{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.740 visninger | Oprettet:

Mercruiser indenbords motor {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder oftest og surfer lidt på større både, og har lidt svært ved at finde rundt i de forskellige indenbordsmotore der ligger i disse både, da jeg altid har sejlet med påhæng.
På sigt kunne en større båd med en eller to indenbordsmotorer godt være aktuelt, men jeg mangler en side hvor man kan sammenligne disse.

Hvad er f.eks en XXXHp 'Mercruiser Magnum 454 ' kontra en 'Mercruiser Magnum MPI ' ?
Er 454 med kaburator og MPI'ern med indsprøjtning, eller er jeg helt galt på den?
Ideelt ville en '496 8.1L HO ' at foretrække, og jeg har haft fornøjelsen af at prøve en båd med den motor, men når der nu en gang ligge nogen af de andre - og ældre - modeller i de både jeg kigger på, så er det jo sådan :-).
Er der nogen der kan fortælle lidt om deres erfaringer, vedligeholds udgifter, fordele, ulemper, 'sygdomme' m.m. ville det være en god hjælp OG jeg vil nævne at vi behøver ikke komme ind på det indlysende, nemlig at benzinforbruget er højt på disse motore.

Mvh Sebastian


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercruiser indenbords motor
  • #1   19. okt 2020 Hvad båd kigger du efter?:)

  • #3   20. okt 2020 Hej jeg er ved at lave en searay srv 280 klar til salg med 2 motorer, der kommer 2 nyrenoveret maskiner i hvilken størrelse kan køber bedste
    Har det interesse er du velkommen til at ringe på 60167695
    Vh
    Allan


  • #4   20. okt 2020 Morten R: der har du også en pointe, men jeg er mere interesseret i mekanikken bag motorerne.

  • #6   20. okt 2020 Mekanikken er der som sådan ikke meget af de nævte motorer. Det er en helvedes stor cylindervolume, en fuelline til et sportsfly og en klump støbejern - kort fortalt, og måske lidt overdramtiseret.

    454" er den velkendte 7,4 liters, vi kender fra Corvette, El Camino osv. Mercruiser stoppede med at bruge den 2003 og gik over til 496", som er 8.1 liters motoren.
    Ordet MAGNUm fortæller blot, at hovedlejerne er fastgjort med fire bolte, og ikke to som på andre udgaver. Det gør motoren mere anvendelig til trykladning, hvis man ønsker det.

    Børnesygdomme er det som udgangspunkt ikke på nogle af de nævnte motorer, men der hvor du vil få udfordringen er mariniseringen, for det er som bekendt i kontakt med saltvand ( hvis ikke der er varmeveksler på ).

    I dag er Mercruiser gået bort fra 496", men benytter 502" motoren.

    454" er leveret med karburator, EFI og MPI benzinsystemer.
    De mest gængse modeller er med karburator, og tilsyneladende noget mere driftsikre end EFI og MPI.

    Benzinforbruget på 454" MPI og 496" MPI er nok nogenlunde den samme, så er muligheden der, så er 496" nok det bedste valg på dagen.

    Reservedelsmæssigt KAN det være en udfordring at finde reservedele på OE dele til 496", hvorimod du kan finde dem i bunker til 454".

    Manifolder og knæ er den hyppigste årsag til, at motorerne lider skade og dør. Gennemtæring og vand i cylindrene, så har du balladen.

    Ferskvandskøling findes kun som halvt system på 496" motoren, hvor du til 454" kan finde motorer med fuldt system, dog undtaget afgangeknæene der altid er havvandskølede.

    Motorer i den størrelse du omtaler lever som oftest et hårdt liv, fordi de er dyre i drift og vedligeholdelse. Ejerne mister interessen for at holde dem kørende, fordi mange reservedele er kostbare.
    Tilmed er kraftige motorer købt med et primært formål: De skal arbejde, så båden kan flytte sig hurtigt. Det er sjældent, at det er "Axel Morfar" der sejler i både med så store og pumpede motorer....Det sætter også sit præg på hele drivlinjen, hvor transomen som oftest er det første der går i stykker pga. motorernes moment.

    Husk, at det ikke nødvendigvis timetallet der er afgørende for, om bådkøbet er interessant, men den behandling båden har fået.
    Den typiske kommentar fra sælger; " Altid serviceret, nyrenoveret, sejlet få timer osv.", giver sjældent et retvisende billede af hele bådens tilstand.....









