256 visninger
|
Oprettet:
Sejlbåd til motorbåd {{forumTopicSubject}}
Hej
Leder efter en sejlbåd (maks 27 fod) som skal benyttes som motorbåd med påhængsmotor og være uden mast.
Den skal have 4 sovepladser og rimelig rummelig indvendig og velegnet til overnatning.
Nogle idé’er til bådtype som kunne være velegnet til formålet?
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 163 Både: 1 Emner: 7 Svar: 202
aug 2025
Emner: 1 Svar: 4
Ser på brugte sejlbåde indenfor et overskueligt budget
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 5 Svar: 225
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 88 Både: 1 Emner: 20 Svar: 1.448
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.101
I øvrigt vil en sejlbåd i dit prisleje ( gratis minus 30% ) aldrig kunne opnå fartpotentialet fra en motorbåd.
Er du heldig, vil den maksimale motorstørrelse ( indenbords motor ) til en sejlbåd på omkring 27 fod være ca. 18 HK, og er det med påhængsmotor, vil det næppe overstige det halve.
Dit ønske svarer til, at køre Formel 1 i en sæbekassebil....
aug 2025
maj 2008
mar 2014
Vælger du en decideret sejlbåd uden motor, har du en udfordring at få montoret en motor på en rund hæk. Og sikkert også et forsikringsproblem hvis du overmotoriserer den som motorbåd.
Hurtigt kig på nettet (har intet med sælger at gøre) https://www.dba.dk/mobility/item/12595839?ci=2
aug 2025
Frygter dog lidt de ældre indvendige motorer - er de ikke meget dyre i drift/vedligehold ?
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 28 Svar: 263
maj 2008
Du har måske ikke skævet til, hvad det koster at have båd, men det vil jeg anbefale dig, inden du kaster dig videre ud i projektet. Tommelfingerreglen er, at det ikke er bådens pris, der er afskærkkende for mange, men derimod drift og vedligeholdelse!
Du må gerne nævne i tråden de faste og variable omkostninger til drift og vedligeholdelse af den ønskede båd. Jeg tror, du bliver overrasket, dels over omfanget, men også det økonomiske.
Nej, glem standardsætningen med "billigst muligt", for det er ikke noget svar.
Du skal gøre op med dig selv, hvor meget du vil bruge på drift og vedligeholdelse af båden om året. Hvis du agter at bruge 10.000,- kr., så er det muligt med den ønskede båd, men er du kun indstillet på at bruge 1500,- kr., så glem drømmen om en båd med mindre det er en kajak...:)
Indenbordsmotorer i den ønskede bådtype, er som oftest direkte kølede ( havvandskølede ), og det giver med tiden en lang række udfordringer med tæringer i motoren og udstødningssystemet. Det er tit og ofte dyre komponenter, der lider skader - du kan være heldig og finde nye stumper til fornuftige priser, men også at de er udgået, hvorfor du skal finde stumperne brugte.
Med påhængsmotor er det noget nemmere. Har motoren en given alder, så kan reparation sjældent svare sig, og derfor bliver det noget køb-og-smid-væk-produkt.
Nye påhængsmotorer i størrelsen omkring 6 - 8 hk. sælges til gunstige priser i fabriksnye udgaver.
Forudsætningen for ældre både, er, at du kan lave størstedelen af vedligeholdelse- og reparationsarbejdet selv. Skal du have andre til det, så hænger budgettet ikke sammen....
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 762
1. købe båden,
2. faste udgifter.
3. forbedringer.
I vores tilfælde er det fordelt som følger på vores Condor Comtess 44:
1. Bådkøb 500.000 kr, betalt og uden lån ell.
2. Årlige udgifter fordelt:
- Havneplads sommer 15.000 kr
- Havneplads vinter 5.000 kr
- Optagning/isætning 5.000 kr
- Forsikring inkl statsafgift (kasko) 12.000 kr
- Service af motorer (to til fremdrift og en til strøm) samt tærezink, maling mm. 12.000 kr
Total 49.000 kr
3. Da jeg er yderst pertentlig og ønsker at båden på trods af sin alder skal være flot og i orden bruger jeg mellem 25.000 kr og 50.000 kr årligt på forbedringer.
De fleste vil være i stand til at købe en båd, men mange neglicerer de udgifter der er ifm at have den. Skal i øvrigt understrege at jeg laver alt selv.
mar 2014
aug 2025
Kunne en Maxi 77 sejlbåd med udvendig motor være en mulighed? Kan købes relativt billigt og evt. lade den blive i vandet over vinteren i nogle sæsoner og herefter overveje ophugning - det er en noget billigere i afskrivning end at skulle have den op og ned hver sæson.
maj 2008
Du kan godt lade båden "rådne op i havnen", men dine sejlture vil blive dårligere og dårligere pga. begroning under vandoverfladen. Det reducerer bådens hastighed.
Op- og nedtagning af en MAXI 77 er ikke horibelt dyrt, hvis den blot skal op af vandet og til sin vinterplads på havnen. Bukke mv. eller stativ kan du nok købe brugt til en god pris.
Mange havne har opmærksomhed på lystbåde, der ligner spøgelsesbåde. Det accpeteres ikke, og dermed skal båden fjernes hurtigst muligt.
CJ BÅDE Amager har en lang række motorsejlere og sejlbåde stående på pladsen, som sælges til rene foræringspriser. Det var måske en mulighed for dig?
mar 2014
I weekenden mødte jeg en mand ved slæbestedet der spurgte "har du forstand på motorer". Han havde en ørnvik på rampen og kunne ikke få liv i den bedagede mariner. Jeg forsøgte at hjælpe ham, men hans batterier var totalt flade. Jeg viste ham han havde 2 batterier (det anede han ikke) og da vi fik låget af den 2. batteri stod det var skiftet i 2013.
Begge batterier var "klappet sammen" og der var 0 strøm på båden selv med en batteri booster sat på klemmerne (de virker nok kun når den kan mærke polariteten)
Hele båden bar præg af manglende vedligeholdelse og flød med diverse ting så man skulle tro de var på vej på genbrugspladsen. Manden var en nydelig fyr på min alder og var klar på at stikke til havs med konen og datteren hvis han kunne få gang i motoren - på land, tiltet helt op og uden spulevand!
Det så ikke sikkert ud og jeg var glad han opgav. Men de sejlede billigst muligt.
Sejlbåd til motorbåd