{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.716 visninger | Oprettet:

Trailer, problemer med at få båd i/op af vandet {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har købt en ny Selandia trailer, totalvægt 2000 kg, egenvægt 430 kg.
Når jeg trækker min båd op på traileren løber den for trægt på traileren, meget vanskelig at trække op på traileren og kan ikke løbe af på rampen, jeg skal rulle bilen baglands og bremse for at få båden i vandet.

Båden er en Ørnvik 650 som vejer knap 1500 kg alt inklusive.

Jeg købte båden med en 2500 Brenderup trailer som er for tung til bilen, der var ingen problemer med Brenderup traileren, båden trækkes let op og ruller i vandet på rampen.
Jeg har reduceret trailervægt med 140 kg ved skift af trailer, for at må køre med båden efter min bil.
Umiddelbart virker det som om kølrullerne er for svage så de bliver flade og derfor løber båden for tungt.
Alle ruller er smurt.
Kan løsningen være at skifte kølrullerne? eller ?
/Peter


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Trailer, problemer med at få båd i/op af vandet
  • #1   6. jan 2020 Hvis kølrullerne er for bløde , sætter båden sig . Få fat i de røde bundruller , de er hårde


  • #2   6. jan 2020 Enig med Nicolai, jeg havde det samme problem med en billig variant trailer. Rullerne var lavet i plast og hule, så de blev flade på anlægsfladen. Jeg skiftede til massive gummiruller og så kører det som Hans i Grethe

  • #3   7. jan 2020 Skift rulle akslerne ud med rustfri stål, det har jeg gjort, nu kører det super let.
    Den er stor forskel på rullemodstand på alm jern og rustfrit stål, smør med blød vandafvisende fedt.


  • #4   7. jan 2020 Røde ruller som de andre skriver, og så en justering ... båden skal hvile på bundruller og side ruller skal støtte så de holder båden lige på trailer.
    Har selv lige ( arghhh for et års tid siden ) fået ny trailer, der ville båden heller ikke rigtigt af, fik justeret side ruller ned, så de faktisk kun LIGE rør, når båden er oppe hvor den skal være, og ca halvvejs næsten ikke røre ( kan faktisk skubbe båden ganske lidt ) for derefter at få båden rettet op på de bagerste sideruller ... det hjælper ved optagning.
    Men efter en dag på rampe grund med utallige op og ned tagning, ja så køre båden bare af, men helvedes til arbejde at justerer ind.......


  • #5   7. jan 2020 Det sammen her, båden var næsten groet fast til traileren. Købte de røde ruller og nu ingen problemer.
    https://scandictrailers.dk/vare/forstaerket-koelrulle-bundrulle/


  • #6   7. jan 2020 Hej,
    Tak for jeres svar, jeg skifter de 2 bagerste kølruller, de ser meget belastede ud, jeg kan se de er fladtrykte ved nærmere kontrol. De øvrige kølruller virker ikke så belastede.

    Vender tilbage når kølruller er skiftet, det er ikke bare lige til fordi traileren har 155 mm brede kølruller og de foreslåede er 197 så der skal laves lidt beslag justering, formodentlig med svejseren og vinkelsliberen.

    Umiddelbart kan jeg ikke finde høj last ruller i 155 bredde.

    Brenderup traileren jeg udskifter fordi den er for tung til min bil, sparer 140 kg så bilen ikke skal skiftes, har jeg stadig, så der kan jeg lægge båden over på, vil helst ikke have båden i vandet fast de næste vinter måneder.

    /Peter


  • #7   7. jan 2020 Kan du ikke få vejet trailer ned ? ?... altså den Brenderup

  • #8   7. jan 2020 Hej,

    Der er ingen muligheder, bilen kan ikke ændres til at trække mere.
    Båd med motor og trailer er vejet, jeg har kalibreret brovægt jeg kan bruge.
    Eneste mulighed er at benytte lettere trailer eller en anden bil, selv om jeg passe på med hvad der er i båden.
    /Peter


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #9   7. jan 2020 hej
    du kunne også få drejet nogle ruller i Polyamid (nylon), så et par lukkede lejer i enderne så kører det... er set på et par store både og de ruller bare af ude problemer..



  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #11   8. jan 2020 ja nu var de både med kølbånd (hedder det det ?) der virkede det perfekt..
    nu er et leje ikke bare et leje, du kan få let løbs lejer de drejer bare man puster på dem.. smiley


  • #13   9. jan 2020 Fik du løst det ?
    Ellers ring til Claus hos Scandictrailers, mega fin fyr der virkelig giver ordret service et godt ry.
    Hvis der skal laves noget specielt ... ja så er han lidt hængt ud ang. tid ( vist nok meget travlt ) men han har løsninger på MANGE ting.
    Håber du får det løst, så en ny sæson kan begynde uden det bøvl ....