  • #7   20. okt 2020 Super, mange tak - det var sådan noget info jeg ledte efter. Hvad var det halløj med varmeveksleren. Hvad skulle det hjælpe?
    Jeg blir’ lige nød til at spørge; hvad ville du selv vælge uden at være partis’k smiley


  • #8   21. okt 2020 En varmeveksler er det samme som en køler.
    Den består af to enheder:
    Søvandsside og ferskvandsside ( blandet med glycol ).

    På en bil sidder motoren jo ude i det fri, og når bilen kører, så bliver motorvarmen bortledt af vindmodstanden, blæservinge og selvfølgelig kølervæsken. Det kan man ikke gøre på en motor i båden, fordi motoren er kapslet inde i motrrummet.

    Derfor består varmeveksleren / køleren af havvand, der bliver fødet med vand fra impelleren i søvandspumpen eller fra drevet. Havvandet køler altså kølervæsken, der ligger i en særskilt beholder i varmevskeleren, og når havvandet skal ud af varmeveksleren, så bliver det blæst ud igennem afgangsknæene på motorens vandlødede udstødningssystem. Meget simpelt. Populært er varmeveksleren blot til gennemstrømning af havvand, for at køle motorens kølervæske.
    Det betyder, at en defekt impeller eller søvandspumpe KAN få alvorlige motorskader, når der ikke er vandgennemstrømning nok til at holde motorens arbejdstemperatur nede. En motor i en båd er belastet anderledes end en motor i en bil, selv om motoren er den samme. En motor i båden er belastet svarende til en motor i bilen, der kører i 5 gear / fuldt læs / klampen i bund og op af bakke.
    Dette se bl.a på benzinforbruget i båden, der langt overstiger det benzinforbrug man vil kunne opleve med samme motor i en bil. Hertil også, at byrde ( båden red. ) der skal flyttes er væstentlig tungere end bilen, og har langt mere modstand - en bil har som bekendt dæk på, og det reducere rullemodstanden gevaldigt...:)

    Om jeg ville vælge den ene eller den anden motor i dit tilfælde.
    Jeg ville nok være ligeglad, for begge motorer har ry for driftsikkrhed, og derfor er det springende punkt, hvordan hele set up´et med båden er behandlet igennem tiden. Det er for mange svært at vurdere, så i dit tilfælde ville jeg alliere mig med en sagkyndig, der kender de faldgruber, jeg tidligere har fortalt om.

    Husk på, at båden skal være CE mærket. Alt, hvad der er produceret eller importeret til et EU land efter d. 16.06.1998 SKAL være CE mærket, ellers er båden ulovlig at bruge. Det er kommet skræpede omkring dette.


  • #9   21. okt 2020 Jeg siger foreløbig tak, så blev jeg da lidt klogere;).

  • #10   22. okt 2020 Jeg ville gå 100% efter en ferskvandskølet...
    Det kan blive møj dyrt Ellers, og det Blir kun endnu værre med 2x motore...

    Men glem nu det cigaretter sjov, Du kan rolig påregne 40-50 af de lange hvert år i service, vedligehold, kran, kørsel osv osv.
    Jeg har haft 2 forskellige med v8’ere, og det koster!!!


  • #11   23. okt 2020 Hvis jeg skulle vælge mellem to Z-drevs benzin motorer ville jeg lade være.
    Det har aldrig givet nogen mening at smide 600kg sort jern om i røven på en fuldplaner. Derefter laver man et stort hul i sin båd (som stadig er der hvis du kommer til at rykke z-drev af) og hænger en kæmpe klump kringlekroge ud på bagenden så ruger har noget at vælge imellem inden de begynder at skære ledninger over som kun kan skiftes af en gynækolog med en dykker overbygning.

    En gammel v8 blok er ikke til at tage livet af hvis den køre på vejene i Californien, men de nye har fået så vandvittig mange finesser/optimeringer at NASA synes det er blevet for avanceret. Båd motto: "Keep it simple"

    Jeg fik lagt ny 5.0 MPI i en 24ér og måtte spendere yderligere 80k de første 6 år bare på at holde den kørende + service.
    Ved det er skræksenarie og må ha været meget uheldig men de høre sgu ikke hjemme i en båd.

