{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.732 visninger | Oprettet:

Problemer under sejlads! {{forumTopicSubject}}

Har et problem når jeg er ude og sejle.
Har en 12 fods båd med 30hk Yamaha.

Den kan ikke plane, den formår ikke at løfte hækken ud af vandet.. Den nærmest trækker den ned og taber omdrejninger. Har prøvet med 80 kg ballast foran, men det gør stadig samme, dog fra en mere vandret stilstand.
Motor benet er indstillet i nederste hak, altså tæt på hækken.

Er motoren for stor/ tung?
Vægt fordelingen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg vil gerne have min tørre tumbler sluttet til udluftning så dampen fra tøjet ikke opsamles i maskinen men ud af vinduet. 1.500 kr.
  • Vinduespudsning 500 kr.
  • Fjernelse af vægbeslag 500 kr.
  • Utæt rørsamling 1.000 kr.
  • Fejlkode E9 på Siemens opvaskemaskine 1.500 kr.
  • klippe hæk og nogle buske 1.150 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problemer under sejlads!
  • #1   18. jul 2015 Det må være noget med din motor ?? Tager den de omdrejninger den skal ??
    Har den før sejlet fint nok eller er det noget der er kommet ?? Er den indstillet
    Korrekt i højden din motor ???

• #2   18. jul 2015 Man kan få sådan nogle køl klodser man sætter på i bagenden oppe under.
    Det skulle være med til at få den hurtig op at plane.

Hvis motor ikke er problemet.

Så er der hydrofoil, som du kan montere på dit ben på motoren.
    Det skal hjælpe den med at komme hurtig op af vandet.
    Selv med laver omdrejninger.

Hvad gør den når du giver fuld gas?
    Går den ned med hækken, så den lægger tung i vandet?

• #3   18. jul 2015 Har bestilt hydrofoil ved marinelagret..

Ja den ligger tungere, jo mere gas den får..
    Kan måske prøve at rense karaburatorerne...

• #4   18. jul 2015 Når den får gas, kommer det tunge punkt, derefter skal den tage omdrejninger op til max gas.

Gør den ikke det. ?

Det er da pengene værd med de flapper ja smiley

• #6   18. jul 2015 Er det ikke lang ben motor?

• #7   18. jul 2015 Ja det er en lang benet Yamaha.
    Tror det kan være langt ben kombineret med for meget bagtil.

Men fuck den går 30 knop++, når den planer rigtigt...

• #8   18. jul 2015 Jolle og mindre både har normalt kun kortben smiley

Der har du problem.
    Der er alt for meget modstand i lang ben.

• #10   19. jul 2015

profilbillede
  • #11   19. jul 2015 Den kan ikke plane rigtig med langben.
    Den kan ikke presse skrugen op så den kun lige er under vandet.
    Så er der et lang ben der skal op også, den går ikke.
    Den vil hoppe og osvinge til siderne.

Syntes nok den så lidt lang ud motoren i forhold til den lille jolle.
    Det skal passe sammen.

• #12   19. jul 2015 Tror også problemet ligger i motorens lange ben.

Fik stilt motorbenet helt ud og prøvede igen.
    Den fik selvfølgelig stævnen op i vejret😐
    Men da jeg fik presset stævnen ned med min vægt 80kg, fløj den bare afsted.
    Men der var skruen også omkring overfladen..
    Må prøve at bytte Yamaha'en til en kort benet.
    #Henrik P's skitse gjorde udfaldet. Båden er 100% beregnet til kort ben.

• #13   19. jul 2015 Det er alle joller smiley

Man kan få sådan et beslag man montere på hækken, så kan motor hæve og sænke som man vil have den.
    Men hvad det koster i rustfri vides ikke.
    Tør jeg ikke at vide smiley

Men kan det betale sig på den, i stedet for at bytte med en anden.

• #14   20. jul 2015 Min umiddelbare vurdering er at din motor er for stor og tung til den lille båd

• #15   20. jul 2015 Bare se hvordan den ligger i vandet

• #16   21. jul 2015 att: Prozam er motoren for TUNG til båden ???? Nu må i fandeme stramme badehjelmen og lade Peter Michael O svare på dette vigtige spørgsmål der bliver stillet ?? så tage vi den derfra

1 har båden planet før med denne motor ???

Hvis båden er til kortben vil der komme et gigantisk brusebad hvos det bliver monteret hydrofoils på hvis motoren er langbenet

• #17   21. jul 2015 Det har planet før og rendte tryklogen ud 30knop++

Havde igår aftes en særdeles vellykket tur.
    Havde fyldt en 30 liter vand plast tønde op, og lagt op i stævnen, sammen med batteri, og 25 liter benzin.
    Den sejlede fantastisk!
    Men men.. Motoren gik ikke rent. Ville ikke tage højere omdr. i gear og gik ujævnt.
    Karaburatorerne bliver renset idag, tændrørene skiftes ud. Så prøver jeg igen. Problemet med sejladsen har været manglende motor power, kombineret med ubalanceret vægt fordeling af båden..

profilbillede
  • #18   21. jul 2015 Hej Peter Michael
    Det lyder da dejligt at der bare skulle så lidt til men det beviser jo også bare at mange folk herinde at meget hurtige til at blive skide tekniske og kommer med en masse råd som de jo alligevel ikke ved en skid om men nok om det.

