{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.392 visninger | Oprettet:

Så fik vi købt båd- her er lige et par spørgsmål :-) {{forumTopicSubject}}

Hej.

Så fik vi hentet vores båd og nu kommer spørgsmålene.

Hvad skal man forvente at et service koster på en Marcury Optimax 115 hk fra 2006.

Er der nogle steder omkring Kolding der kan anbefales.

Laver man service nu eller venter man til foråret?

Vh
Allan


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Så fik vi købt båd- her er lige et par spørgsmål :-)
  • #1   6. okt 2020 Jysk marineservice i Binderup. Regn med et par tusinde ved normalt service.

  • #2   6. okt 2020 Har du købt min gamle båd omkring Vejle?

  • #3   6. okt 2020 Plejer at lave service efterår

  • #4   6. okt 2020 Nej den er ikke købt i vejle, men på sydfyn smiley

  • #6   7. okt 2020 Tillykke med den. Kalechen passede heller ikke helt med min. En sjov båd. Ligger den på en 1300 kg trailer? Ellers kører du nok med pænt overlæs.

  • #7   7. okt 2020 Nej det er en 1000 kg. Båd og trailer er købt sammen i sin tid da sættet blev købt fra ny.

    Så det er lidt mærkeligt hvis den er synet. Ved selvfølgelig ikke om de tjekker vægt til syn.


  • #8   7. okt 2020 Hej Allan.
    Bådens vægt og syn af trailer har intet med hinanden at gøre.
    Det er dit ansvar at traileren kan bære bådens vægt.
    Jeg ville hurtigst muligt få sættet på en brovægt så du ved hvad den samlede vægt er.
    Du kører formentlig med markant overvægt på den trailer som det er nu.
    Har selv oplevet flere gange at båd og trailer ikke passer passer sammen vægt mæssigt.
    Var interesseret i en båd i foråret som lå på en 1500 kg. trailer - da sælger kørte den på vægten var totalvægten på båd og trailer 1950 kg.
    Sælger var noget overrasket, da han så i 4 år havde kørt rundt med 30% overvægt på traileren.


  • #9   7. okt 2020 Lige hurtigt de spec. jeg kan søge på din båd og motor.
    Båd 590 kg.
    Motor 170 kg.
    Batteri, bensin, anker + div. min. 100 kg.
    I alt: 860 kg.
    Egenvægt trailer min. 250 kg.

    Jeg vil antage at du kører med min. 100 kg overvægt på traileren.


  • #10   7. okt 2020 #9 Du mangler at trække 50kg der kommer på bilens krog.
    Evt kan du trække båden længere frem og få 75kg på krogen, smid en badeværelse-vægt under støtte-hjulet for at finde ud af hvad den er.


  • #11   7. okt 2020 Takker alle sammen for de gode råd.
    Det kommer da lidt som et chok for mig at sættet ikke passer sammen
    når det nu engang er solgt sådan fra ny. Men i bund og grund er det jo min egen skyld
    at jeg ikke har undersøgt det ordenligt da jeg købte den brugt.
    Men jeg skal helt sikkert få vejet trailer+båd så jeg ved hvad den samlede vægt er.
    Jeg vil IKKE køre ulovligt.
    Nogen der ved om man kan opveje vægten på traileren hvis det viser sig at jeg
    evt. mangler 100 kg?
    Det er en Brenderup



  • #12   7. okt 2020 På selve aksen er der stemplet ind hvor meget den er godkendt til at køre med. Hvis der står mere end 1000kg eller 1100kg kan du muligvis opveje den.
    Da jeg skulle opveje min 1300kg brenderup trailer spurgte jeg brenderup og fik et certifiakt (mod betaling), men de er jo lukket så jeg ved ikke hvor du skal spørge. På min akse stod der 1600kg så jeg kunne godt få den opvejet til 1500kg hvis jeg skiftede dæk.
    Hvis du flytter båden frem så du har 75kg på krogen er du muligvis kun 25kg i overvægt og så kan du blive tilgivet af politiet da det kun er 2½%. Jeg mener at det er først over 6% de giver bøder og tager kørekortet over 30%.


  • #13   7. okt 2020 Tak Alexandru.

    Jeg vil lige prøve at undersøge hvad jeg evt. kan gøre.

    Er Brenderup lukket?


  • #14   7. okt 2020 De har stadig en hjemmeside https://www.brenderup.com/da/dk/om-brenderup/, måske blev de bare solgt til Polen. Fandt gamle mails frem, det kostede 375kr i 2012 at få et certifikat.

  • #15   7. okt 2020 Jeg vil forsøge at kontakte Brenderup.

    Hvordan er reglerne med et alm. kørekort.

    Hvis bilen nu vejer 1300 kg og jeg opvejer bådtraileren til 1200 kg, så må jeg vel godt køre med den, hvis den må trække 1200 kg med bremser.


