{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Er min propel den forkerte størrelse {{forumTopicSubject}}

Har en jofa 485 med en 50 hk 2t på hækken , første tur i søndags med denne motor, den sidste 4 del af gassen tog motoren bare flere omdrejninger men ikke mere fart, er dette tegn på en for lille propel?
Ja jeg har bestilt en omdrejningstæller så jeg kan se om den tager for mange omdrejninger.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Er min propel den forkerte størrelse
  • #1   24. sep 2019 Kan være flere ting:
    Propel nav kan være beskadiget, så den glider/"takker over" når den belastet.
    Motorens monteringshøjde kan være forkert.
    Propellens blade kan være beskadiget.
    Propellen kan have dårlig virkingsgrad hvis den er for dårlig kvalitet.

    Hvad er det for en propel du har?

    Lav evt. et fotoalbum med båd og motor set fra alle sider, så vi kan se hvad det er du har!!


  • #2   25. sep 2019 Min fejl, men i min verden er alt det du skriver selvfølgelig i orden inden jeg spørger ind til min propel,
    Motoren monteret i korrekt højde, ingen skader på den, alu propel, navet er i orden.
    Ellers havde jeg selv kunne udpege fejlen, men da alle disse ting er i orden er jeg på bar bund.


  • #3   25. sep 2019 Hvordan har du tjekket at vulkaniseringen på navet ikke har sluppet?

  • #4   25. sep 2019 #3 hvad har det med indlægget at gøre? Hvorfor er det der skal stilles spørgsmålstegn når jeg siger den er ok, jeg spurgte ind til om der var en der kunne guide mig mht om skruen vent er for lille ud fra mine oplysninger, et forum går i mine øjne ud på at hjælpe og undskyld min skrift men hvis ikke du har noget positivt at bidrage med så undlad venligst at kommentere for du hjælper ikke.

  • #5   25. sep 2019 Hej Jannik
    Hvis det er den propel du har i dit foto album, så tror jeg at det kunne hjælpe at give den lidt cupping. Men det kan være svært med en alu propeller da det nemt kan knække. Men cupping giver lidt bedre hold i vandet, så hvis du har mod på det, så vil det være mit forslag. Stadig forudsat at det er den propel der er tale om?


  • #6   26. sep 2019 Har du tjekket propellen, at den sidder 100 % fast vulkanseringen, nok ikke stavet helt rigtigt.

  • #7   26. sep 2019 Hej Jofa-ven smiley
    Hvad str propel har du på? jeg har en 60hk Mariner fra forrige årtusinde, så vores både er nok ret ens mht motorkraft

    Min meget slidte 10 5/8x12 laver lidt samme nummer, jeg kører helt ud til 6000/min med fuld gas. Til gengæld går den 27knob med GPS

    Jeg har så købt en ny 10 3/8x14, men den er nok for stor til min båd, den når kun 4800/min en kun 25knob og har problemer med hakkende tomgang. Så har bestilt en original 10 5/8 x 12, da der jo nok er en grund til den sad på motoren da jeg købte den


  • #8   26. sep 2019 OK - du forstår åbenbart ikke når folk forsøger at hjælpe dig smiley

    Du får det så på din "måde" smiley
    Svaret på dit spørgsmål (ud fra de mangelfulde oplysninger) er NEJ.
    Føler du så at du et kommet nærmere en løsning?

    Havde gættet på at din alder ville være omkring 18 ud fra din attitude, men kan se på din profil at det nok nærmere skyldes at du er sjællænder...


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #9   26. sep 2019 Kontakt motor leverandøren han ved præcis hvilken størrelse propel din motor bruger.

  • #10   26. sep 2019 #5 tak for svar, tror jeg holder mig til std propel da det er nemmere for mig.
    #6 Ja den sidder fast i vulkaniseringen (har prøvet skruer der havde sluppet og denne opføre sig ikke sådan)
    #7 der står kun 13 på den så har måtte måle den og den hedder så 12x13 vil jeg tro.
    #8 hvis du læser svar #4 vil du se den er ok så behøver jeg vel ikke uddybe?
    #9 nu har det jo også noget at gøre med bådens vægt,størrelse og udformning at gøre så Ja den bliver leveret med std størrelse men den kan stadig variere.


  • #11   26. sep 2019 Den sejler for øvrigt ca 22 knob med 3/4 gas og stiger til ca 24-25 knob ved fuld gas målt med gps.

  • #12   26. sep 2019 Hvad er dine omdrejninger ved fuld gas? Og hvad er anbefalet til din motor..

  • #13   26. sep 2019 Jeg har ingen omdrejningstæller i endnu men har bestilt en så jeg kan kontrollere det, den skal gå med 5500 omdrejninger.

  • #14   26. sep 2019 Tror ikke du skal forvente mere end 25-max 28 knob på 50 hk , men en omdrejningstæller skal du da have 👍

  • #15   27. sep 2019 Hvilke ænder må man jage hele året rundt?

  • #16   27. sep 2019 #15 det ved jeg godt smiley

Kommentér på:
Er min propel den forkerte størrelse

Annonce