{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.561 visninger | Oprettet:

revne i bunden... {{forumTopicSubject}}

syntes at min bund var lidt blød så åbnede gulvet og fandt til min rædsel at den var fyldt med vand, har nu åbnet den helt og fjernet alt skummet som var driv vådt og har øset 12 L vand ud af bunden har også fundet en revne i bunden, nogen der har nogen ider til hvad jeg skal gøre??


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  revne i bunden...
  • Frank H
    Frank H Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 24 Både: 3 Emner: 18 Svar: 353
    #1   3. apr 2013 Jep.
    Du skal igang med at lege med glasfiber.
    Slib ned til ren glasfiber på begge sider.
    På med måtter og polyester.
    Mal med epoxygrunder udvendigt og indvendigt, og slut af med den farve som du nu vil have det udvendigt.


  • #2   3. apr 2013 Enig

  • #3   3. apr 2013 hvad så bagefter, skal jeg så skumme den op igen?

  • #4   3. apr 2013 Skummet er formentlig en del af afstivningen så det skal du nok. Alternativt lave en træskellet og beklæde med glasfiber.

    Skummet skal være det rigtige og ikke barberskum, fugeskum , brøndskum osv .. Det skal være det 2 komponent poly skum


  • #6   4. apr 2013 Jeg synes at du skal reparere det indvendig som frank H har skrevet men UDVENDIG syntes jeg bare at du skal slibe ned i revnen og en lille smule på begge sider så det er rent og så
    komme noget fiberspartel i for det er nemmerre at slipe og polere så det bliver pænt bagefter og hvis du bare giver den rigeligt med glasfibermåtte indvendig så holder det da også fint men HUSK reparer det INDVENDIGE først og vent til det er færdighærdet inden du begynder at spartle


  • #7   4. apr 2013 hvis du laver det ordentligt indefra, kan du reelt set nøjes med at slibe og spartle med gelcoat udvendig jo

  • #9   4. apr 2013 det er nemmere at se når først han har slebet indvendig, hvis den forstærkning er af træ er den sikkert ligeså våd som alt det andet

  • #10   5. apr 2013 det vil se ud a helvede til hvis han begynder at klistre måtter fast på ydersiden ????
    lav det indvendigt ORDENTLIGT og gør det pænt med noget fiber spartel og eller gelcoat filler udvendig
    MVH hasse


  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #11   12. apr 2013 Hej Thomas
    Jeg vil starte med og sige at det er ikke verdens undergang med den revne du har. Du har sådan set allerede klaret det værste, hvilket er og skære det første huld i båden. Her fra er det bare arbejde. Der er som sådan ikke noget svært ved den reparation du skal i gang med, men det kan være lidt svært og lave så det ikke kan ses, men hvis du kan leve med det så er der ingen problemer.
    Det jeg i første omgang ville koncentrerer mig om er og finde ud af hvor meget af skummet der er blevet vådt. Det er muligt at alt skummet under dørken har drukket vand og det skal du have så meget som muligt ud af. Du kan eventuelt hvor du har mulighed for det løfte stævnen så højt som muligt og bore et lille huld nede agter for og se om der kommer vand ud, eller du kan skære huldet endnu større for og se om du finder tørt skum.
    Når du har styr på det fugtigt skum skal du i gang med og slibe. Tag en vinkelsliber og slib forsigtig indefra oven på revnen. Pas på ikke og slib igennem bunden. Du skal fjerne så meget materiale som du tør. Du skal slibe mindst 7-10 cm på hver side af huldet og der må ikke være nogle skarpe overgange, det er vigtigt at siderne på det ”huld” du sliber er meget skrå, men siger at siderne skal falde med en faktor 1:10, dvs. hvis huldet er 1cm dybt, så skal de skrå sider være 10cm brede og falde jævnt over de 10cm.
    Når du er færdig med og slibe støvsuger du grundigt og affedter med acetone. Nu er du klar til og støbe. Start med og klippe alt glasfiberen ud så du ikke skal gøre det undervejs. Du skal starte med de mindste stykker, som du ligger først nederst i huldet og gradvist øges størrelsen på måtterne efterhånden som huldet bliver bredere. Til sidst slutter du af med et eller to lag som dækket hele reparationen +4 til 5cm.
    Nu har du lavet selve huldet så nu skal der skum i. Vælg en god kvalitet skum. Jeg vil foreslå dig og bruge rigtig støbeskum som Divinycell eller Airex eller andre mærker. Glem UP skum, karmskum og andet, det er ikke hårdt nok. Skummet skæres ud så det passer til huldet og limes i med polyester eller epoxy, alt efter hvad du vælger og bruge til reparationen, iblandet microbalonner. Når skummet er limet fast er du klar til og ligge det der skal blive til dørken. Her gælder de samme regler. Kanterne af huldet skal være slebet skrå og du starter med og ligge de mindste lag glasfiber, for og slutte med et stort lag der overlapper det hele. Når limen er hærdet kan du slibe og eventuelt spartle.
    Udvendig sliber du ganske let på revnerne for og fjerne løse fibre og spartler skaden.