  • #16   7. okt 2020 Kan kun anbefale at få den båd og trailer på en vægt, så har du noget konkret at gå ud fra.
    Sidst jeg satte en trailerbåd på vægten, måtte jeg ud at købe en bil som måtte trække 2000kg. I stedet for de 1800kg som jeg troede at sættet vejede🙄


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #17   7. okt 2020 ring 29 27 95 20 så får du fat i Benjamin som har Vilstrup Marine & Mc Service, han findes også på Facebook. han er rimelig med priser og laver det 112% i orden.. har aldrig fået noget der ikke var i orden derfra, uanset om det er motor, strøm eller andet.. og han ringer hvis det tager lidt længere tid end aftalt, hvilket er uset i den branche eller jeg har aldrig oplevet at en bådmekaniker har ringet til mig hvis det tog længere tid end aftalt..

    det med at det er solgt som et sæt er ikke noget værd, det eneste der tæller er en brovægt inden handlen sker, men det har du nok fundet ud af på den hårde måde..
    jeg har aldrig fået en for lille trailer til nogen af mine både havde en nabo der tog med ud første gang og forlangte sættet skulle vejes før evt. køb, sjovt nok måtte forhandler sætte ny trailer under.. manglede 450 kg før den passede..


  • #18   8. okt 2020 Min vejede 1200 kg uden ret meget i. Ja sådan blev de solgt engang. Jeg skiftede til en 1300 trailer.
    Og mange gør det stadig. Jeg har fået en ny båd. Han lagde bare tal sammen og det endte med at han levrede en trailer som passede til båden men jeg startede med 200 kg overvægt. Han måtte bytte trailer.


  • #19   8. okt 2020 De siger vist ikke noget til den første 7 pct overvægt. Har du mere så er der bøde. 30 pct over er kørekort i fare. Og så får du lov at holde der.

  • #20   8. okt 2020 Ja, bådtraileren bliver hurtigt for lille, der bliver fyldt i båden og bygget på med udstyr på båd og trailer og det vejer alt sammen mere end man forventer... Var selv forbi vægten og måtte en trailer størrelse op.

  • #22   14. okt 2020 Så fik vi lavet service på motor.
    3200 kr incl 5 liter 2 takts olie og skift af impeller og en eller
    rem.

    Jeg har lige et par spørgsmål mere som jeg håber på nogen kan hjælpe med.

    1. Vores motor er en Mercury Optimax med "smart Craft" hvad er det?
    2. i båden er der disse knapper (se billede) hvad er de til. Vi fik ikke spurgt sælger smiley
    3. Der sidder et 13 polet stik på traileren og alle pære virker fint når den er koblet på min bil, men når den er koblet til min søns bil virker positions pærerne der peger fremad ikke. Kan ikke helt finde ud af hvilket stiknummer de er koblet til på bilen.
    4. En 2 takter bruger jo olie til at blande i benzinen (kæft det er dyrt), hvor meget bruges der normalt. Det kan da godt gå hen og blive dyrt. Købte 5 liter hos mekanikeren til 600 kr smiley


    profilbillede
  • #23   14. okt 2020 1) Smartcraft er digital interface til instumenterne, der er dog ingen garanti for at det virker da standarden er ikke helt standard. Min optimax fra 2004 kan ikke snakke med min GPS selv om den skulle kunne. Hvis det virker vil du kune se data som for eksempel brændstof forbrug på din GPS/Fiskefinder.
    2) midten er navigationslys, til højre lænsepumpe, til venstre ???
    3) Evt en brændt ledning på sønens bil?
    3) Hvis det er en optimax så skal du fylde den olietank der er i båden og så blander den selv olien i benzinen. Den tank der er i båden skal skrues på så den er lufttæt efter påfyldning da den bruger lufttryk til at presse olien igennem slangerne. Hvis den ikke er lufttæt får du 4 beep hver 2 minuter og så skal du stoppe motoren og kontrolere olietanken, samt presse luften ud af den interne olietank. Den bruger ca 1-2% olie, dvs når du brænder 100l benzin spiser den også 1-2l olie.
    http://media.channelblade.com/EProWebsiteMedia/3506/Late%20model%20Optimax%20outboard%20Guardian%20warning%20horn%20chart.pdf
    Her er en af mange videoer hvordan du presser luften ud af den interne olietank. Det er en god ide at se den video hvis du har en opti, jeg måtte finde ud af hvordan det virker ude på havet efter at have glemt at skrue låget på den eksterne tank, dvs den i båden.
    https://www.youtube.com/watch?v=zRWBAGFF-wI&ab_channel=MichaelKnappFishing
    Hvis du hører et langt beeep, så skal du stoppe øjeblikkeligt, der er ingen køling på og vandtilførslen er tilstoppet!


  • #24   14. okt 2020 Super Alexandru.

    Det var jeg ikke klar over at dette kunne ske mht de 4 bip.
    Når du skriver den eksterne tank i båden er jeg i tvivl.