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #14   9. jan 2020 ved ikke om man kan få dem i rustfri, det var ganske almindelige lukkede lejer på de trailere.. men kan prøve og se, da en makker arbejder et sted de bruger masser af let løbs lejer,..

  • #15   9. jan 2020 Hej,

    Jeg flytter båden over på Brenderup trileren i den kommende weekend, hvis vejret er ok til det og så køber jeg nye kølruller fra Scandictrailer. Det bliver nødvendig at tilrette beslag til kølruller på grund af traileren, der er ikke plads til Scandictrailers når hjulaksler er i korrekt position og de beslag der er, passer til 155 mm kølruller med mindre diameter end Scandictrailers.
    /Peter


  • #16   9. jan 2020 Jeg har en lejer på mine ruller, men rustfri aksler, det kører bare super godt

  • #17   10. jan 2020 Er lidt spændt på og prøve at sætte min nye i vandet 61 ruller er der på traileren håber de kører eller er det noget af en udgift at skifte ruller 😏

  • #18   10. jan 2020 Måske lidt redneck agtigt men hvorfor flytter du ikke bare rullerne fra Brenderup traileren over på den nye trailer hvis de virker?

    Du kan sagtens skifte rullerne med båden på traileren hvis du har en alm donkraft, så løfter du bare båden lidt imens du skifter - men husk sikkerheden, sæt en buk eller et passende stykke træ op


  • #19   10. jan 2020 Hej Per,

    For at kunne justere Selandia traileren med et passende kugletryk, skal hjulakslerne helt op mod beslag som holder bagerste kølruller.
    Derfor kan Brendrup beslaget ikke bruges, tilsvarende kan Scandictrailers beslag ikke bruges, da de stikker ud, men det eksisterende beslag som ikke stikker ret meget ud bliver modificeret så det passer til de nye kølruller, så er det ok.

    Det kan lade sig gøre at løfte båden med donkraft og skifte ruller, men det tager ikke lang tid at flytte båden til den anden trailer, alt er lige ved slæbestedet.

    Samtidig kan jeg prøve lidt trolling i Limfjorden, nu må det f…….. ålegræs da være væk.

    /Peter


  • #20   12. jan 2020 Hej,
    Så har jeg flyttet båden fra Selandia traileren til Brenderup traileren.
    Jeg måtte bakke med bilen og bremse flere gange for at få båden til at rulle af Selandia traileren.
    Da jeg trak båden op på Brenderup traileren var det let at trække den op.
    Den ene kølrulle på Selandia traileren er så beskadiget at den skal skiftes, rykket i stykker, båden har været oppe på Selandia traileren 3 gange og totalvægten af Selandia traileren er ikke over den tilladte totalvægt når båden er på traileren, jeg har adgang til kalibreret brovægt.
    Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for om det har nogen mening igen at kontakte Selandia importøren, har snakket med han 1 gang, eller jeg skal købe og montere nogle højlastruller, Selandia traileren er 3 måneder gammel, nye ruller af samme kvalitet løser jo ikke problemet.

    Jeg forsøgte lidt trolling, der er stadig så meget ålegræs i Limfjorden at det ikke har nogen mening, der er næsten konstant ålegræs på krogen, men klart aftagende i mængde.

    /Peter


  • #22   13. jan 2020 Hej Jens,

    Jeg har tidligere kontaktet importøren på telefon fordi båden løber alt for ringe på traileren, var ikke særlig imødekommende men jeg skrev straks til forhandler og importør da jeg så rullerne var ødelagt, afventer svar, men nye ruller i samme kvalitet har jo ingen mening !!!
    Jeg har søgt på problemet på Google og det er slet ikke ukendt.
    /Peter


  • #23   13. jan 2020 Købte selv en ny 1300 kg brenderup bådtrailer og de bundruller var intet værd til min båd, tror desværre det en tendens fra trailer producenterne og en måde at holde prisen nede på, for kunne konkurrere indbyrdes..
    Fik hurtigt skiftet til de røde bundruller og har ikke haft problemer siden.


  • #24   14. jan 2020 Det er jo helt klart en dårlig type ruller - og hvis traileren er godkendt til XX kg båd bør rullerne jo kunne klare belastningen.