    Har nu haft diesel med fast skrueaksel de sidste 10år, motor er en 30år gammel Tamd 41b, og der er bare aldrig noget og har kun skiftet slid dele + service.

    Medmindre man har penge som skidt er påhængsmotor det eneste rigtige, selv Nimbus som ellers hænger lidt fast i traditionerne er begyndt at bruge påhængsmotor helt op til 41 fod.


  • #12   23. okt 2020 Tak for dit ærlige - og lidt skræmmende - input, smiler.
    Nu står jeg ikke og skal skifte lige foreløbig, men det er altid rart at få lidt ny viden og indsigt i et, for mig, ellers normalt lukket land. 🤗


  • #13   24. okt 2020 Nu skal ham DR ikke skræmme livet af dig, den velkendte gm blok er brugt til Marine siden 50erne det er der en grund til 💪💪

  • #14   25. okt 2020 Jeg havde for en del år siden den velkendte 454 med karburator. Den gik godt - drak en forfærdelig masse benzin, bevares - men var meget pålidelig. På drevsiden havde jeg King Cobra drevet, et drev udstyret med noget der mindede om synkromeese som det kendes på biler. Altså ingen gonk, når man satte den i gear. Lækkert. Motoren. var super tyst ved havnemanøvrer, ja nærmest lydløs, men sagde en del ved marchfart. Fik aldrig lyddæmpet motorrummet. Havde vel egentlig ikke nogen kvaliretsproblemer med motor og drev, lige bortset fra to ting.
    Drevet var flækket, men det fik jeg svejst. Næ, problemet var mere dengang knæerne gennemtæreres på vej hjem fra en ferie, 1000 m uden for havnehullet. Møg!
    Motoren slugte det meste af Køge Bugt og var naturligvis ikke til at starte igen. At vand ikke lader sig komprimere, fik jeg repeteret, da jeg forsøgte at dreje nøglen.
    Nu begyndte en renovering af to topstykker og tømning af motoren for vand. Et stort arbejde, men med lidt snilde, lader det sig gøre af en gør-det-selv'er. Og ihvertfald langt billigere en en prof. marinemand. Nye knæ blev selvfølgelig også indkøbt.
    Jeg har aldrig lært/ afkodet hvordan man tjekker hvornår knæene er ved at være gennemtærede. Men vil gerne hvis nogen herinde ved det...Min anbefaling er at man skifter dem efter 12 år. (man kører vel heller ikke til fem tusinde km inden tandremmen SKAL skiftes)
    Så alt i alt er det her du skal være opmærksom, og så den sædvanlige vedligehold. Men det er jo hobby.B)


  • #16   25. okt 2020 Jeg havde for en del år siden den velkendte 454 med karburator. Den gik godt - drak en forfærdelig masse benzin, bevares - men var meget pålidelig. På drevsiden havde jeg King Cobra drevet, et drev udstyret med noget der mindede om synkromeese som det kendes på biler. Altså ingen gonk, når man satte den i gear. Lækkert. Motoren. var super tyst ved havnemanøvrer, ja nærmest lydløs, men sagde en del ved marchfart. Fik aldrig lyddæmpet motorrummet. Havde vel egentlig ikke nogen kvaliretsproblemer med motor og drev, lige bortset fra to ting.
    Drevet var flækket, men det fik jeg svejst. Næ, problemet var mere dengang knæerne gennemtæreres på vej hjem fra en ferie, 1000 m uden for havnehullet. Møg!
    Motoren slugte det meste af Køge Bugt og var naturligvis ikke til at starte igen. At vand ikke lader sig komprimere, fik jeg repeteret, da jeg forsøgte at dreje nøglen.
    Nu begyndte en renovering af to topstykker og tømning af motoren for vand. Et stort arbejde, men med lidt snilde, lader det sig gøre af en gør-det-selv'er. Og ihvertfald langt billigere en en prof. marinemand. Nye knæ blev selvfølgelig også indkøbt.
    Jeg har aldrig lært/ afkodet hvordan man tjekker hvornår knæene er ved at være gennemtærede. Men vil gerne hvis nogen herinde ved det...Min anbefaling er at man skifter dem efter 12 år. (man kører vel heller ikke til fem tusinde km inden tandremmen SKAL skiftes)
    Så alt i alt er det her du skal være opmærksom, og så den sædvanlige vedligehold. Men det er jo hobby.B)


Kommentér på:
Mercruiser indenbords motor

Annonce