    Er der ikke kun den olietank der er i selve motoren?


  • #25   15. okt 2020 Den interne olietank er inde i motoren, en reserve hvis den store "externe" tank løber tør, altså den ude i båden. Den lille interne tank er en kvart liter og den store er ca 10 liter.
    Den lille olietank kan du se på youtube videoen nedunder ca 0:15 og 1:45.
    Den store olietank kan du se ca 2:30
    https://www.youtube.com/watch?v=waX1WimhCtU&ab_channel=BornAgainBoating
    Fandt en youtube video hvor de begge er på...


  • #26   15. okt 2020 Tror ikke vi har en i selve båden.

    Der er en stor tankbeholder i vores motor. Vil tro den er på 5 liter eller mere.
    Så måske derfor vi ikke har en i båden (vil lige prøve at se efter den senere idag)

    Den er mangen til den der sidder på denne motor i starten af videoklippet.
    https://www.youtube.com/watch?v=PpTbbYjQLQk


  • #27   15. okt 2020 Kan godt se at den model ser anderledes ud, det kan godt være at du kun har den 1,5l tank inde i motoren. Den er kun 1,5l, den ser stor ud men er som en skal udenpå noget andet. Den skal nok påfyldes hver gang man tanker op i båden så man ikke løber tør.

  • #28   15. okt 2020 Så fik vi kørt båden ud til vinteropbevaring.
    Så nu har vi desværre flere spørgsmål smiley

    Hallen den kommer til at stå i er ikke opvarmet så hvad gør man så?.

    1. Har læst at det IKKE er nødvendigt at vinterkonsavere en påhængsmotor - er det rigtigt?
    2. Vil det være en god ide med fugtposer eller er det bedre at tage lidt af kalechen af et par steder så der kommer luft ind.
    3. Hvad med benzinen der er tilbage i tanken, skal der fyldes noget i det.
    4. Der var en derude hvor vi afleverede båden der sagde at vi skulle tage batteriet ud af båden, og tage det med hjem og lade det 2-3 gange inden næste sæson. Hvis vi bare lod det sidde ville det over et par år miste sin kraft, er det rigtigt?

    Er der ellers noget vi skal gøre for at vi er sikre på båd og motor overlever en evt. kold vinter smiley


  • #29   15. okt 2020 1. Jeg gør ikke noget ved motor. Skal køres helt ned så vand kan løbe af og den ikke frostsprænges.
    2. Ingen fugtposer. De suger bare en masse fugt fra et stort rum når det er en åben båd. Hold den så åben som muligt og åben alle rum.
    3. Jeg fylder tanken helt op så der ikke kan komme kondens i tanken. Tilsætter noget stabilisator som bådmanden anbefalede.
    4. Da jeg havde Doral gjorde jeg ikke noget ved batteriet. Slukkede og sørgede for at der var helt afbrudt for alt strøm. Men det ville helt sikkert have godt af lidt varme og en gang ladning undervejs. Jeg lader nu min sidde i båden, afbryder alt strøm og oplader den nogle gange i løbet af vinteren.


  • #30   15. okt 2020 Tusind tak Frank for en god forklaring smiley

    Lige med hensyn til at motoren skal køres helt ned er vores ikke helt nede.
    Sælgeren havde lavet en lægte man lige kunne sætte mellem motor og båd
    for at tage trykket af hydrauliken. Du kan se på billedet her hvordan den står.
    Ved ikke om det er godt nok eller jeg lige skal runde stedet og få den helt ned.


    profilbillede
  • #31   16. okt 2020 Det skal nok gå. Men normalt så fjern lægten og kør den så langt ned som muligt.

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #32   16. okt 2020 i stedet for en bjælke findes der en gummiklods man kan sætte på stempelpinden , så en ved Hanstholm der havde den.. mere smart end en pind, glemte selvfølgelig at spørge ham.. har søgt en del på nettet men kan ikke finde den.. har selv tabt en pind jeg havde i klemme og det er godt nok en træls fornemmelse.. tænker på hvad den ku ha gjort ved en bagved kørende..
    er du herinde så må du gerne lige smide et link/navn, du havde en Warrior 175 med en sort Suzuki 4x4 foran..


  • #33   17. okt 2020 Du har mødt min fætter. Jeg har også gummiklodsen. Finder lige link. De koster omkring 400 fra usa.

  • #34   17. okt 2020 Jeg bruger universal modellen på min båd.
    http://m-ywedge.com/phone/products.html


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #35   17. okt 2020 #33
    okay, han er squ bare en flinker fyr at snakke med, og så hans lys på trailer, bare kanon.. smiley

    den prøver jeg at kigge på, tak for hjælpen. smiley


  • #36   18. okt 2020 Ja det er smart lys han har.

Kommentér på:
Så fik vi købt båd- her er lige et par spørgsmål :-)

Annonce