    Tror du skal snakke med forhandleren du købte af i stedet for importøren. Er han en seriøs forhandler bør han give et tilskud til nogle ordentlige ruller... og gøre importøren opmærksom på problemet


  • #25   14. jan 2020 Hej,

    Jeg afventer svar fra forhandleren, han har oplyst at han afventer svar fra importøren.

    /Peter


  • #26   23. jan 2020 Nu taler i om røde ruller osv. Hvilket materiale er det lavet af ift. de almindelige sorte og har alle forhandlere af trailere disse røde ruller?

  • #27   23. jan 2020 Jeg har købt mine her

    https://scandictrailers.dk/vare/forstaerket-koelrulle-bundrulle/



  • #28   23. jan 2020 #27
    Det samme har jeg også og de virker.


  • #29   23. jan 2020 Hej,

    Jeg har opgivet forhandler og importør, de røde ruller fra Scandictrailers er på vej, det var ikke muligt at finde ruller som jeg tror på kvaliteten af som passer i de 150 mm beslag der er på traileren, jeg laver nye beslag da de nye ruller er 200 mm.
    /Peter


  • #30   24. jan 2020 Det er da dårlig service fra den forhandler... men du bliver glad for dem du har bestilt.. pøj pøj

  • #31   24. jan 2020 Ja det er den slags forhandlere der gør man ikke føler skam over at handle på nettet. Hvorfor betale mere for den samme vare og få 0 service?

  • #32   2. feb 2020 Hej,

    Så fik jeg lavet nye beslag og skiftet de 3 bagerste kølruller til de røde fra Scandictrailers og trukket båden op på traileren med de nye ruller, der blev ikke tid til mere test.
    Det gik klart bedre end med de originale kølruller men ikke så let som Brenderup traileren med superruller.
    Scandictrailers kølruller er helt ubeskadigede da båden var på traileren, i modsætning til de kølruller båden var leveret med.
    Jeg vender tilbage med mere info når jeg har prøvet traileren med de nye ruller et par gange mere.
    /Peter





  • #33   6. mar 2020 Hej,

    Så er båden i vandet, den ruller fint i vandet, ingen problemer så Scandictrailers kølruller løste problemet.
    Der er stadig en vippe/rulle bagerst og en forreste rulle som ikke er skiftet, de er ikke så belastet, dem får jeg skiftet når båden kommer fast i vandet, så kommer det til at køre helt perfekt.
    Det hele blev lidt forsinket fórdi jeg fik stjålet gear og skrue, det er skiftet på forsikringen nu.
    /Peter


  • #34   12. aug 2020 Hej,

    Så er alle kølruller skiftet.
    Båden løber af traileren, når den er på rampen, som den skal.
    Det var stadig meget vanskelig at trække båden op med det håndspil der var på traileren.
    Hånspillet er mærket 1100 kg og der anbefales ca. 1,5 gange bådvægt, så det er klart i underkanten til 1500 kg båd.
    Jeg har købt og monteret et 5000 pund (2268 kg) el-spil, det passer fint med 1,5 gange 1500 kg båd, kører fejlfrit, dejligt alene at kunne både styre båden og trække den op med el-spillet, når der er lidt vind.

    /Peter


  • #35   13. aug 2020 Dejligt med en positiv tilbage melding .. takker for det smiley
    og ja det er utroligt så meget det gør for fornøjelsen at ALT bare spiller sammen, håber du får en dejlig sæson 2020 med et smil på læben over alt dit arbejde, for det har jo haft en pris smiley smiley .....


  • #36   16. jun 2022 Nu spørger jeg garanteret dumt, som den glade amatør jeg er 🤭
    Jeg har selv et beslægtet iissue idet jeg er lidt gigtudfordret, og gerne vil have min 12fodsjolle til at glide så godt som muligt.
    Til at hive båden op kan man jo installere et elektrisk spil. De ser ikke så dyre ud.
    Findes der ikke en mekanisme, hvor, man kan sætte den ud på samme måde?
    Få rullerne til at køre elektrisk på een eller anden måde?
    Eller et spil, der kunne trække den modsatte vej?


  • #37   12. jul 2022 Erik, når det er en 12fods båd er der ikke meget vægt til at "trække båden af", og er slæbestedet samtidig fladt, kan det godt give udfordringer.

    Jeg har aldrig set elektriske ruller, og tror måske også det er spildt, for rullerne kræver jo vægt for at "trække", og en båd ændrer jo vægtfordelingen under afrulning (og pårulning)

    Hvad du måske kan gøre er at se om rullerne kan justeres så bådens stævn står højere end de gør nu. Er rullerne nye og ikke trykkede, skal den nok komme af


Kommentér på:
Trailer, problemer med at få båd i/op af vandet

Annonce