Jeg ønsker jer alle en god dag / sommer
    MVH Hasse.

• #19   21. jul 2015 Øhhhh, hvis du har brug for at smide ca. 100 kg i fronten af den lille jolle for at den ligger rigtigt, så er der noget galt med størrelsen/vægten af den motor der er sat på.

• #20   21. jul 2015 att: Prozam
    Jeg har en ven i Hundested som havde en lille 13,6 for Shakespeare med en
    140 hk Yamaha på som den sagtens kunne bære og denne båd hænger da ikke med røven mere en mange andre både så stop nu med det ævl
    hvis motoren havde haft Powertrim så havde det sikkert ikke været nødvendigt med ballast i snuden for at få snuden NED men jeg tror at den ville være rigtig sjov med en 40 hk med trim på . Jeg håber da at Peter Michael afbestiller det sæt hydrofoils for han har ikke brug for det og så tager det af hans topfart og slider unødvendigt på hans motor ophæng men hvis han absolut gerne vil have sådan noget lort på så har jeg da et sæt liggende som han kan få billigt.
    MVH Hasse

• #21   21. jul 2015 Prozam. Jeg fik hvis ikke skrevet/ formuleret det rigtigt.
    Lagde 30 liter vand op i stævnen og en fyldt 25 liters tank midtskibs. Men tror godt der kan tappes en del liter vand af tanken fortil. Den fik en tung gang.
    Men der er oprindeligt ikke kontra vægt fortil, men jeg har ombygget/ forstærket agterspejlet væsentligt. Uden det under processen blev tænkt på vægt fordelingen, når motoren blev købt og smidt bagpå.

Båden har jo ikke rørt vandet i de sidste mange mange år, inden jeg gik igang med den. Så udgang punktet var fra start i blinde frem til slut.. Erfaring gør rigere...

Men det ser ud til lykkes til sidst efter 2 prøve ture.. Lille båd - forstærket - stor motor - fart - ingen komfort.

• #22   21. jul 2015 Hasse.
    Jamen så må jeg hive mig selv i håret, over det sæt hydrofoil, som lander imorgen med GLS 😐
    Troede det ville gøre en positiv forskel.
    Men det kan være jeg skal undersøge Powertrim i stedet, om det kan være løsningen på vægt kontra power.

• #23   21. jul 2015 Husk nu at det stadig er vigtit at højden på din motor er korrekt som jeg tideliger har smit et billede ind af. smiley

• #24   21. jul 2015 Henrik P.
    Det er rigtigt. Men når den klapper, så klapper det godt. Rigtigt godt smiley

Men det optimale vil helt sikkert da være en kort benet model. Men mund ikke det stadig vil give noget glæde her i sommer smiley
    Så må vi se til efteråret eller næste forår.

Måske noget større, så familie kan komme med ud og "forstyrre" mit fri sted smiley

• #25   21. jul 2015 Jo...bare man har det sjovt og man er tilfres med det man har så er det ikke så skit..god sejlersommer smiley

• Kim N
    Kim N Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #26   23. jul 2015 Har du eksperimenteret med trimningen af motoren ( vinkel af motor i forhold til båd ).
    Den har stor betydning for at komme op og plane ordentligt- næsten mere en vægtfordeling i båden ; )

• steen B
    steen B Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #27   24. jul 2015 en båd af den størelse må max have 20 hk og den er bygget til kort ben. det vil resultere i en fart på 40-45 knob

• #28   24. jul 2015 Tror nu godt den må tage 30 HK.
    Der er flere af båd typen på baadgalleri, med mere end 20 HK monteret..

Men mit sidste uploadet billed efter ballast i stævnen i kommentar felt #17, ser det da fint ud. Båden stikker max 20 cm.. smiley

• #29   24. jul 2015 Steen B
    Nu må du fandeme spænde badehjelmen for i ANER jo ikke en skid om hvad du taler om ????
    40- 45 knop med en 20 hk ?????? du er da en totalt idiot
    Selvfølgelig kan han da sagtens have 30 hk på den båd og den sejler jo også fint nu efter at karburatoerne er blevet renset ???

att Peter Michael O
    30 knop målt på en tryklog er ikke den rigtige måde at måle din fart på
    men hvis den går 25 knop så er det da også fint på den båd med 30 hk
    Rigtig god sommer til dig
    MVH Hasse

Kommentér på:
Problemer under sejlads!

Annonce