrengelse, og det ser pænt og professionelt ud.
Når du skal fra kaj, så drejer du roret i borde som ville du sejle forlæns væk fra kajen. Gør den ene ende af dit forspring fast ombord, ind i et øje/om en pullert i land, og retur ombord. Så sætter du maskinen langsomt frem. Så lader I gå alle de andre fortøjninger i ro og mag. Din kone tager en løs fender, ventilen skal pege nedad, og holder mellem båd og kaj ved boven. Du drejer roret helt i borde mod kajen, og bagenden svinger ud. Når båden er næsten vinkelret på kajen sætter du i bakgear, din kone slipper den ene ende af forspringet og hiver det hjem, mens du bakker væk fra kajen. Så er du nemt fri af kajen uden de store problemer.
aug 2013
joke..
fin beskrivelse af en af flere metoder. Det med ventilen er en rigtig fin regel. 👍
feb 2006
aug 2013
jul 2007
Havnemanøvre