    Du er velkommen til og skrive en PM hvis du er i tvivl, jeg vil gerne vejlede dig.
    MVH Mads


  • #12   12. apr 2013 att Mads.B
    Den søforklaring kan da få mange til at opgive på forhånd ??????
    Det vil da være et kæmpe arbejde at skære et stykke skum ud der skal passe så afstivningen bliver optimal ???? det er da meget nemmerre at bare lave en forstærknung af glasfiber og så ligge den i og give den et par lag henover og så ligge gulvet i og bore et hul i gulvet og så hælde skummet i så vil de ekspandere og fylde hele kølen op

    Løsning nr 2
    Fjern hele gulvet ved at skære hele vejen rundt i båden ca 20 cm fra bådsiderne
    så er der noget at sætte gulvet tilbage i
    Fjern herefter ALT skummet og så skal der selfølgelig gøres rent
    lav herefter nogle tværgående forstærkninger hele vejen ned gennem båden som laves i hånden og skæres til når de er tørre
    sæt dem derefter på plads og luk med 3-4 lag måtte . Herefter giver du det en gang topcoat og så sætter du gulvet i igen medmindre det er vådt , i så fald kan du bruge det som skabelon til en ny gulvplade.
    KIK i min profil under renovering der er en detaljeret beskrivelse hvordan du kan gøre , så vil jeg garantere dig for at den holder din tid ud.
    Ved løsning 2 kan han s¨å helt undlade at komme skum i da båden vil være stiv som en bryllups _ _ _ i sig selv MEEEEN unlad at gå rundt i båden før det hele er hærdet da båden ellers vil blive skæv
    MVH Hasse


  • #13   13. apr 2013 hasse. skummet er i som opdrift(gør båden synkefri) så jeg ville ikke undlade det medmindre du laver en decideret luftlomme i bunden af båden(dvs støber gulvet med glasfiber)

  • #14   13. apr 2013 Hej Steffen
    Ja du har da fuldstændig ret men hvis skummet bliver vådt så bliver båden tung aht
    og synker hvis uheldet er ude og hvis der laves en luftlomme skal denne jo være helt tæt og det er da også svært så det er enten pest eller kolera men nu er der vel også grænser på hvor mange penge ejeren vil smide efter en så gammel båd
    MVH Hasse


  • #15   13. apr 2013 skummet suger jo normalt ikke vand.....men efter mange år hvor det har stået under sker det alligevel. hvis man reparerer den ordentligt kommer der jo ikke vand i det nye skum. hvis man laver luftlomme kan man jo skære flamingoplader og lægge i så de ikke falder ud ved et lille hul i skroget, man skal dog tage højde for evt kondens under gulvet så en udluftningsprop er god så det kan tørre. lavede det på min global fordi den lå i havn de første år jeg havde den. så der er øsebrønd nede bagi

  • #16   13. apr 2013 att:Steffen
    Ja det er da rigtigt at man kan proppe nogle flammingo plader ned under gulvet som opdeift men som jeg forstod det skulle det bruges som forstærkning og DET går ikke for så skal de jo været skåret nøjagtigt for at give en god støtte til gulvet.

    Og JO hvis der går hul på den hinde som skummet laver når man støber det SÅ suger det vand men Ejeren har vel også fået Info. nok til at komme igang.
    OG JA selfølgelig skal der være en bundprop så han kan checkke om der alligevel kommer vand ind.
    MVH Hasse


  • #18   16. apr 2013 tjaaaa men det er vist meget normalt her efterhånden ???? der er gået POP i det der med renovering af både og folk spørger og spørger bare for at være interressandte og så sidder vi og bruger en masse tid på at hjælpe" såen nogle memmesker og til slu sidder de vel sikkert bare og griner men så bider man bare mærke i navnet og så griner vi NÆSTE gang han spørger
    MVH Hasse


  • #20   3. aug 2013 tak for alle de svar, nu har jeg da lidt at arbejde med smiley

Kommentér på:
revne i bunden...

Annonce